Annonce
Annonce
Sundhed & Motion 25. maj. 2011 KL. 15.24

D-vitamin får dine sædceller op i fart

D-vitamin ser ud til at påvirke mænds fertilitet, viser ny forskning.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Hvis du gerne vil have sædcellerne til at bevæge sig hurtigere, er det en god ide at indtage godt med D-vitamin.

Sammenhængen mellem fertilitet og D-vitamin er tidligere påvist i adskillige dyrestudier, og nu har forskere fra Københavns Universitet og Rigshospitalet fortaget et nyt studie på mænd, der viser samme positive sammenhæng mellem antallet af bevægelige sædceller og D-vitamin-niveauet i blodet.

Det skriver DR Nyheder.

Har betydning for bevægelse og funktion
De nye forskningsresultater er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Human Reproduction, og viser samtidig, at man også i laboratoriet kan stimulere sædcellernes bevægelighed og funktion med D-vitamin.

»Undersøgelsen er meget interessant og øger vores viden om D-vitamins funktion, men før vi begynder at ændre på behandlingspraksis, skal vi have flere opfølgende studier, udtaler en af forskerne bag studiet, læge Martin Blomberg Jensen fra Rigshospitalet til DR.

»Vores undersøgelser peger på, at D-vitamin har en betydning for sædcellens bevægelse og funktion. Vitaminet kan dog være markør for noget andet, og undersøgelsen er ikke i sig selv nok til at slå fast, om et tilskud af D-vitamin kan forbedre sædkvaliteten hos hverken fertile eller infertile mænd. Men det træder ind i den rækken af studier, der tyder på, at D-vitaminer vigtig for den mandelige evne til reproduktion«.

Mange faktorer påvirker fertiliteten
Der findes i dag ingen kendte medicinske behandlinger, der beviseligt forbedrer mænds sædkvalitet.

»Adskillige faktorer, kendte og ukendte, har betydning for sædkvaliteten«, siger professor Anders Juul fra Københavns Universitet og Rigshospitalets Afdeling for Vækst og Reproduktion.

Det nikker Martin Blomberg Jensen genkendende til.

»Vi har brug for en øget forskningsindsats, som omfatter større kliniske studier, før vi kan slå fast om et tilskud med D-vitamin forbedrer sædkvaliteten hos infertile mænd«, siger han.

nyheder@pol.dk