tirsdag 9. feb
SENESTE NYT:
Nato i Afghanistan advarer civile
Se også:
Tip Tjek!
Er der noget du synes vi skal kigge nærmere på? Har du gode idéer til sitet? Eller er du blevet snydt? - Så send os en mail på
Rådhuspladsen 37
1785 Kbh. V.
Tlf: 33 11 85 11
1785 Kbh. V.
Tlf: 33 11 85 11
Redaktør
Redaktion
Researchere
Forbrugerredaktør
Ansv. Redaktør
Tøger Seidenfaden
Udgiver:
JP/Politikens Hus A/S
Netannoncer:
Forskere strides om mælks sundhed
|
Sundhed
|
Folk, der har drukket meget fed mælk, tager ikke skade, viser ny forskning, der samtidig får kritik.
Mælk giver lavere dødelighed, fastslår ny international forskning. Men dansk forsker tror ikke meget på undersøgelsen.
- Foto: THOMAS BORBERG
-
Se stort billede
Anbefalinger- Fødevarestyrelsen anbefaling går på en halv liter liter magert mælkeprodukt om dagen.
- Mælkeprodukter er den vigtigste kilde til kalcium i danskernes mad, men bidrager også med andre vigtige næringsstoffer som fosfor, jod og vitaminerne B2 og B12.
- Derfor hører cirka en halv liter liter magre mælkeprodukter dagligt med til en sund kost. De magre produkter er for eksempel skummetmælk, minimælk eller kærnemælk.
- Vælg mager mælk, yoghurt og ost. Vælg magert kød og skær det synlige fedt væk fra kødet på tallerknen. Undlad eller skrab smørret på brødet og smid stegefedtet væk.
- Du har brug for fedt, men ikke for meget. Alt fedt er ikke lige sundt, brug helst planteolie.
- Børn under tre år samt underernærede og sygdomssvækkede voksne kan have behov for mere fedt i maden for at tilgodese deres behov for energi.
Kilde: Fødevarestyrelsen
Diskussionen om hvorvidt fed mælk er sundt eller ej fortsætter.
Det nyeste forskning inden for feltet afviser, at et højt indtag af fed mælk og andre mejeriprodukter kan føre til forskellige former for hjertekarsygdomme, sådan som kritikere ellers har argumenteret for.
Mælk giver lavere dødelighed
Forskere fra Storbritannien og Australien offentliggjorde en artikel i juli i år i tidsskriftet Heart. Forskerne har fulgt op på 65 år gamle kostundersøgelser blandt børnefamilier i England og Skotland for at se, hvilke helbredsmæssige virkninger forbruget af mejeriprodukter i barndommen har haft på personerne efterfølgende.
LÆS ARTIKEL Et glas mælk om dagen forlænger livet
Generelt fandt forskerne en lavere dødelighed blandt personer fra de familier, som indtog flest mejeriprodukter, skriver Food Culture, som Landbrug & Fødevarer står bag.
Nedsætter risiko for slagtilfælde
Undersøgelserne viste blandt andet, at et højt indtag af mejeriprodukter i barndommen nedsætter risikoen for slagtilfælde.
»Det gode ved den her undersøgelse er, at den tydeligt viser, at folk, der har fået mælk, ikke har taget skade. Det tyder snarere på, at mejeriprodukter er gavnlige«, siger chefkonsulent i ernæring Susan Rønholt Hansen, Landbrug & Fødevarer.
LÆS ARTIKEL Letmælk og minimælk er ét fedt
Forskerne har taget højde for forskellige faktorer, der også påvirker deltagernes helbred. Blandt andet, at mange familier med stort indtag af mejeriprodukter generelt fik mere varieret kost med mange grøntsager og mere fedt, æg og frugt.
Undersøgelsen får kritik
Men læge og lektor på Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet, Christian Mølgaard, er skeptisk overfor undersøgelsen.
»De fleste er enige om, at man skal undgå fed mælk. Og jeg har også svært ved at forestille mig, at det skulle være godt at indtage mælkefedt i store mængder«, siger han og tilføjer:
»Men når vi taler om mager mælk, er der andre ting, der gør sig gældende. Her er der mere protein i, og mange vil sige, at det er sundt at indtage.«
Mælk var sundere i 30'erne
Christian Mølgaard peger yderligere på, at den mælk, som deltagerne i undersøgelsen har fået ikke kan sammenlignes med nutidens mælk. Mælken var formentlig sundere dengang.
LÆS ARTIKEL Sådan tryller du din usunde frokost sund
»Den mælk, som man drak i 1930’erne er anderledes end i dag. Den kan have en anden fedtsammensætning, fordi køerne dengang gik meget mere på græs – og fordi fodring af køer betyder noget for mælkens sammensætning«, forklarer lægen.
Det nyeste forskning inden for feltet afviser, at et højt indtag af fed mælk og andre mejeriprodukter kan føre til forskellige former for hjertekarsygdomme, sådan som kritikere ellers har argumenteret for.
Mælk giver lavere dødelighed
Forskere fra Storbritannien og Australien offentliggjorde en artikel i juli i år i tidsskriftet Heart. Forskerne har fulgt op på 65 år gamle kostundersøgelser blandt børnefamilier i England og Skotland for at se, hvilke helbredsmæssige virkninger forbruget af mejeriprodukter i barndommen har haft på personerne efterfølgende.
LÆS ARTIKEL Et glas mælk om dagen forlænger livet
Generelt fandt forskerne en lavere dødelighed blandt personer fra de familier, som indtog flest mejeriprodukter, skriver Food Culture, som Landbrug & Fødevarer står bag.
Nedsætter risiko for slagtilfælde
Undersøgelserne viste blandt andet, at et højt indtag af mejeriprodukter i barndommen nedsætter risikoen for slagtilfælde.
»Det gode ved den her undersøgelse er, at den tydeligt viser, at folk, der har fået mælk, ikke har taget skade. Det tyder snarere på, at mejeriprodukter er gavnlige«, siger chefkonsulent i ernæring Susan Rønholt Hansen, Landbrug & Fødevarer.
LÆS ARTIKEL Letmælk og minimælk er ét fedt
Forskerne har taget højde for forskellige faktorer, der også påvirker deltagernes helbred. Blandt andet, at mange familier med stort indtag af mejeriprodukter generelt fik mere varieret kost med mange grøntsager og mere fedt, æg og frugt.
Undersøgelsen får kritik
Men læge og lektor på Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet, Christian Mølgaard, er skeptisk overfor undersøgelsen.
»De fleste er enige om, at man skal undgå fed mælk. Og jeg har også svært ved at forestille mig, at det skulle være godt at indtage mælkefedt i store mængder«, siger han og tilføjer:
»Men når vi taler om mager mælk, er der andre ting, der gør sig gældende. Her er der mere protein i, og mange vil sige, at det er sundt at indtage.«
Mælk var sundere i 30'erne
Christian Mølgaard peger yderligere på, at den mælk, som deltagerne i undersøgelsen har fået ikke kan sammenlignes med nutidens mælk. Mælken var formentlig sundere dengang.
LÆS ARTIKEL Sådan tryller du din usunde frokost sund
»Den mælk, som man drak i 1930’erne er anderledes end i dag. Den kan have en anden fedtsammensætning, fordi køerne dengang gik meget mere på græs – og fordi fodring af køer betyder noget for mælkens sammensætning«, forklarer lægen.
Venter på Facebook
Knyt Politiken til din Facebook-profil
og del artiklen med dine venner.
Annonce
Mest læste på Tjek
- Vi elsker dårlig kinesisk æblejuice
- Tålmodigheden med Canal Digital er brugt op
- Kemikalie-lov kan kvæle Lego-klassiker
- Børnefamilier bliver skilt som aldrig før
- Googles mobil sælges i dansk netbutik
- 130.000 flygter fra multimedieskatten
- Her er tre tilbud, der rent faktisk er tilbud
- Billigste bil-DVD overrasker i test
- Sådan vælger du de perfekte udlejningsski
- Se hvordan man bruger kødklister
Annonce
Seneste - Dagligliv
| 8. feb |
Seneste - Mad
| 7. feb |
| 7. feb |
Seneste - Bolig
| 3. feb |
Seneste - Penge
| 9. feb |
Seneste - Sundhed & Motion
| 9. feb |
| 9. feb |
| 8. feb |
| 8. feb |
Seneste - Biler & MC
| 4. feb |
Seneste - Digitalt
Seneste - Rejser
Annonce
Dagens tjek: DVD-afspillere til bagsædet

Billigste bil-DVD overrasker i test
Discountmærke sniger sig ind på 2.pladsen i test af DVD-afspillere til bagsædet.
Annonce
Politikens motionsløb
Politiken er medarrangør på en række motionsløb. Se resultaterne her:
Følg Chris MacDonald på .tv

Chris: Disse gadgets kan hjælpe dig i form
Det må gerne være sjovt at løbe. Og her kan forskellige gadgets hjælpe og motivere dig. Politikens sundhedscoach, Chris MacDonald, viser nogle af dem frem.
Bliv slank i en fart

Chris MacDonalds Slankeskole
Følg sundhedscoachens vej mod et slankere og sundere liv. I otte lektioner får du styr på de udforinger, du kan møde undervejs.
Seneste nyt Sundhed
| 9. feb |
| 9. feb |
| 8. feb |
Seneste nyt på Tjek
| 16:39 |








Print
Send












