Annonce
Annonce
Sundhed 5. sep. 2012 KL. 18.10

Økologisk mad giver dig ikke flere vitaminer

Pesticid-rester er tilsyneladende den eneste forskel på konventionelle og økologiske fødevarer.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Du er en myte, at du bliver sundere af at spise økologisk - i den forstand, at du får flere vitaminer og næringsstoffer end ved at vælge konventionelle fødevarer.

LÆS OGSÅBytomater er fyldt med zink, bly og kobber

Det viser et sammenlignende studie fra Stanford University, der netop er offentliggjort i tidsskriftet Annals of Internal Medicine.

Bekræfter andre undersøgelser
Forskellen på øko og ikke-øko var primært, at man har 30 procent lavere sandsynlighed for at få pesticidrester med indenbords, hvis man vælger økologisk.

Resultaterne kommer ikke bag på det britiske Food Standards Agency, der har undersøgt samme emne og nået samme resultat.

LÆS ARTIKELSlip for giftrester: Giv frugt og grønt en skylle

Men en af forskerne fra Food Standards Agency, Crystal Smith-Spangler, siger til BBC, at der kan være andre grunde end de sundhedsmæssige til at vælge økologi - herunder hensyn til dyrevelfærd og miljøbelastning.

Livsstil spiller en rolle
Herhjemme bekræfter Peter Sandøe, professor i bioetik fra Fødevareøkonomisk Institut på Københavns Universitet, at flere undersøgelser siger det samme: At man ikke kan dokumentere en positiv sundhedsmæssig effekt af økologisk mad.

LÆS OGSÅForskere: Kød fra øko-kalve er sundest

Han siger til Jyllands-Posten, at det imidlertid kan være sundt at vælge en speciel livsstil med et økologisk fokus:

»Der kan f.eks. være en virkelig effekt, hvis de, der vælger økologiske produkter, også vælger en anden kostsammensætning - f.eks. med mindre kød og mere grønt«, siger han til avisen.

LÆSSpis dansk - og få mindre gift

»Der er faktisk undersøgelser lavet hos os, der peger i den retning. Men hvis du sidder og spiser økologisk vingummi dagen lang, vil det selvfølgelig være smadder usundt«, påpeger han.

Undersøgelsen fra Stanford har ikke set på langtidsvirkningerne af at spise økologisk frem for konventionelt.