Annonce
Annonce
Internationalt

Ekspert om tysk togkollision: »Besynderlig ulykke«

To tog kolliderede i Tyskland, da de kørte på samme ensporede strækning.

Foto: peter kneffel

»Det lyder besynderligt, at togene overhovedet har kunnet køre direkte mod hinanden, for de skulle jo slet ikke være inde på samme strækning«.

Sådan lyder den umiddelbare reaktion på morgenens togsammenstød i Tyskland fra Anne Elisabeth Haxthausen, der er lektor på Danmarks Tekniske Universitet og forsker i systemer til togdrift.

Togulykke i Tyskland

  • To tog kørte tirsdag kl. 6.48 frontalt ind i hinanden ved Bad Aibling i den tyske delstat Bayern.
  • Ni er døde og over 100 er sårede
  • Årsagen til ulykken er endnu uklar.

De to tog kørte i morges direkte mod hinanden på en strækning, hvor der kun var ét banespor på ruten mellem de sydtyske byer Holzkirchen og Rosenheim.

Anne Elisabeth Haxthausen fremhæver to overordnede årsager, der kan have forårsaget kollisionen:

»At de to tog er endt på samme strækning kan for eksempel skyldes en fejl i signalsystemet, eller at en af lokomotivførerne har overset et stopsignal og fejlagtigt har passeret det«, siger hun.

Togene stødte sammen i et sving og på en strækning, der ligger i et skovområde. Lokoførerne har derfor ikke kunnet se hinanden før umiddelbart inden, ulykken indtræf.

Banestrækningen er digitalt overvåget, og togene burde derfor være bremset automatisk i nødstilfælde. De tyske myndigheder ved endnu ikke, om det skyldes tekniske problemer eller menneskelige fejl, at de to lokaltog stødte sammen på enkeltsporstrækningen i nærheden af byen Bad Aibling. Det fortalte trafikminister i delstaten Bayern, Alexander Dobrindt, til et pressemøde tirsdag eftermiddag.

Bayerns indenrigsminister, Joachim Herrmann, fortalte på samme pressemøde, at han forventer en langvarig efterforskning, der skal finde frem til årsagen bag ulykken.

Sådan virker det i Danmark

René Hestbæk, som er områdechef for trafikal drift hos Banedanmark, kender ikke de tyske systemer godt nok til at identificere årsagerne til ulykken, men han fortæller gerne, hvordan systemerne fungerer i Danmark.

»Her i Danmark har vi på de allerfleste strækninger noget, der hedder automatisk togkontrol: Hvis togene kører over en såkaldt balise i sporene ud mod en strækning, hvor toget ikke har tilladelse til at køre, fordi der ikke er fri bane, bliver toget stoppet automatisk«, forklarer han og fortsætter:

»Derfor har vi ikke mulighed for kollisioner herhjemme på samme måde«.

Redaktionen anbefaler

Mareridtet i skovkurven kostede flere liv i morgenstunden

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce