Annonce

Vigilds Blog

Familieliv 8. nov. 2007 KL. 12.36

Fiskeolie kan hjælpe ADHD-børn

Spændende og lovende forskning, lyder det fra dansk ekspert om svenske resultater af behandling af ADHD-børn med fiskeolie.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

fakta

Børnenes forældre fik før studierne lov at svare på et spørgeskema, hvor de bedømte deres barns symptomer og satte point på de forskellige kriterier, som indgår i diagnosen ADHD.

Efter tre måneder svarede forældrene på det samme spørgeskema, og forskerne kunne se, at 26 procent af børnene, som havde fået fiskeolie, viste en forbedring i symptombilledet.

Børnene i kontrolgruppen, som kun havde fået olivenolie, havde en lille forbedring på syv procent i symptomerne.

Efter yderligere tre måneder med fiskeolie havde 47 procent af børnene formindskede symptomer, mens tallet for gruppen af børn med den mildere ADD var helt opppe på 58 procent.

Kosttilskud med fiskeolie kan hjælpe børn, der har fået diagnosen ADHD.

Det viser svenske undersøgelser, skriver Dagens Nyheter, og det får den danske ekspert i ADHD, dr. med. Per Hove Thomsen fra Århus Universitetshospital til at betegne forskningen som spændende og lovende.

Fiskeolie i kikkerten før
»Fiskeolier og omega3 fedtsyrer har været i kikkerten tidligere i forbindelse med behandling af ADHD. Hidtil har vi ikke kunnet dokumentere effekter på ADHD-symptomerne men kun, at fiskeolie havde en positiv indvirkning på indlæringsevnen hos ADHD-børn«, siger Per Ove Thomsen.

»Det har altså ikke været vist før, at fiskeolie kan have en effekt på de tre ADHD kerne-symptomer hyperaktivitet, opmærksomhedsforstyrrelse og impulsivitet. Er det tilfældet, er fiskeolie jo et meget appetitligt alternativ til anden behandling af ADHD-symptomerne«, siger han men understreger samtidig, at han ikke selv kender til de konkrete forskningsresultater.

I kø for ADHD-behandling
»Normalt står børn og forældre i kø for ADHD-behandling. Nu kan de selv beslutte, om de vil prøve med kosttilskud og også selv se, om det har nogen effekt«, siger psykolog Sven Östlund, der er en af forskerne bag undersøgelsen, til Dagens Nyheter.

I alt har 75 børn i alderen otte til 18 år medvirket i undersøgelsen. De har alle fået diagnosen ADHD, der tidligere blev kaldt DAMP.

Halvdelen af børnene fik olivenolie
Halvdelen af børnene fik kosttilskud i form af seks fiskeoliekapsler med et højt indhold af omega-3 fedtsyren EPA, mens den anden halvdel fik et placebo i form af almindelig olivenolie.

Efter et halvt år kunne forskerne konstatere, at 47 procent af de børn, der havde fået fiskeolie, viste tegn på bedring.

Blandt de børn, der har ADD - en mildere form for ADHD - viste hele 58 procent mindskede symptomer.

Forskning fremlægges i dag
Den svenske undersøgelse har endnu ikke været publiceret i et medicinsk tidsskrift, men den skulle torsdag fremlægges på en ADHD-konference i Washington.

Undersøgelsen er foretaget fra 2004 til 2006 af en forskergruppe under ledelse af ADHD-forskeren Christopher Gillberg, professor i børne- og ungdomspsykiatri i Göteborg.

Se også

Annonce

PRIVATØKONOMI – Fokus på din økonomi

Læs Politiken hver MANDAG BESTIL I DAG

- Få det bedste fra politiken.dk/tjek på mail

Annoncer
Nettet
11. feb. KL. 09.30

Nye pensionister holder forbrugsfest

Luksusforbruget hos ældre mellem 65 og 74 er steget voldsomt på seks år.

Biler & MC
11. feb. KL. 15.00
Udvidelse. En dieselmotor, som blev introduceret sidste efterår, gør Suzuki Swift mere velegnet som pendlerbil. - Foto: SUZUKI

Biltest: Suzuki sparer på brændstoffet

Ny Swift på diesel kan friste pendlerbilister. Men den burde have et 6. gear.

Tjek
10. feb. KL. 13.58
Rollespillet 'Skyrim' vandt ikke overraskende priserne som årets spil og årets rollespil i går ved Danish Game Awards.

Storladent dragedræberi kåret som årets spil

Årets mest populære internationale computerspil er kåret under Danish Game Awards.

Annoncer
Annoncer

Frokost-fitness:
Find alle øvelser her


Er du gået glip af en af Birgitte Nymanns øvelser, så find dem her!

1-2 minutters træning lyder ikke af meget, men frokostfitness kan gøre en forskel. Politiken har i samarbejde med træningsekspert Birgitte Nymann lavet en række små træningsvideoer med træningsekspert Birgitte Nymann, der viser dig vej til velvære på arbejdet.

Klik her: Frokostfitness - alle øvelserne

Vi tjekker

Find dit næste motionsløb


MOTIONSLØB over hele Danmark på motionslob.dk
MARATONLØB over hele verden på marathons.ahotu.com

Seneste tv på tjek

02:34

10. feb. KL. 07.49 TV Her er årets bedste computerspil