Annonce
Annonce
Sundhed & Motion 19. okt. 2010 KL. 12.01

Eksperter: Det er en myte at æg er usundt

Du kan rolige spise tre -fire æg om ugen, siger forskere og læger.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Det er en myte, at æg er usundt

Det er en udbredt opfattelse, at et dagligt æg er det samme som at bede om at få serveret et hjerteslag, skriver 24timer tirsdag.

Gennem årtier er æg blevet omtalt som den helt store synder, når det handler om hjerte- og kolesterolproblemer. Men nu er æg igen ved at blive taget til nåde som en del af det gode selskab for sund kost.

LÆS OGSÅ Brevkasse: Hvad betyder tomme kalorier?

»At æg gør syg, er en myte, som myndighederne burde gøre mere for at aflive, for ingen har bevist, at æg skader helbredet, så myndighederne skulle hellere fortælle, at de er smaddersunde, fulde af de næringsstoffer vi har brug for – og endda billige«.

Det siger speciallæge i almen medicin Niels Hertz, der mener, at mange af os med fordel kan lade æg erstatte hvidt brød, sukkerfyldt yoghurt, mysli og fede mælkeprodukter på morgenbordet.

»At æg er sundhedsskadelige, at de skulle påvirke vores kolesterol, og at de bør begrænses til tre–fire stykker om ugen, er en forældet skrivebordsfilosofi udregnet ved hjælp af nogle gamle, videnskabeligt set helt ubeviste formler«, erklærer Niels Hertz.

LÆS OGSÅ Få ren besked om kulhydrater og det glykæmiske indeks

Han mener, at man som udgangspunkt skal tage advarslerne mod æg helt afslappet og spise de æg, man har lyst til.

Men det er langtfra tilfældet i øjeblikket. I 2008 blev der ifølge Landbrug og Fødevarer solgt 42 millioner kilo æg svarende til 124 æg per person. Det svarer til et æg hver tredje dag – hvilket er langt fra de officielle anbefalinger på tre-fire æg om ugen.

Dæmper æggeforskrækkelse
De nyeste salgstal tyder på, at danskerne er begyndt at spise lidt flere af de forholdsvis billige proteiner.

Og det kan vi roligt gøre, fastslår en af verdens førende ernæringseksperter, Walter Willett fra Harvard-universitetet, i et forskningsprojekt fra august i år.

Projektet dokumenterer, at et højere indtag af protein fra æg ikke giver større risiko for hjertekarsygdomme hos kvinder.

LÆS OGSÅ Økologisk grønt er ikke det sundeste

Herhjemme i Hjerteforeningen forsøger man også at dæmpe den æggeforskrækkelse, der var på sit højeste i slutningen af 1990’erne, hvor de officielle anbefalinger lød på højst to æg om ugen.

Hjerteforeningen påpeger, at det mættede fedt er en større sundhedsrisiko end æggeblommens kolesterolfedt.

»I stedet for at være forskrækket over æg, skulle man hellere skære ned på sit forbrug af kød og mælkevarer, for studier har vist, at æggenes kolesterol ikke bare aflejrer sig i kroppen. Tværtimod er vores krop rigtig god til at regulere og kompensere for det, så derfor er vi ikke så bange for æggets kolesterol, som vi har været«, forklarer ernæringskonsulent Ulla Toft til 24timer.

LÆS OGSÅ Økologer: Spis øko-grønt for at undgå sprøjtegift

Men også i Fødevarestyrelsen er man ved at flytte fokus for sine advarsler.

»Det er vigtigere at være opmærksom på kostens indhold af mættet fedt i forhold til kostens indhold af kolesterol«, forklarer Hanne H. Hansen, bromatolog i Fødevarestyrelsen.

På trods af de nye erkendelser har Fødevarestyrelsen dog ingen aktuelle planer om at ændre anbefalingen på højest tre-fire æg om ugen. Ud over de gængse anbefalinger om varieret kost skyldes det, at der findes personer, som er særligt følsomme over for kolesterol i kosten.

Hvem det er, og hvor mange det drejer sig om, har Fødevarestyrelsen ikke tal på.

LÆS OGSÅ10 sundhedsråd fra damebladene - fup eller fakta?

»Tre-fire ugentlige æg er i gennemsnit passende som en almen betragtning, men vil man have flere æg, og man har problemer med sit kolesteroltal, kan man jo eventuelt tale med sin læge om sin egen følsomhed og sit kolesteroltal«, siger Hanne H. Hansen.

nyheder@pol.dk