Annonce
Annonce
Forbrug 26. maj. 2012 KL. 15.04

Filterkaffe er bedst for blodet

Danskerne elsker moderne kaffetyper, der forøger kolesterolet i blodet.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Et stort antal danskere elsker den forkerte kaffe. Over 60 procent af os foretrækker enten stempelkaffe, espresso eller Nescafé, men disse kaffetyper kan være skadelige.

For når kaffe brygges uden at løbe igennem et filter som stempelkaffe, espresso, nespresso, kogekaffe og Nescafé, er indholdet af kolesterolforøgende stoffer højt. Og det kan skabe problemer for de omkring 1,6 millioner danskere mellem 25 og 65 år, der ifølge Hjerteforeningen har forhøjet kolesteroltal.

LÆS ARTIKEL Her gør kaffen godt - og skidt

»Den store forskel på filterkaffe og andre kaffetyper er indholdet af den gruppe stoffer, der kaldes diterpener, og især cafestol og kahweol. De kan øge mængden af kolesterolforøgende protein i blodet, og det kan forhøje kolesteroltallet med 5-10 procent«, siger Lars Ove Dragsted, der er professor ved Institut for Human Ernæring på Københavns Universitet og en af eksperterne bag rapporten om kaffe.

Filterkaffe er det sikre valg
Generelt er det ingen synd at elske sin kaffe. Faktisk peger Vidensråd for Forebyggelses nye rapport om kaffe og sundhed på, at 3-4 kopper filterkaffe om dagen kan mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme med 10 procent.

De fleste kan dog fortsat roligt tænde for espressomaskinen, men det anbefales, at man hovedsagelig drikker filterkaffe, hvis man har forhøjet kolesteroltal. Kolesterol er fedtstoffer i blodet, og et for højt indhold skaber aflejringer i blodårerne, der kan forårsage blodpropper. Skifter man til filterkaffe, burde det betyde, at kolesteroltallet falder næsten med det samme, også selv om man i årevis har drukket eksempelvis stempelkaffe. Det er altså ikke for sent at fjerne den øgede risiko for hjerte-kar-sygdom.

LÆS ARTIKEL Forskere: Du kan roligt gå amokka

Ud fra undersøgelserne af kaffe ved vi mest om filterkaffes virkning på kroppen. Ifølge Lars Ove Dragsted bør de typer som espresso og Nescafé, hvis popularitet vokser hurtigt hos de kaffedrikkende danskere, nu undersøges mere grundigt for at fastslå langtidsvirkningerne af disse kaffetyper, både de skadelige og de gavnlige.

»Der mangler et par ting, før vi kan sætte to streger under facit, når det gælder andet end filterkaffe. De svar vil vi forsøge at finde«, siger han.

FACEBOOKBliv ven med Politiken