Annonce
Familieliv 9. aug. 2007 KL. 17.22

Tvivl om folinsyre mod brystkræft

Trods ny svensk forskning, der påviser, at folinsyre mindsker risiko for brystkræft, er Kræftens Bekæmpelse og Fødevarestyrelsen ikke overbevist.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print

fakta

I Danmark har man kun én beriget fødevare - salt tilsat jod. Dette blev indført i år 2000 for at forhindre struma, forstørret skjoldbruskirtel, der i værste fald kan føre til kræft.

Men Fødevarestyrelsen har i øjeblikket tæt kontakt med mejeribranchen om frivillig berigelse med D-vitamin.

»Fødevareinstituttet har fundet at befolkningen lider af mangel på D-vitamin. Derfor har de rådgivet os om at berige fødevarer med D-vitamin«, fortæller souschef i Fødevarestyrelsen Jens Therkel Jensen.

Selvom en ny svensk undersøgelse viser, at folinsyre mindsker risikoen for brystkræft med 44 procent, får det ikke dansk opbakning.

Hos Kræftens Bekæmpelse stiller man sig tvivlende overfor resultaterne.

»Det er bestemt en god undersøgelse, men lige præcis på det her område er der flere undersøgelser, der peger på det modsatte, og undersøgelser der viser, at folinsyre slet ingen effekt har«, fortæller overlæge Iben Holten.

Gennem næsten ti år fulgte et hold forskere 12.000 svenske kvinder i alderen 50+. Blandt dem udviklede 392 kvinder brystkræft.

Undersøgelsen viste, at blandt de kvinder, der spiste mad med folinsyre og tog folinsyre som kosttilskud mindskedes risikoen for brystkræft med 44 procent. Undersøgelsen er blevet offentliggjort lige inden den svenske fødevarestyrelse skal beslutte om folinsyre skal tilsættes i mel.

Ingen konklusion på enkelt rapport
Hos Kræftens Bekæmpelse har man selv undersøgt folinsyre, og her var resultatet netop anderledes end det svenske resultat.

»Vi havde en database med 50.000 registreret. Her kunne man så trække forskellige grupper ud og analysere dem. I sin tid, da undersøgelsen blev lavet, viste den, at det ikke virkede,« siger Iben Holten.

»Vi vil vente og se, hvad der er det rigtige at gøre. Det er helt klart, at man ikke kan konkludere på en enkel rapport«, siger hun.

Ingen udsigt til berigelse
Den svenske fødevarestyrelse skal inden længe tage stilling til, om fx hvedemel fremover skal beriges med folinsyre. I Danmark har man dog ingen planer om dette i den nærmeste fremtid.

»Hvis der er et tilstrækkeligt, samlet videnskabeligt belæg for det, vil berigelse være en mulighed. Men det er ikke noget, vi overvejer pt.«, fortæller souschef Jens Therkel Jensen fra Fødevarestyrelsen.

Også her skal der mere end en enkeltstående undersøgelse til.

«Fødevareinstituttet, der rådgiver os i sådan nogle sager, vil inddrage denne her undersøgelse. Men isoleret set er den ikke nok til at tage en beslutning. Der skal flere undersøgelser til«, siger han.

Bør undersøges grundigere
Ydermere skal man overveje, at der er tale om en specifik målgruppe, påpeger han.

»Man bliver nødt til at kigge bredt på det. Måske er folinsyre skadelig for børn i en vis alder eller måske er det skadeligt for mænd. Det skal undersøges grundigt, inden man beslutter sig for at berige fødevarer«, forklarer han.

Det har længe været kendt, at stoffet har en positiv effekt på fosterudviklingen. Derfor har USA, England og en række andre lande allerede indført obligatorisk folinsyreberigelse.

Et godt råd
Selvom hverken Kræftens Bekæmpelse eller Fødevarestyrelsen deler svenskernes begejstring, hilser de alligevel undersøgelsen velkommen.

»Det understøtter argumentet om, at man skal spise en masse frugt og grønt«, fastslår Iben Holten.

Folinsyre

Folinsyre findes frem for alt i grønne grøntsager, bønner, lever og fuldkornsbrød.

Folinsyre er nødvendig for omsætningen af en række aminosyrer samt ved dannelse af blandt andet puriner, som indgår i RNA og DNA, cellens arvemateriale. Yderligere er det nødvendig for produktionen af røde blodlegemer, der er de celler, der transporterer ilt rundt i kroppen.

Folinsyre har også betydning for kroppens celledeling. Da dannelsen af røde blodlegemer kræver mange celledelinger, kan folinsyremangel give mangel på røde blodlegemer, det vil sige blodmangel.

Studier har også vist, at folinsyre kan hæmme udviklingen af rygmarvsbrok hos fostre. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen gravide og kvinder, der ønsker at blive gravide, et kosttilskud.

Anbefalet dosis:

For ikke-gravide voksne: 0,3 milligram

For gravide og kvinder, som planlægger at blive gravide: 0,4 milligram

Kilde: www.netdoktor.dk

Annonce
Annoncer
Dine penge
27. maj. KL. 09.29
Avl. Konfirmationsgaverne kan vokse betydeligt med bankernes forholdsvis høje renter. - Foto: JOACHIM ADRIAN

Banker lokker konfirmander med høje renter

Med tilbud om op til 12,5 procent i rente prøver især de mindre banker at vinde nye, unge kunder - og måske få deres forældre med i købet.

Copenhagen marathon
25. maj. KL. 23.34
LØGNHALS. Løberen skal tage meldingerne fra sit ur med et gran salt. - Foto: DITTE VALENTE

GPS-ekspert: Så meget lyver dit løbe-ur

Løbere stoler ofte blindt på deres gps-ur. Dårlig ide, siger ekspert.

Penge & Bolig
25. maj. KL. 13.23

Rekordlavt: Nu kommer det 30-årige lån på 3 procent

Boligejere får nu for første gang mulighed for at belåne over 30 år til en fast rente på kun 3 procent.

Annoncer
Annoncer

Frokost-fitness:
Find alle øvelser her


Er du gået glip af en af Birgitte Nymanns øvelser, så find dem her!

1-2 minutters træning lyder ikke af meget, men frokostfitness kan gøre en forskel. Politiken har i samarbejde med træningsekspert Birgitte Nymann lavet en række små træningsvideoer med træningsekspert Birgitte Nymann, der viser dig vej til velvære på arbejdet.

Klik her: Frokostfitness - alle øvelserne

Politiken plus

Vi tjekker

Find dit næste motionsløb


MOTIONSLØB over hele Danmark på motionslob.dk
MARATONLØB over hele verden på marathons.ahotu.com