Annonce
Annonce
Annonce
Forbrug 26. maj. 2012 KL. 11.01

Forskere: Du kan roligt gå amokka

Nu må myterne om den usunde kaffe pakke sammen, fastslår en gruppe danske forskere.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Sådan er kaffen sund for dig

1. Drik 3-4 kopper kaffe om dagen.

2. Vælg filterkaffe, hvis du lider af forhøjet kolesteroltal.

3. Sørg for at få nok kalcium i maden, dvs. 700 mg om dagen.

4. Pas på kalorierne, hvis du drikker kaffe med mælk, fløde eller sukker.

5. Hold dig til 3 kopper om dagen, hvis du er gravid eller gerne vil blive gravid.

Det var helsefanatikere og modstridende videnskabelige undersøgelser, der satte en gruppe forskere i gang med at kortlægge kaffen. Nu skulle det en gang for alle slås fast, om danskernes yndlingsdrik gør os syge.

For det er ikke småting, kaffen får skyld for. Kaffeskeptikere mener, at den er skyld i mavesår, kræft og gigt. Og at drikken gør det sværere at blive gravid, skader fostret samt ødelægger blodsukkerbalancen.

LÆS ARTIKEL Her gør kaffen godt - og skidt

Alt det maner syv overlæger og professorer i Vidensrådet for Forebyggelse nu eftertrykkeligt i jorden. Rådet er nedsat af Lægeforeningen, og arbejdet med kafferapporten er finansieret af Trygfonden.

»Der er skudt en pil igennem alle fordomme og dogmer om, at kaffen nok er skadelig for det ene eller det andet. Overordnet set er kaffe ikke skadeligt og har oven i købet en række positive effekter på helbredet«, siger professor og forskningsoverlæge Kjeld Hermansen, der er hovedforfatter på rapporten om kaffe, sygdom og sundhed.

LÆS ARTIKEL To go-kaffe er en dyr og lunken fornøjelse

Med andre ord kan danskerne roligt fortsætte med at drikke 3-4 kopper kaffe i gennemsnit, som cirka 80 procent af os gør det i dag.

Kaffen forebygger
Særlig når det gælder type 2-diabetes, som også kaldes gammelmandssukkersyge, er der god grund til at nyde kaffen ekstra. Undersøgelserne peger entydigt på, at kaffen reducerer risikoen for at få den udbredte livsstilssygdom med hele 25 procent. I dag lider cirka en halv million danskere af diabetes, og Diabetesforeningen skønner, at 750.000 unge og ældre har forstadier til sygdommen, som i værste fald kan føre til blodpropper, blindhed og en række andre følgesygdomme. De 25 procent færre tilfælde betyder, at ud af 1.000 personer vil 11 færre rammes af type 2-diabetes.

MADKom helt ned i gear med mormors sorte kaffe

Derfor er kaffeundersøgelsen en glædelig nyhed, mener diabetesprofessor og dekan ved Aarhus Universitet Allan Flyvbjerg.

»Det er en gang for alle nagelfast, at kaffe forebygger type 2-diabetes. Samtidig er det en god nyhed, at vi kan råde folk til roligt at drikke kaffe, uden at de behøver at frygte andre sygdomme som for eksempel kræft«, siger Allan Flyvbjerg.

LÆS ARTIKEL Nørrebro-baristaer er Danmarks bedste

Forskningsleder og overlæge ved Kræftens Bekæmpelse Anne Tjønneland blev overrasket, da hun gennemgik forskningen i kaffe og kræft.

»Vi havde en mistanke om, at kaffe kunne øge risikoen for kræft i bugspytkirtlen. Men den byggede på nogle studier, der ikke var velegnede. I andre studier måtte vi rense tallene for rygning. Jeg har ingen særlig interesse for at promovere kaffe, men de samlede resultater viste klart, at der ingen sammenhæng var mellem kaffe og kræft i bugspytkirtlen og nyrerne. På andre kræftformer har vi færre resultater, men heller ikke her er der en sammenhæng mellem kaffe og kræft«, siger Anne Tjønneland.

Tværtimod tyder forskningen på, at moderat kaffedrikning kan være med til at forebygge kræft i tyk- og endetarm, lever, mundhule, svælg og livmoderen. Samlet set viser rapporten, at kaffen ikke øger dødeligheden, men måske tværtimod kan få folk til at leve længere.

LÆS ARTIKEL Spar 34 procent på kaffemaskine-vinder

Kaffen mindsker også risikoen for at få hjernesygdommen Parkinsons med 25 procent og beskytter muligvis mod Alzheimers. Der er 6.000 Parkinson-patienter i Danmark, mens 55.000 lider af Alzheimers.

Når det gælder psykiske sygdomme, tyder undersøgelser fra flere lande på, at kaffedrikkere er mindre tilbøjelige til at lide af depression og sjældnere begår selvmord. Til gengæld er mange kopper kaffe ikke godt for personer med angst. Kjeld Hermansen peger på, at forskerne ikke kan rense undersøgelserne for den sociale virkning af kaffen.

»Selve det sociale liv omkring kaffen kan have betydning. Man holder pause og sætter sig ned og får diskuteret sine problemer. Det afspejler måske, at man kender mange mennesker og har et stort netværk. Den slags kan have betydning for resultaterne, og det er noget, vi ikke kan korrigere for«, siger han.

Drik med måde
Trods de positive toner fra forskerne er det en dårlig ide at hælde flere liter sort væske ned i svælget hver dag. Vidensrådet for Forebyggelse kan nemlig ikke sige, hvad effekten er, hvis kaffemængderne stiger til 8-10 kopper per dag.

Gravide, og kvinder som gerne vil være gravide, kan roligt drikke kaffe, men helst ikke mere end 3 kopper om dagen.

»Det er en myte, at gravide ikke må drikke kaffe. Det kan de sagtens«, siger Kjeld Hermansen, som håber, at praktiserende læger, diætister og andre sundhedsrådgivere vil tage rapporten til sig og rådgive de enkelte patienter ud fra deres situation.

LÆS ARTIKEL Populære dagligvarer er smækfyldt med sukker

Forskerne mener dog ikke, at tedrikkere skal til at tvinge kaffen i sig.

»Man skal ikke drikke kaffe for sin sundheds skyld, for der er så mange andre fødevarer, der kan gøre dig sund. Men det er dejligt, at vi nu er klar over, at vi har et godt nydelsesmiddel, som ikke indebærer den risiko, som man troede tidligere. Vi har fået skilt skæg fra snot«, siger Anne Tjønneland.

FACEBOOKBliv ven med Politiken