Annonce
Annonce
Sundhed 28. aug. 2012 KL. 14.50

Sodavand kan føre til for tidlig fødsel

Forskere peger på en mulig sammenhæng mellem søde drikke og tidlige fødsler.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Søde drikke som saftevand og sodavand kan være med til at give gravide for tidlige fødsler.

Det konkluderer forskere i et nyt studie, skriver den norske netavis VG.

Data fra 60.000 norske gravide er blevet gennemgået af eksperter fra det norske folkesundhedsinstitut og Sahlgrenska universitetssygehus i Sverige. 10.000 af de gravide - altså en sjettedel - havde angivet, at de under deres graviditet havde drukket mindst et glas søde drikke om dagen.

Lavere uddannede rygere
Ved at sammenligne med data for, hvor mange af de 60.000 kvinder, der fødte for tidligt, konkluderer forskerne, at de søde drikke øger sandsynligheden for at føde for tidligt - det vil sige før 37. uge - med 16-25 procent.

»Der er grund til at være forsigtig med, hvordan man lever, for en sund livsstil er væsentlig for gravide. Det lønner sig at tage det alvorligt og lytte til myndighedernes råd«, siger Bo Jacobsson, seniorforsker på Folkesundhedsinstituttet og professor ved Sahlgrenska til VG.

LÆS OGSÅKræftramtes børn er lige så sunde som andre

De kvinder, der anførte, at de dagligt drak søde drikke, havde generelt lavere uddannelse og røg desuden hyppigere end de andre kvinder i undersøgelsen, hvilket også kan spille ind.

Forskerne fandt kun små forskelle mellem de kvinder, der drak almindelig sodavand og de, der drak lightsodavand - det var mængden der var afgørende for, om kvinderne fødte tidligere end normalt.

»Vi kan med dette studie ikke sige helt sikkert, at der er en årsagssammenhæng, men dog at der er en kobling«, siger Bo Jacobsson.

Forskerne vil nu udersøge sammenhængen nærmere.