Annonce
Annonce
Annonce
Sygdom 9. okt. 2012 KL. 22.13

Knaldrødt kemikalie kan måske forhindre slagtilfælde

Tomater ser ud til at være en velsmagende måde at reducere hjerneblødninger på.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Se også

En kost med mange tomater kan reducere risikoen for at få et slagtilfælde.

Det siger forskere i Finland, som har undersøgt virkningen af lycopen, et knaldrødt kemikalie, der findes i tomater, peberfrugter og vandmeloner.

Undersøgelse 12 år undervejs
Undersøgelsen, der er foretaget blandt 1.031 mænd og offentliggjort i tidsskriftet Neurology (eksternt link), viser at de mænd, der havde mest lycopen i blodet, var mindst tilbøjelige til at få slagtilfælde eller hjerneblødninger.

I begyndelsen af undersøgelsen, som kom til at vare i 12 år, blev hver enkelt deltagers lycopenniveau i blodet fastlagt, og herefter blev det fulgt i de kommende 12 år. Mændene blev inddelt i fire grupper afhængigt af, hvor meget lycopen, de havde i blodet.

LÆS ARTIKELLav lækker mad med tomater

I løbet af de 12 år opstod der 25 slagtilfælde blandt de 258 mænd i gruppen med lavt indhold af lycopen, mens det tilsvarende tal i gruppen med højt indhold af lycopen kun var 11 (ud af gruppens 259 mænd).

Undersøgelsen konkluderede, at risikoen for slagtilfælde blev reduceret med 55 procent hos dem, der havde et højt indhold af lycopen i blodet.

En af forskerne bag undersøgelsen, dr Jouni Karppi fra University of Eastern Finland i byen Kuopio, siger i en kommentar at »denne undersøgelse supplerer eksisterende viden om, at en kost med frugt og grøntsager er forbundet med en lavere risiko for slagtilfælde«.

LÆS OGSÅTomatsupper ser ulækre ud og smager for sødt

»Resultaterne støtter anbefalingen om, at folk får mere end fem portioner frugt og grønt om dagen, hvilket sandsynligvis ville føre til en væsentlig reduktion i antallet af slagtilfælde på verdensplan«, siger han.

Han tilføjer, at lycopen har flere funktioner i menneskekroppen. Det fungerer som en antioxidant, det reducerer betændelsestilstande, og det forhindrer blodpropper, siger han.

Dr. Clare Walton fra Hjerne Sagen (the American Stroke Association, red.) siger i en kommentar, »Denne undersøgelse tyder på, at en antioxidant, der findes i fødevarer som tomater, rød peber og vandmeloner, kan hjælpe til at reducere risikoen for slagtilfælde«.

LÆS OGSÅBytomater er fyldt med zink, bly og kobber

»Imidlertid bør denne forskning ikke afskrække folk fra at spise andre former for frugt og grøntsager, som alle har sundhedsmæssige fordele og forbliver en vigtig del af den daglige kost«.

»Mere forskning er nødvendig for at hjælpe os med at forstå, hvorfor den særlige antioxidant, som findes i grøntsager som tomater, kan hjælpe med at holde risikoen for slagtilfælde nede«, siger han.