-
FUP ELLER FAKTA: Kan man styrke sit immunforsvar?
-
TEST: Dyr stavblender er suveræn vinder
-
TEST: Håndcremer er for fedtede
-
PLUS: ipal+ radio limited edition
Pluspris 2.125 kr.
Helly Hansen regnsæt
Det klassiske regnsæt fra Helly Hansen til ham og hende - og nu til ekstra god Pluspris, klik her...
Pluspris 899 kr.
Alm. pris 1200 kr
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 999 kr.
Alm. pris 1300 kr
|
|
Pluspris 195 kr.
Alm. pris 229 kr
|
|
Pluspris 295 kr.
Alm. pris 349 kr
|
|
Pluspris 799 kr.
Alm. pris 999 kr
|





Sund kost øger chancerne mod frygtet kræftsygdom
Beskyttelse. Grøntsager kan være med til at sikre kræftpatienter et længere liv. - Foto: MARTIN LEHMANN
Ny forskning viser, at man ved at spise sundere kan forbedre sin overlevelse af æggestokkræft
Seneste nyt
Klarlunds Brevkasse
Søren Ryges Brevkasse
Kemi-brevkasse
Vigilds Blog
31. jan
Game Over Thomas Vigild
26. jan
18 kroner er aldrig 18 kroner Thomas Vigild
20. jan
Fredagsspillene: Midas og 100th Thomas Vigild
Mest læste
I DAG
I GÅR
SENESTE UGE
Send artikel
(E-mail, adskil flere med komma)
Fra (E-mail): Besked:Æggestokkræft
Kilder: Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse
Spis sundt - og du kan forebygge alvorlig sygdomme. Også kræft.
Det budskab har længe været kendt. Men nu peger en ny amerikansk undersøgelse på, at kosten også har væsentlig betydning for mennesker, der allerede har kræft.
Spiser man sundt øges ens chancer for at holde sig længere i live, siger forskerne, hvis undersøgelse er publiceret i tidsskriftet Journal of the American Dietetic Association.
LÆSResumé af undersøgelsen (eksternt link)
Den gavnlige virkning fås ved at spise mere frugt, grønt og mere fuldkorn - og mindre rødt og forarbejdet kød.
Derved kan man lægge år til sit liv, selv om man er ramt af æggestokkræft, viser undersøgelsen. Den er baseret på 351 kvinder.
Bedre overlevelse
»Vores forskning peger på, at de kostmønstre, man har tre til fem år, før man får kræftdiagnosen, kan have potentialet til at påvirke den tid, man overlever sygdommen i«, siger en af forskerne, Therese A. Dolecek fra University of Illinois, Chicago.
Hun tilføjer, at de gavnlige effekter primært har at gøre med stoffer, der findes i plantebaserede fødeemner eller i fedtfattig kost.
Til gavn for de syge
I Kræftens Bekæmpelse mødes det nye resultat med interesse. Kræftforsker, cand.scient. og ph.d. Anja Olsen, hæfter sig ved, at kost/kræft-diskussionen ikke længere bare handler om at begrænse risikoen for at udvikle kræft, men at sund kost også er ekstremt vigtigt for dem, der allerede er syge.
»Det nye studie støtter fuldstændigt op om denne antagelse. De primære resultater handler om, at de, der har et lavt indtag af frugt, grøntsager og fuldkorn og/eller højt indtag af rødt og forarbejdet kød, klarer sig dårligere end de, der spiser 'efter anbefalingerne', siger Anja Olsen til politiken.dk.
INDBLIKLæs mere om kræft i æggestokkene (eksternt link)
Den sunde kosts betydning har hidtil ikke kunnet påvises i forhold til netop æggestokskræft. Derfor har Anja Olsen trods alt visse forbehold over for undersøgelsen.
»Jeg vil gerne se flere studier, der peger i samme retning, før jeg drager en endelig konklusion. Men hvis det er rigtigt, er det jo fantastisk interessant. Og indtil vi får den endelige konklusion, er der i hvert fald ingen, der tager skade af at tage artiklens fund til sig: spis mere frugt, grønt og fuldkorn samt mindre rødt og forarbejdet kød«, siger Anja Olsen.
Undersøgelsen viser, at cirka 10 år efter diagnosen var 57 procent af de kvinder, der spiste færrest grøntsager, stadig i live. Blandt de kvinder, der spiste flest grøntsager, var 68 procent i live.
INDSIGTSådan overlever du bedst brystkræft (eksternt link)
PRIVATØKONOMI – Fokus på din økonomi
Læs Politiken hver MANDAG BESTIL I DAG
- Få det bedste fra politiken.dk/tjek på mail
Ny undersøgelse: Her er de fem løbertyper
Danske motionsløbere kortlagt i stor undersøgelse.
Det skal du gøre, hvis du går gennem isen
Mildt vejr kappede milliarder af varmeregning i 2011
I morgen stiger benzinprisen til 13 kroner
For første gang tangerer benzinprisen den psykologiske grænse på 13 kroner.
Danske Bank: Danskerne får 10.000 mindre at rutte med i år
Sikkerhedsstyrelse advarer mod livsfarligt gaskøleskab
De fleste tror at kerner er lig med fuldkorn
Danskerne tror, at rugbrød skal have hele kerner for at tælle som fuldkorn.
Lejere fik én milliard i boligstøtte i 2011
Video: Træn med stavene, mens du står i ski-liften
penge & bolig
sundhed & motion
mad
digitalt
biler & mc
tjek & guider
Løbsresultater
DHL:
Christiansborg Rundt:
Challenge:
Copenhagen Marathon:
Frokost-fitness:
Find alle øvelser her
Er du gået glip af en af Birgitte Nymanns øvelser, så find dem her!
1-2 minutters træning lyder ikke af meget, men frokostfitness kan gøre en forskel. Politiken har i samarbejde med træningsekspert Birgitte Nymann lavet en række små træningsvideoer med træningsekspert Birgitte Nymann, der viser dig vej til velvære på arbejdet.
Klik her: Frokostfitness - alle øvelserne
Seneste på Sundhed & motion
Politiken plus
Se skikurser her, og bliv bedre på ski
Se løb, startnumre og få inspiration
Se udstyr, tøj og rabatter
Følg Politiken Motion
Vær med på Facebook
Maratontræning med Allan Zachariasen
Løb hurtigere med DHL-fartskolen
Politikens Løbeskole
Vi tjekker
Vi guider
Find dit næste motionsløb
MOTIONSLØB over hele Danmark på motionslob.dk
MARATONLØB over hele verden på marathons.ahotu.com
Seneste tv på tjek
10. feb. KL. 07.49 TV Her er årets bedste computerspil