Annonce

NYKREDIT COPENHAGEN MARATHON 2012

RESULTATER

eller
Se den samlede resultatliste
Maraton-sektionen præsenteres i samarbejde med
Sundhed & Motion 5. sep. 2010 KL. 15.00

Klarlund: Sådan øger alkohol risikoen for brystkræft

Kvinder er nervøse efter nye alkoholgrænser. Få nuancerne om alkohol og kvinder her

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Foto: Jens Dresling

Foto: Jens Dresling

Politikens ekspert


Professor Bente Klarlund, Rigshospitalet, skal være en fast del af Lørdagslivs panel.

Politikens nye sundhedsekspert, Bente Klarlund Pedersen, er som klummeskribent og bestyrer af motions- og sundhedsbrevkassen i Lørdagsliv.

Bente Klarlund Pedersen er overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet og leder af Danmarks Grundsforskningsfonds Center for Inflammation og Metabolisme, der forsker i, hvordan fysisk aktivitet gavner sundheden.

Hun er forfatter til en lang række videnskabelige artikler og adskillige bøger og skriver nu fast i Lørdagsliv. Selv om Bente Klarlund Pedersen er læge, er det ikke en traditionel lægebrevkasse med medicinske svar.

Udgangspunktet er, hvordan holder vi raske mennesker raske.

Spørg løs om alt inden for forebyggelse – kost, motion, alkohol, rygning på bente.klarlund@pol.dk.

eller send et brev til:

Spørg om sundhed
Politiken Lørdagsliv,
Rådhuspladsen 37,
1785 København V
Mærke: ’Sundhed’

Kvinder bør kun drikke op til 7 genstande om ugen, og at mænd skal holde sig under 14 genstande om ugen

Sådan lyder de nyeste råd fra Sundhedsstyrelsen om alkohol - se udmeldingerne her.

Politikens sundhedsekspert, professor Bente Klarlund Pedersen, giver her forklaringen på, hvad grænserne dækker over.

Mange kvinder har givet udtryk for, at de er alvorligt bekymrede for, om de har levet et hasarderet liv, hvis de indtil nu i gennemsnit har drukket 2 genstande om dagen. Jeg vil derfor forsøge at lægge et nuanceret blik på genstandsgrænserne og kvinders sundhed.

Det er især den af Sundhedsstyrelsen fremhævede risiko for kræft, ikke mindst brystkræft, der giver anledning til bekymring blandt de kvindelige læsere. Jeg vil gerne starte med at understrege, at langt de fleste brystkræfttilfælde intet har at gøre med indtagelse af alkohol. Men det er påvist, at alkohol øger risikoen for brystkræft.

LÆS OGSÅFysisk aktive kvinder undgår brystkræft

Resultaterne af et engelsk studie på mere end 1 million kvinder viste en 7 procent øget risiko for brystkræft for hver enkelt daglig genstand. Det svarer til, at hyppigheden for brystkræft vil stige fra at ramme 10 ud af 100 helt afholdende kvinder til at ramme 10,7 ud af hver 100 kvinder, der drikker mere end 1 genstand om dagen; omkring 11,5 ud af hver 100 kvinder, der drikker mere end 2 genstande, og godt 12 ud af hver 100 kvinder, der drikker mere end 3 genstande om dagen.

Undersøgelser påviser kræftrisiko
Sammenhængen mellem alkohol og brystkræft kan forklares ved, at østrogenniveauet stiger for hver genstand, kvinden drikker om ugen.

En dansk undersøgelse af knap 20.000 sygeplejersker med en gennemsnitsalder på 56 år viste, at risikoen for brystkræft fordobles hos kvinder, der drikker 22-27 genstande om ugen, sammenlignet med dem, der drikker 1-3 genstande. Et regelmæssigt ugentligt forbrug under 22 genstande spredt over de fleste af ugens dage var derimod ikke forbundet med øget risiko for brystkræft.

Undersøgelsen viste, at de kvinder, der havde et såkaldt ’binge’-drikkemønster, dvs. som indtager mange genstande i løbet af en begrænset tidsperiode, f.eks. i weekenden, havde den største risiko for brystkræft. Det skyldes formentlig, at alkohol i store mængder øger niveauet af østrogen i kroppen og fører til en højere koncentration i blodet af potentielt kræftfremkaldende nedbrydningsprodukter af alkohol som acetaldehyd.

LÆS OGSÅKursskifte: Alkoholkampagner skal råbe forældre op

En anden dansk undersøgelse fulgte mere end 5.000 kvinder. Når man inddelte kvinderne i en gruppe, der tog østrogen, og en gruppe, der ikke tog hormoner, fandt man, at de kvinder, der ikke tog hormoner, ikke havde forøget risiko for brystkræft, selv om de drak over 14 genstande om ugen.

Til gengæld havde de kvinder, der både drak over genstandsgrænserne og tog hormoner, en næsten fem gange forøget risiko for at udvikle brystkræft.

Få folinsyre
Den gode nyhed er, at daglig indtagelse af folinsyre kan mindske eller helt fjerne den forøgede risiko for brystkræft i forbindelse med indtagelse af alkohol. Folinsyre findes i grøntsager som f.eks. spinat, kinakål og broccoli – og brune bønner og andre bælgfrugter har et særlig højt indhold.

Man skal spise virkelig meget grønt for at komme op på de 400 ug folinsyre, der beskytter mod brystkræft.

Det ville derfor umiddelbart ligge ligefor at anbefale kvinder, der drikker over genstandsgrænserne, at de skal tage et dagligt tilskud af folinsyre. Imidlertid er folinsyre en såkaldt vækstfaktor, og noget tyder på, at for meget folinsyre kan øge risikoen for andre former for kræft. Mit råd er derfor, at man skal sørge for at få folinsyre med føden ved at spise rigeligt med grønt eller højst indtage en multivitaminpille, som indeholder 400 ug folinsyre.

LÆS OGSÅ Tvivl om folinsyre mod brystkræft

I Sundhedsstyrelsens kampagner for de nye genstandsgrænser er man nødt til at gøre budskabet enkelt. Hvis man skærer alle kvinder over én kam, er der en øget risiko for brystkræft, hvis man drikker mere end 1 genstand om dagen.

Men dette gælder tilsyneladende ikke for kvinder, der:

- undlader østrogenbehandling,

- sikrer sig højt folinsyreindtag dagligt gennem kosten og

- fordeler alkoholindtaget jævnt over ugens dage.

Vælg din egen vej
Små mængder alkohol er godt for hjertet, og ser vi på den samlede dødelighed, er der en J-formet kurve. Den laveste totale dødelighed finder man ved et let til moderat indtag af alkohol, men dødeligheden stiger ved et indtag af over tre genstande dagligt for mænd og over to genstande dagligt for kvinder.

Videnskaben om alkohol, brystkræft, østrogenbehandling og folinsyre er kompleks. De seneste forskningsresultater er hermed lagt frem. Valget af livsstil er dit!

Annonce
Annoncer
Sundhed & Motion
24. maj. KL. 11.35
Vejledende. På knibnu.dk kan du blandt andet få 21 tips til at få et bedre fungerende underliv. (foto: knibnu.dk)

Ny knibebevægelse skal redde underlivet

Knib dig til et bedre sexliv, stærkere underliv og mindre tis i trussen.

Hjemmet
24. maj. KL. 09.29
Ærgerligt. Vandmasserne har fået mange forsikringstvister på samvittigheden, de seneste år. - Foto: Miriam Dalsgaard

Her er forsikringsselskabet flest klager over

Skybruddet er forklaringen på de mange klager, forklarer selskabet.

Telefoni
24. maj. KL. 07.00
SMART-OPKALD. Med Sidecar kan du både vise video og fotos fra hvor du befinder dig i verden – og dele din position på et kort. Alt sammen i samme telefonsamtale.

Ny tjeneste løfter telefonsamtaler op på et helt nyt niveau

Efter 130 år er telefonsamtalen nået til version 2.0

Annoncer
Annoncer

Frokost-fitness:
Find alle øvelser her


Er du gået glip af en af Birgitte Nymanns øvelser, så find dem her!

1-2 minutters træning lyder ikke af meget, men frokostfitness kan gøre en forskel. Politiken har i samarbejde med træningsekspert Birgitte Nymann lavet en række små træningsvideoer med træningsekspert Birgitte Nymann, der viser dig vej til velvære på arbejdet.

Klik her: Frokostfitness - alle øvelserne

Politiken plus

Vi tjekker

Find dit næste motionsløb


MOTIONSLØB over hele Danmark på motionslob.dk
MARATONLØB over hele verden på marathons.ahotu.com