Annonce
Annonce
Internationalt

Analyse: EU tillader biler at forurene mere efter VW-skandalen

Efter Volkswagens snyd med dieselforurening vil EU tillade dobbelt så høj udledning.

Annonce

EU's nye regler for biltjek

5 af de vigtigste punkter

1. De nationale centre, som tester bilerne, skal ikke længere være afhængige af bilindustrien. De nye regler sætter en stopper for, at bilproducenterne direkte betaler centrene for at teste deres biler, hvilket skaber interessekonflikter. Centrene bliver underlagt jævnlig kontrol med, om de forbliver uafhængige.

2. Biler, som allerede er på markedet, skal tjekkes ved stikprøvekontroller udført af de nationale myndigheder og af kommissionen. Medlemslandene skal have mulighed for at gribe ind over for biler, der udleder for meget, selv om de er blevet godkendt i et andet land.

3. Kommissionen skal kunne suspendere et testcenter i et medlemsland, hvis det ikke udfører testene effektivt og i overensstemmelse med reglerne.

4. Dieselbiler må fra september 2017 til 2020 udlede dobbelt så mange kvælstofilter som hidtil. Afsløringer har vist, at bilerne i dag udleder mere end fire gange så meget som tilladt, når de kører på vejene, og kommissionen vil give bilproducenterne en overgangsperiode.

5. Bilerne skal testes under forhold, der svarer til virkelig kørsel på vej og ikke i et laboratorium. Dermed søger man at undgå, at producenterne kan finde måder at snyde testsystemet på, så det ser ud til, at bilen udleder mindre, end den gør.

Det præsenteres som et stærkt indgreb for at få styr på tingene efter Volkswagen-skandalen.

Men i virkeligheden er det blot endnu et bevis på, at Europas politikere er dybt i lommen på kontinentets magtfulde bilindustri.

Anklager som denne har i ugevis væltet ned over EU-kommissionen, som optakt til at den i dag offentliggør en række nye regler for, hvordan biler fremover skal tjekkes for, hvor meget de forurener.

Umiddelbart er det lutter fremskridt, når man ser kommissionens egen udlægning af det, den kalder for »strammere regler for sikrere og renere biler«. Der bliver blandt andet strammet op på, hvordan bilerne skal testes.

Men læser man langt ned i det med småt, viser det sig, at kommissionen også har planer om at tillade, at dieselbiler må forurene dobbelt så meget som før.

Dobbelt så høj gasgrænse som i '08

Det handler om forurening med kvælstofilter - også kaldet NOx-gas - som netop var den type forurening, som Volkswagen sidste år blevet taget i at snyde med. NOx-gas kan både skade miljøet og menneskers sundhed.

Helt tilbage i 2008 vedtog man, at dieselbiler højst må udlede 80 milligram NOx per kilometer. Men fra september 2017 vil de nye EU-regler tillade bilerne at udlede 168 NOx - altså mere end dobbelt så meget som før - frem til 2020. Derefter må bilerne udlede 50 procent mere end den oprindelige grænse fra 2007.

Det kan umiddelbart virke paradoksalt, at EU nu tillader biler at forurene mere - særlig efter at det kom frem, at en den tyske bilproducent Volkswagen har snydt systematisk med lige netop dette i årevis.

Afsløringen skete ved, at amerikanske forskere og myndigheder fandt ud af, at VW havde installeret et computerprogram i deres biler, som gør, at bilerne forurener mindre, når de bliver testet i et laboratorium. Når bilerne kører på almindelige veje, forurener de typisk 4 til 5 gange så meget – og i nogle tilfælde meget mere.

Det kom også frem, at europæiske myndigheder i 10 år blev advaret, men aldrig greb ind. Sagen udløste en byge af kritik, og kommissionen lovede hurtig handling for at genoprette folkets tillid.

Danmark stemte for mere forurening

Set i det lys havde mange forventet, at EU ville reagere ved at stramme reglerne for, hvor meget biler må udlede. kommissionen havde da også oprindelig lagt op til strammere regler, end hvad de nye regler nu foreskriver.

Men et flertal på 27 ud af EU’s 28 medlemslande – herunder også Danmark – besluttede 28. oktober sidste år, at bilproducenterne skal have lov at udlede mere end dobbelt så meget NOx, sådan som kommissionens forslag nu beskriver. Kun Holland stemte imod.

Den ansvarlige kommissær på området, polske Elzbieta Bienkowska, erkendte i forrige uge i en debat i Europaparlamentet, at hun gerne selv ville have haft en lavere grænse for NOx-udledning, men »vi kunne ikke overbevise medlemsstaterne«.

Denne erkendelse er imidlertid ikke at finde i den information til pressen, som kommissionen i dag har udsendt.

Kommissionen: Vi tillader ikke mere forurening

På et ark med 18 spørgsmål og svar om de nye regler kan man ved punkt nummer 14 finde spørgsmålet: 'Er det sandt, at EU vil tillade dieselbiler at forurene mere i fremtiden?'. Kommissionen svarer:

»Tværtimod. Hvis man ser på forholdene for, hvor meget biler virkelig udleder, så bevæger vi os fra det nuværende virkelige gennemsnit for NOx-udledninger på 400 miligram per kilometer for en dieselbil ned til 168 miligram per kilometer (september 2017) og så til 120 miligram per kilometer (januar 2020)«, skriver kommissionen og fortsætter:

»Dette er en væsentlig reduktion sammenlignet med den aktuelle uoverensstemmelse mellem NOx-udledning i et laboratorium og under virkelige køreforhold (en uoverensstemmelse på 400 procent i gennemsnit). Vi mere end halverer den virkelig udledning af NOx-udledning«.

Hvad mener kommissionen egentlig?

Kommissionens udlægning af sagen er med andre ord således: Bilproducenterne har i årevis snydt for at få det til at se ud, som om deres biler højst udledte 80 miligram NOx per kilometer, sådan som reglerne foreskrev. Når bilerne kører under virkelige forhold, udleder de hele 400 miligram per kilometer. Når kommissionen nu hæver grænsen for, hvor meget man må forurene, fra 80 til 168 miligram per kilometer, så det godt nok en fordobling af den gamle grænse - men det er mere end en halvering af, hvad bilerne rent faktisk udleder i dag - og dermed kan det altså kaldes en stramning. Siger Kommissionen.

Det kan måske virke en smule snørklet, men svarer groft sagt til, at myndighederne opdager, at bilister i årevis har snydt politiets fotofælder og kørt langt hurtigere, end fotofælderne målte. I gennemsnit har folk kørt med 250 kilometer i timen, hvor det kun var tilladt at køre 50 kilometer i timen. Nu reagerer myndighederne så ved at sætte fartgrænsen op til 125 kilometer i timen - og forklarer, at de derved halverer fartgrænserne.

Auken: EU underminerer grænserne for forurening

Langt fra alle er enige i, at kommissionen er på rette spor her. I Europaparlamentet har flere af de politiske grupper truet med at nedlægge veto mod de nye regler. Blandt dem er de grønne, hvor Margrete Auken (SF) er medlem.

»De emissionsgrænser, som regeringerne og Europa-Parlamentet blev enige om helt tilbage i 2008, undermineres nu«, siger Margrete Auken i en kommentar til de nye regler.

»Det er første gang, der skal tages stilling til reglerne om luftforurening fra dieselbiler siden Volkswagen-skandalen, og her foretrækker EU’s medlemslande altså at gøre det lovligt at lade bilerne udlede hele 168 miligram per kilometer modsat den grænseværdi på 80 miligram, som er gældende i dag«, siger Margrete Auken.

Kommissionen: Bilbranchen må have spillerum

Kommisær Elzbieta Bienkowska appellerede under en debat i Europaparlamentet til, at man må forstå, at kommissionens forslag afspejler, at bilproducenterne må have noget spillerum og en overgangsfase.

»Vi skal have NOx’en ned så meget som muligt, men det kan kun ske, hvis den teknologiske udvikling underbygger det«.

Det argument køber Margrete Auken ikke.

»Bilindustrien har kendt de gældende grænseværdier for udledning af farlige gasser som NOx i snart et årti. Alligevel har industrien valgt at bruge tiden på at prøve at snyde forbrugerne frem for at komme med nyttige løsninger«, siger Margrete Auken.

Veto kan skabe nye problemer

Kommissær Bienkowska har i debatten også advaret parlamentet om, at det kun vil skabe nye problemer, hvis de nedlægger veto mod de nye regler.

»Medlemslandene vil ikke ændre deres synspunkter. Det vil forsinke hele processen. Hvis vi ikke har det her i gang i 2017, vil vi blot opretholde 4-5 gange højere emissioner i reel udledning ved kørsel«, sagde Bienkowska.

Om det så lykkes at overbevise Europaparlamentet om, at de nye regler reelt er et fremskridt, vil vise sig, når parlamentet ventes at stemme om sagen i den kommende uge. Desuden skal de nye regler godkendes af medlemsstaterne.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce