Annonce
Annonce
Tjek 26. maj. 2012 KL. 08.46

Kaffen holder lægen fra døren

Undersøgelse om kaffe konkluderer, at den sorte drik kan forebygge sygdomme.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Kafferapporten

Forskerne bag
Vidensrådet for Forebyggelse er oprettet af Lægeforeningen og Trygfonden. Faggruppen bag kafferapporten består af professorer, overlæger og en neuropsykolog.

Danskerne er verdens fjerde mest kaffedrikkende folk, og det er ifølge en ny, samlet forskning ikke så skidt. For de tre-fire kopper kaffe, som en gennemsnitsdansker drikker om dagen, gavner i mange tilfælde helbredet.

Især mennesker, som er i fare for at få type 2-diabetes eller Parkinsons, kan glæde sig over, at risikoen for at få de sygdomme reduceres med op til 25 procent, når man får sit daglige skud kaffe.

Det viser en rapport fra Vidensrådet for Forebyggelse, der består af 7 specialister, som er overlæger og professorer inden for den medicinske verden.

Første gang at kaffekonsekvenser kortlægges
Rådet har samlet forskning fra hele verden for at kortlægge, hvordan kaffen virker på store folkesygdomme som blandt andet kræft, hjerte-kar-sygdomme, diabetes, neurologiske sygdomme og psykiske lidelser.

»Det banebrydende er, at man får en balanceret opsamling af, hvordan kaffe virker. Ikke bare på en enkelt ting, men globalt på en række store sygdomme. Konklusionerne om Parkinsons, demens, selvmord og en række store sygdomme er ikke tidligere belyst ret meget«, siger professor og forskningsoverlæge ved Aarhus Universitet, Kjeld Hermansen, som er medforfatter til rapporten.

Drik moderate mængder
De positive tal gælder for personer, der drikker moderate tre-fire kopper kaffe om dagen, mens forskerne fraråder, at man drikker 8-10 kopper dagligt.

Personer med forhøjet blodtryk bør gå efter filterkaffe, hvor de stoffer, der kan øge blodtrykket, er filtreret fra.

LÆS OGSÅForskere mener, at kaffe kan give ældre et længere liv

Kjeld Hermansen påpeger, at rapporten bygger på millioner af mennesker i millioner af leveår, fordi så mange undersøgelser er involveret. Resultaterne er baseret på undersøgelser af, hvordan sygeligheden har været, set i forhold til hvor meget kaffe den enkelte har drukket.

Det er skønt, fordi vi ellers er dem, der hele tiden siger: Det må du ikke!

Anne Tjønneland, forsknings- leder i Kræftens Bekæmpelse

I konkrete tal er det mange potentielle lidelser, som kaffen kan spare, fordi de undersøgte folkesygdomme rammer mange mennesker. For eksempel viser tallene, at 42 ud af 1.000 personer risikerer at få type 2-diabetes, men 11 kaffedrikkere ud af de 1.000 undgår sygdommen. Også antallet af blodpropper i hjernen falder, så det i stedet for at ramme knap 21 personer ud af 1.000 vil ramme omkring 17.

Kaffemyter passer ikke
I Kræftens Bekæmpelse har overlæge og forskningsleder Anne Tjønneland gennem mange år måttet lægge øre til myter om kaffe og kræft.

»Mange helsekostfolk har sagt, at kaffe er forfærdelig, og at man hellere skulle drikke urtete. Men der har også været studier af kaffe, som skabte bekymring. Blandt andet fordi de var præget af, at dem, der drak kaffe, også røg cigaretter. Det gav resultater, hvor effekten af rygningen ikke var skilt tilstrækkeligt fra«, siger Anne Tjønneland.

LÆS OGSÅNørrebro-baristaer er Danmarks bedste

Men de store befolkningsundersøgelser samt mindre studier med ikke-rygere maner mange af myterne om kaffens kræftfremkaldende egenskaber i jorden.

»Man kan se, at kaffe i moderate mængder faktisk kan virke beskyttende i forhold til en række kræftsygdomme, især tyktarmskræft. Desuden er det afklaret, at kaffen ikke øger risikoen for kræft i bugspytkirtlen, som vi troede før. Det er skønt, fordi vi ellers er dem, der hele tiden siger: Det må du ikke! Nu kan vi tage skylden fra de mennesker, som før har frygtet, at deres kaffedrikning var medvirkende til, at de fik kræft«, siger forskningslederen.

Kan få indflydelse på kostrådene
Den omfattende gennemgang af kaffe og sundhed vækker glæde hos professor i ernæring ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Inge Tetens. Hun er formand for den arbejdsgruppe, der skal udforme nye danske kostråd.

»Når Vidensrådet har sat alle undersøgelser om kaffe op på en vægt og vurderet dem mod hinanden, så kan man være mere sikker på, at resultaterne stemmer, end hvis det handler om et enkeltstående studie. Derfor vil vi naturligvis se på det store arbejde, de har udført, og vurdere, om vi skal tage nogle af konklusionerne med, når vi reviderer kostrådene«, siger Inge Tetens.

FACEBOOKBliv ven med Politiken