Annonce
Annonce
Sygdom 31. maj. 2012 KL. 13.30

Ny forskning: For meget D-vitamin øger dødeligheden

D-vitamin føjes nu til vitamin A, E og betakaroten, som man kan få for meget af.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

fakta

Koncentrationen af D-vitamin måles i nanomol.

Det nye danske studie finder, at det optimale indhold i blodet af D-vitamin er 50 nanomol.

Det antages normalt, at D-vitamin-koncentrationen stiger med omtrent 3 nanomol per liter blod for hver 2,5 mikrogram vitamin D-indtag.

Ifølge Sundhedsstyrelsen skal et voksent menneske have mindst 7,5 mikrogram vitamin D om dagen.

Der er eksempelvis 8 mikrogram D-vitamin i 100 gram røget sild.

2.500 ud af den kvarte million danskere i undersøgelsen havde for meget vitamin D, mens over 20.000 havde for lidt.

Find artiklen på Videnskab.dk samt den videnskabelige artikel. (Eksternt link)


Se også:

Supervitaminet er det blevet kaldt, og der har i flere år været fortalere for, at D-vitamin skulle tilsættes visse fødevarer, fordi antagelsen var, at danskerne fik for lidt D-vitamin, og at man ikke kunne få for meget af det.

Vitaminet, der blandt andet er vigtigt for vores knoglers kalkindhold, men også er blevet tillagt positive egenskaber over for hjertekarsygdomme, depression og kræft, viser sig imidlertid at kunne øge dødeligheden, hvis man får for meget.

250.000 har deltaget
Det viser et nyt dansk forskningsstudie, som Darshana Durup, ph.dstuderende ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet har fået offentliggjort i det lægevidenskabelige tidskrift, Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

Det er anden gang inden for en måned, at danske forskningsresultater viser, at vitaminer kan være farlige, hvis man får for meget af dem.

Senest var det vitamin A, E og betakaroten i form af almindelige vitaminpiller, som forskere med overlæge, dr.med. Christian Gluud fra forskningscentret Copenhagen Trial Unit i spidsen kunne påvise medførte en overdødelighed på omkring fire procent.

LÆS OGSÅForskere: Vitaminpiller kan slå dig ihjel

Den nye undersøgelse af konsekvenserne af indtag af D-vitamin har omfattet en kvart million danskere og består af et krydstjek af, hvor meget D-vitamin personerne havde i deres blod sammenholdt med dødeligheden i gruppen.

Og den viser, at der er en sammenhæng, som bliver tydeligere for de forsøgspoersoner, der enten havde et lavt eller et højt indhold af D-vitamin i blodet.

»Vi har fundet ud af, at der er en forhøjet dødelighed hos personer med et lavt niveau af D-vitamin – men overraskende nok gælder det også for personer med et højt niveau af D-vitamin. Vi kan tegne en kurve, der tyder på, at det måske både er skadeligt med for lidt og for meget«, fortæller Darshana Durup til Videnskab.dk.

Hendes forskning viser, at en høj koncentration på 140 nanomol Dvitamin per liter blod i et menneske øger dødeligheden med en faktor 1,42.

LÆS OGSÅFødevarestyrelsen afviser at advare mod 'farlige' vitaminpiller

En lav koncentration på 10 nanomol D-vitamin per liter blod øger dødeligheden endnu mere, nemlig med en faktor 2,31.

Den optimale mængde D-vitamin pr. liter blod er tilsyneladende 50 nanomol: Her er dødeligheden ifølge det nye studie lavest.

Ifølge Darshana Durup er resultaterne et vigtigt redskab til at være kritisk over for dem, der mener, at vi ikke kan få for meget D-vitamin.

LÆS OGSÅKræftens Bekæmpelse: Vitaminer i håndkøb bør forbydes

»Der er ikke ført videnskabeligt bevis for ’jo mere jo bedre’- argumentet, når det handler om D-vitamin, og vores studie understøtter heller ikke det argument. Mange har forsket i risikoen ved et lavt niveau af D-vitamin. Men med dette her studium vil vi gerne inspirere til yderligere undersøgelser af årsagen til øget dødelighed ved et højt niveau af D-vitamin«, siger Darshana Durup til Videnskab.dk.

Hun understreger, at selv om de nye forskningsresultater tyder på, at høj dødelighed og for meget vitamin D hænger sammen, så er der endnu ingen, der kan forklare hvorfor.

LÆS ARTIKELTest: Vitaminpiller til børn kan være farlige

Hun lægger også vægt på, at der stadig er en højere dødelighed forbundet med for lidt D-vitamin end med for meget. Og blandt den kvarte million, som Darshana Durup har været med til at undersøge, er der også flere mennesker, der mangler vitamin D, end der er mennesker, som har for meget.

2.500 ud af den kvarte million havde for meget vitamin D, mens over 20.000 havde for lidtfor lidt. Studiet kan ikke sige noget om, hvorfor de 2.500 danskere havde for meget D-vitamin i blodet.

Næste trin i Darshana Durups forskning bliver at finde ud af, hvorfor der er en sammenhæng mellem for meget vitamin D og dødelighed:

FACEBOOKBliv ven med Politiken