Annonce
Sundhed & Motion 1. sep. 2010 KL. 15.18

Eksperter afblæser alarm over kalktilskud

Ældre har brug for kalk, og der er ingen grund til at frygte en øget risiko for blodpropper ved at tage kalk, viser en undersøgelse fra fødevareforskere ved DTU. Engelske forskere advarere for nyligt om kalk, men på et grundlag der ikke passer til danske forhold. - Foto: JAN GRARUP

Ældre har brug for kalk, og der er ingen grund til at frygte en øget risiko for blodpropper ved at tage kalk, viser en undersøgelse fra fødevareforskere ved DTU. Engelske forskere advarere for nyligt om kalk, men på et grundlag der ikke passer til danske forhold. - Foto: JAN GRARUP

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print

Ældre kan roligt spise kalktilskud uden at frygte blodpropper, bare de også tager D-vitamin.

Gamle mennesker kan roligt fortsætte med at tage et kalktilskud sammen med D-vitaminer, selv om en britisk undersøgelse for nylig pegede på øget risiko for blodpropper i hjertet.

Det konkluderer Fødevarestyrelsen, efter at Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har gået den britiske undersøgelse efter i sømmene.

Ifølge fødevareforskerne ved DTU har den britiske undersøgelse flere svagheder, der ikke gør den brugbar til at anfægte den danske praksis for lægeordination.

LÆS ARTIKELKalktabletter kan være livsfarlige

Den mest væsentlige er, at undersøgelsen kun omfatter kalktilskud, og ikke indtagelse af kalktilskud sammen med D-vitaminer, sådan som Fødevarestyrelsens anbefaling går på.

Kalk er godt til personer over 70 år
»Fødevarestyrelsen anbefaler derfor som hidtil plejehjemsbeboere og personer over 70 år at tage et calciumtilskud på 800-1000 mg i kombination med et D-vitamintilskud. Småtspisende ældre kan med fordel spise en multivitamin- og mineraltablet«, skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

En anden undersøgelse af virkningen af kalktilskud i kombination med D-vitaminer har hverken vist øget eller nedsat risiko for hjerte-kar-sygdomme, påpeger Fødevarestyrelsen.

GUIDEFå styr på D-vitaminerne

»Folk, som får kalktilskud, bør tage en snak med deres praktiserende læge om behovet for det. Og har man fået det ordineret, så bør man ikke stoppe med at tage kalktilskuddet uden at have talt med sin læge«, skriver Fødevarestyrelsen.

Den britiske undersøgelse blev offentliggjort i juli i lægetidsskriftet British Medical Journal.

LÆS ARTIKELMyndighederne tjekker kalktilskud

ritzau

Annonce
Annoncer
Sundhed & Motion
24. maj. KL. 11.35
Vejledende. På knibnu.dk kan du blandt andet få 21 tips til at få et bedre fungerende underliv. (foto: knibnu.dk)

Ny knibebevægelse skal redde underlivet

Knib dig til et bedre sexliv, stærkere underliv og mindre tis i trussen.

Hjemmet
24. maj. KL. 09.29
Ærgerligt. Vandmasserne har fået mange forsikringstvister på samvittigheden, de seneste år. - Foto: Miriam Dalsgaard

Her er forsikringsselskabet flest klager over

Skybruddet er forklaringen på de mange klager, forklarer selskabet.

Telefoni
24. maj. KL. 07.00
SMART-OPKALD. Med Sidecar kan du både vise video og fotos fra hvor du befinder dig i verden – og dele din position på et kort. Alt sammen i samme telefonsamtale.

Ny tjeneste løfter telefonsamtaler op på et helt nyt niveau

Efter 130 år er telefonsamtalen nået til version 2.0

Annoncer
Annoncer

Frokost-fitness:
Find alle øvelser her


Er du gået glip af en af Birgitte Nymanns øvelser, så find dem her!

1-2 minutters træning lyder ikke af meget, men frokostfitness kan gøre en forskel. Politiken har i samarbejde med træningsekspert Birgitte Nymann lavet en række små træningsvideoer med træningsekspert Birgitte Nymann, der viser dig vej til velvære på arbejdet.

Klik her: Frokostfitness - alle øvelserne

Politiken plus

Vi tjekker

Find dit næste motionsløb


MOTIONSLØB over hele Danmark på motionslob.dk
MARATONLØB over hele verden på marathons.ahotu.com