Annonce
Annonce
Brevkasse 25. apr. 2012 KL. 13.14

Klarlund: Fiskeolie i den rigtige mængde kan lindre gigtsmerter

Fiskeolie kan ifølge forskning lindre ømme led hos leddegigtpatienter.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Brevkasse

Bente Klarlund Pedersen, overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet og leder af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Inflammation og Metabolisme, der forsker i, hvordan fysisk aktivitet gavner sundheden. Udgangspunktet for brevkassen er, hvordan vi holder raske mennesker raske.

Spørg om sundhed
Politiken, Lørdagsliv,
Rådhuspladsen 37,
1785 København V
Mærke: 'Sundhed'
bente.klarlund @pol.dk

Spørgsmål:

Jeg har forhøjet blodtryk, som bliver behandlet med medicin, samt forhøjet kolesteroltal, som jeg kan holde nede ved at spise sundt. Det er i øvrigt forbavsende effektivt i forhold til såvel kolesteroltallet som vægten, men kan i travle perioder være svært at efterleve. Jeg har nu i nogen tid dagligt taget to kapsler Pikasol Omega 3-fiskeolie. Hvordan vurderer du værdien eller effekten af dem?

LÆS ARTIKEL Klarlunds brevkasse: Gør kulde gigt værre?

Jeg har set en annonce for præparatet Movizin. »Slip af med ømme og stive led«, stod der. Det lyder jo stærkt fristende for en mand i min alder med bl.a. en indimellem noget øm og stiv ryg. Det skulle angiveligt være et naturmiddel med en særlig kombination af ingefær og boghvede udviklet af forskere på Odense Universitet. Hvordan vurderer du værdien eller effekten af dem?

Svar:

Med den viden vi har i dag, er der ikke forskningsbaseret dokumentation for, at man kan behandle gigtsmerter med ingefær og boghvede. Ingefær er dog et interessant stof. I reagensglasforsøg kan ingefær hæmme inflammation og prostaglandiner, der er involveret i smerteprocessen. Men der er langt fra forsøg med ingefærs effekt på immunceller i reagensglas til en mulig effekt på menneskers led. Det samme er tilfældet for boghvede. Jeg mener, man kan sige, at der potentielt kunne være en effekt, men man kan bestemt ikke sige, at det er bevist.

Det mest populære kosttilskud blandt gigtpatienter er fiskeolie. Størstedelen af den forskning, der har undersøgt fiskeoliens effekt på gigtsygdomme, er dog lavet på leddegigtpatienter.

Cirka 3.000 mg fiskeolie dagligt eller en kost med mange fisk reducerer antallet af ømme led hos leddegigtpatienter og nedsætter varigheden af morgenstivhed i leddene. Når det gælder leddegigt, er fiskeoliens virkning vist med stor sikkerhed. Effekten er dog ikke dramatisk, men moderat. Når det gælder slidgigt, mangler der indtil videre dokumentation for en sikker effekt.

LÆS ARTIKEL Klarlund: Tilberedning ændrer madens energiindhold

Fiskeoliens gavnlige effekt kan formentlig forklares ved, at omega 3-fedtsyrerne i fisk og fiskeolie hæmmer den betændelse, der opstår i leddene hos leddegigtpatienter. Man hører ofte den misforståelse, at fiskeolie smører leddene, men det er ikke rigtigt.

Fiskeoliens mulige effekt består i at virke hæmmende på gigtbetændelse, og det er relevant for de inflammatoriske gigtsygdomme som leddegigt. Man kan ikke udelukke, at fiskeolie kan have de samme effekter ved slidgigt som ved leddegigt, da der periodisk kan opstå betændelse i forbindelse med slidgigt. Men der er som sagt ikke samme dokumentation.

Fiskeolie har også effekt på hjertet. Fiskeolie kan sænke både det systoliske og det diastoliske blodtryk. Der skal dog ofte anvendes høje doser, omkring 5.000 mg. Fiskeolie kan øge HDL (det herlige kolesterol) lidt. Men forværring af LDL (det lede kolesterol) er også observeret. Fiskeolie skal derfor ikke skal tages med det formål at sænke kolesterolet.

Fiskeolie i form af 1.000 mg omega 3-fedtsyrer dagligt eller et fiskemåltid flere gange ugentligt reducerer ifølge store kliniske undersøgelser risikoen for pludselig hjertedød samt for et nyt hjerteanfald hos patienter, der tidligere har haft en blodprop i hjertet. Samme mængde omega 3-fedtsyrer dagligt reducerede dødeligheden hos patienter med hjertepumpesvigt. Fiskeolier påvirker ikke blodsukkeret hos diabetikere.

Det er mindst lige så godt at spise fisk som at tage tabletter. Som tommelfingerregel svarer fisk to gange om ugen til et dagligt indtag på 600 mg omega 3-fedtsyrer. Fede fisk som makrel og laks indeholder mest fiskeolie.

FACEBOOKBliv ven med Politiken