Annonce

Vigilds Blog

Familieliv 14. jul. 2008 KL. 22.16

Fiskeolie kan måske forebygge astma

Hvis mødrene tager fiskeolie i graviditeten, kan det muligvis have meget gunstig virkning på deres børn.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Fiskeolie, et af de mest udbredte og populære kosttilskud, har måske en spændende og langtidsholdbar virkning - som forebyggelse af astma.

Nye studier tyder nemlig på, at et øget forbrug af omega-3-fiskeolie i sidste tredjedel af svangerskabet kan have en vis beskyttende virkning mod astma hos det nyfødte barn i mange år efter fødslen.

Børnenes risiko for at udvikle astma var 63 procent mindre end forventet.

Over 500 kvinder undersøgt
Bag undersøgelsen står en gruppe forskere fra Statens Serum Institut og universiteterne i Århus og København.

I 1990 trommede de en gruppe på over 500 gravide kvinder sammen og delte dem op i tre grupper. Den ene fik fiskeolie, den anden olivenolie som kosttilskud. Den tredje gruppe spiste intet kosttilskud.

Formålet med forskningsprojektet var at undersøge, om fiskeolie kunne nedsætte risikoen for at føde for tidligt samt risikoen for, at barnet blev født med for lav fødselsvægt.

Begge teorier viste sig at holde stik: Mødrene fra fiskeoliegruppen øgede i gennemsnit længden af deres svangerskab med fire dage, ligesom deres spædbørn i gennemsnit vejede 100 gram mere end forventet.

Risiko mindsket med 63 procent
Men det skulle vise sig, at undersøgelsen havde endnu et vigtigt budskab til de tålmodige forskere.

Da børnene 16 år senere blev kaldt til undersøgelse igen, afsløredes det, at 'fiskeoliemødrenes' børn havde 63 procent mindre risiko for at udvikle astma end forventet. Det resultat sås ikke hos nogen af de andre børn.

Mulige forklaringer
Spørgsmålet er - hvorfor?

»Rent biokemisk tyder meget på, at omega3-fedtsyrerne i fiskeolie har en positiv virkning på immunsystemet, og at det hele måske grundlægges allerede i fostertilværelsen«, siger lederen af undersøgelsen, Sjurdur F. Olsen, seniorforsker ved Statens Serum Institut og adjungeret professor i ernæring ved Harvard University, til politiken.dk.

En anden forklaring på, at fiskeolie måske beskytter fosteret mod at udvikle astma senere i livet, kan også være oliens evne til at forlænge varigheden af graviditeten.

Det vides nemlig, at for tidligt fødte børn har en større risiko for at udvikle astma. Måske, siger forskerne, er netop den sidste del af svangerskabet det 'kritiske' tidspunkt, hvor omega-3-fedtsyrerne har den astma-beskyttende effekt.

For tidligt med anbefalinger
Selv om det danske forskningsresultat ligger fint i tråd med tidligere undersøgelser, vil forskerne vil dog endnu ikke gå ud med en officiel anbefaling af at tage fiskeolie i svangerskabet.

»Før det eventuelt kan ske, skal andre forskere kunne bekræfte vores resultater, ligesom teorien skal afprøves i en endnu større skala end vores«, siger Sjurdur F. Olsen.

Den danske forskning er et led i det store EU-støttede EARNEST-projekt, der beskæftiger sig med langtidsvirkningen af tidlig ernæring. Den videnskabelige artikel er netop offentliggjort i tidsskriftet the American Journal of Clinical Nutrition.

Annonce

PRIVATØKONOMI – Fokus på din økonomi

Læs Politiken hver MANDAG BESTIL I DAG

- Få det bedste fra politiken.dk/tjek på mail

Annoncer
Biler & MC
12. feb. KL. 19.15
udsving. Benzinpriserne er i næsten konstant bevægelse. Man kan tit spare 1,50 kroner i forhold til listeprisen. - Foto: JOACHIM ADRIAN

Med apps på smartphonen finder du billig benzin

Der er ofte billigt brændstof på særlige steder og tidspunkter. Et par apps hjælper.

Dine penge
10. feb. KL. 14.58
Postlovløshed. En fyldt brevkasse signalerer fri bane til indbrudstyve, og med den nye lov om brevkasser står 'sladrehanken' nu frit fremme. - Foto: FINN FRANDSEN

Advarsel: Din nye postkasse kan invitere tyvene indenfor i ferien

Din nye brevkasse kan afsløre, at du er på vinterferie, pointerer forsikringsselskab.

Spil
10. feb. KL. 16.40
I Andy Grammers musikvideo skal man løbende vælge, hvordan historien skal forløbe ved at klikke på en af de to mulige veje på skærmen.

Fredagsspil: Musikvideoen rykker på spil

To nye musikvideoer fra Japan og USA bruger spil - på to vidt forskellige måder.

Annoncer
Annoncer

Frokost-fitness:
Find alle øvelser her


Er du gået glip af en af Birgitte Nymanns øvelser, så find dem her!

1-2 minutters træning lyder ikke af meget, men frokostfitness kan gøre en forskel. Politiken har i samarbejde med træningsekspert Birgitte Nymann lavet en række små træningsvideoer med træningsekspert Birgitte Nymann, der viser dig vej til velvære på arbejdet.

Klik her: Frokostfitness - alle øvelserne

Vi tjekker

Find dit næste motionsløb


MOTIONSLØB over hele Danmark på motionslob.dk
MARATONLØB over hele verden på marathons.ahotu.com

Seneste tv på tjek

02:34

10. feb. KL. 07.49 TV Her er årets bedste computerspil