Singlesdag. Forbrugsfesten munder ud i håbet om at møde kærligheden. Her deltager en mand og en kvinde i en fest for folk, der gerne vil møde en kæreste, arrangeret af et af Kinas største dating-firmaer.
Foto: Eugene Hoshiko/AP

Singlesdag. Forbrugsfesten munder ud i håbet om at møde kærligheden. Her deltager en mand og en kvinde i en fest for folk, der gerne vil møde en kæreste, arrangeret af et af Kinas største dating-firmaer.

Internationalt

Kina er midt i et shoppe-orgie

Under fejringen af 'Singlesdag' slår handlen alle rekorder i Kina og hele verden.

Internationalt

Singlesdag, som fejres i dag, er et kæmpe hit i Kina.

Fejringen af dagen, som altid ligger på 11/11 - som symboliserer fire enlige - blev startet af kinesiske universitetsstuderende i 1990'erne som et modsvar på valentinsdag, som fejrer kærestepar.

Kæresteløse enlige har siden fejret hinanden på dagen med gaver og romantiske middage med formålet at gøre en ende på enlig-heden.

Nye rekorder for salg Og dagen er en stor succes. Ikke mindst for de forretningsdrivende, som - især på nettet - oplever årets største omsætning på en enkelt dag, skriver nyhedsbureauet AP.

Således har det kinesiske handelswebsite Taobao Mall, som kan sammenlignes med Amazon.com, ifølge et kinesisk finansovervågningsbureau i dag slået ny rekord for omsætningen.

Allerede klokken 2.20 i nat oversteg den sidste års omsætning for dagen med et beløb, der lød på 3,4 milliarder kinesiske yuan, hvilket svarer til knap 3.2 milliarder danske kroner.

Forretningsdrivende jubler
I de 13 første timer af døgnet solgte de samlede cirka 50.000 forretningsdrivende på Alibaba's Tmall.com for 10 milliarder yuan, svarende til 9,4 milliarder kroner.

Det overstiger de amerikanske handelstal for USAs største e-handelsdag 'Cyber Monday', som er mandagen efter 'Thanksgiving', hvor julegavesalget starter, og gør dermed 'singlesdag' til verdens største handelsdag.

»Det er utroligt stort for os«, siger Steve Wang, vicepræsident i Tmall.com til AP. Firmaet skriver på deres hjemmeside, at denne søndag kan blive dagen for det største shoppe-orgie nogensinde.

Ønsker at firdoble e-handlen i Kina

Den fuldstændigt overvældende forbrugsdag er en kærkommen begivenhed for det kinesiske styre, som ønsker sig vækst i befolkningens forbrug for at holde gang i økonomien, efter at efterspørgslen på kinesiske eksportvarer er faldet.

Kineserne har trods den bedre økonomi for vane at spare penge op på grund af det dårlige sikkerhedsnet i tilfælde af arbejdsløshed og sygdom.

LÆS OGSÅ

Men med en begivenhed som 'singlesdag', der kan sparke gang i det private forbrug, øjner det kommunisktiske styre nyt håb for at nå målet om en firedobling af internethandlen fra 2010 til 2015.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce