Annonce
Familieliv 11. jan. 2008 KL. 10.18

Vi spiser flest kosttilskud i EU

Kosttilskuddene har absolut ingen effekt og er ligegyldige, mener fødevareeksperter.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print

fakta

Multivitaminer, ginseng, jern og fiskeolie.

Hele 60 procent af danskerne benytter sig af kosttilskud, viser en national undersøgelse af danskernes kostvaner, som Fødevareinstituttet under Danmarks Teknologiske Universitet har gennemført i perioden 2000-2004.

Det placerer danskerne som det folkefærd i Europa, der spiser flest piller som supplement til kosten.

Danske kostvaneforskere på Fødevareinstituttet har gennemgået forskningsresultater særskilt fra de enkelte lande og sammenlignet med det danske resultat, der således placerer Danmark øverst på listen. Resultaterne er endnu ikke publicerede.

Almindelig mad er godt nok
Det er imidlertid ikke en statistik, vi behøver være specielt stolte af. I langt de fleste tilfælde er kosttilskuddene nemlig fuldstændig overflødige, mener ernæringseksperter.

»Danskerne får generelt vitaminer og næringsstoffer nok, selv om de ikke lever 100 procent op til kostrådene. Hvis man får lidt fra alle fødevaregrupper og spiser en normal mængde mad, så er man rimelig sikker på at være dækket ind. Det er stort set kun, hvis man spiser meget lidt eller meget ensidigt, for eksempel udelukker en hel fødevaregruppe, at man kan komme til at mangle noget«, siger seniorforsker ved Fødevareinstituttet på DTU, Lone Banke Rasmussen.

Sunde vil have ekstra sundhed
Den generelle anbefaling lyder, at gravide kvinder med fordel kan tage tilskud af jern og folsyre. Ældre, folk med mørk hud og folk, der klæder sig tildækket, kan have et behov for at tage ekstra doser D-vitamin.

Alligevel spiser danskerne altså kosttilskud i stor stil. Undersøgelser viser, at de pillespisende danskere vil forebygge dårligt helbred eller undgå træthed. Men i langt de fleste tilfælde er kosttilskuddene altså ganske overflødige, mener Lone Banke Rasmussen.

»Der er faktisk en tendens til, at dem der tager kosttilskud, er dem der i forvejen spiser lidt rimelig sundt«, siger hun.

Skadelige tilskud
Fødevareinstituttet fraråder ikke ligefrem at tage en multivitamintablet. Men kosttilskuddene kan faktisk blive problematiske.

»Der, hvor der kan blive problemer, er, hvis man tager kosttilskud med store doser af bestemte stoffer. Der risikerer man på længere sigt at skabe nogle skævheder - det ene stof kan jo påvirke det andet«, siger Lone Banke Rasmussen.

Motions- og Ernæringsrådet har udgivet en rapport, som fortæller, at høje doser af beta-karoten og E-vitamin medfører øget dødelighed.

Se også

Annonce
Annoncer
Dine penge
27. maj. KL. 09.29
Avl. Konfirmationsgaverne kan vokse betydeligt med bankernes forholdsvis høje renter. - Foto: JOACHIM ADRIAN

Banker lokker konfirmander med høje renter

Med tilbud om op til 12,5 procent i rente prøver især de mindre banker at vinde nye, unge kunder - og måske få deres forældre med i købet.

Copenhagen marathon
25. maj. KL. 23.34
LØGNHALS. Løberen skal tage meldingerne fra sit ur med et gran salt. - Foto: DITTE VALENTE

GPS-ekspert: Så meget lyver dit løbe-ur

Løbere stoler ofte blindt på deres gps-ur. Dårlig ide, siger ekspert.

Penge & Bolig
25. maj. KL. 13.23

Rekordlavt: Nu kommer det 30-årige lån på 3 procent

Boligejere får nu for første gang mulighed for at belåne over 30 år til en fast rente på kun 3 procent.

Annoncer
Annoncer

Frokost-fitness:
Find alle øvelser her


Er du gået glip af en af Birgitte Nymanns øvelser, så find dem her!

1-2 minutters træning lyder ikke af meget, men frokostfitness kan gøre en forskel. Politiken har i samarbejde med træningsekspert Birgitte Nymann lavet en række små træningsvideoer med træningsekspert Birgitte Nymann, der viser dig vej til velvære på arbejdet.

Klik her: Frokostfitness - alle øvelserne

Politiken plus

Vi tjekker

Find dit næste motionsløb


MOTIONSLØB over hele Danmark på motionslob.dk
MARATONLØB over hele verden på marathons.ahotu.com