Annonce
Annonce
Fødevarer 6. jun. 2012 KL. 09.38

Populære vitaminvand kan være skadelige

Kosttilskud, med almindelige vitaminer, øger dødeligheden, viser forskning.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

I de seneste år er der sket et kæmpe boom i salget af såkaldte 'berigede’ fødevarer - især i form af drikkevarer tilsat vitaminer.

Men nu tyder meget på, at der slet ikke er tale om den store berigelse for forbrugeren - tværtimod kan de populære drikke måske være direkte sundhedsskadelige, skriver 24timer.

Store mængder sukker
En undersøgelse fra Rigshospitalet har for nylig påvist, at kosttilskud, der indeholder almindelige vitaminer, øger dødeligheden.

»Om E-vitamin ved vi, at der er en overdødelighed på tre procent hos mennesker, som tager dem som tilskud, og denne overdødelighed er ikke afhængig af dosis. Vi ved også, at der er en overdødelighed på fem procent for betacaroten og en overdødelighed på syv procent for A-vitamin i høje doser«, forklarer overlæge Christian Gluud, der er forskningsleder ved Copenhagen Trial Unit på Rigshospitalet, til 24timer.

LÆS OGSÅPopulære sundhedsdrikke er de rene sukkerbomber

Han fraråder danskere at drikke vitaminvand:

»Da langt de fleste danskere får tilstrækkeligt af de vitaminer og antioxidanter via kosten, er der ingen som helst grund til at drikke dyre vitaminvand«, siger Christian Gluud til 24timer.

Lars Ove Dragsted, der er professor i human ernæring ved Københavns Universitet, mener, at det er nærliggende, at undersøgelsens resultater kan overføres til fødevarer, der har fået tilsat vitaminer:

»Hvis der er en øget risiko ved vitaminpiller, så vil der også være det ved andre vitaminberigede produkter. Og det er en af grundene til, at vi siger, at man skal lade være for en sikkerheds skyld. Det giver anledning til, at man skal have en forsigtig holdning over for anvendelse af de her tilsatte kemikalier«, siger Lars Ove Dragsted til 24timer.

LÆS OGSÅProvokerende læskedriksfirma meldt til politiet for vold i reklamefilm

Derudover indeholder mange af de forskellige typer vitaminvand store mængder sukker - ofte næsten halvt så meget som i en sodavand.

»Du skal overhovedet ikke have noget ekstra sukker, hvis du har en almindelig varieret kost. Det skaber blot en risiko for øget overvægt, som mange mennesker i forvejen kæmper med. Og det gør kun situationen være, når man beriger et produkt, som i forvejen er usundt - og giver folk indtryk af, at det er sundt«, siger Lars Ove Dragsted til 24timer.

Nye tal viser, at salget af vitaminvand er næsten 30-doblet de seneste tre år.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

nyheder@pol.dk