Undersøgelse. Overlevende og pårørende til ofre for mordbranden på 'Scandinavian Star' ønsker at få undersøgt sagen til bunds.
Foto: KRAGH ERIK

Undersøgelse. Overlevende og pårørende til ofre for mordbranden på 'Scandinavian Star' ønsker at få undersøgt sagen til bunds.

Internationalt

'Scandinavian Star': Efterforskere støtter ny kommission efter brand

En ny skandinavisk kommission skal opklare sagen om ’Scandinavian Star’. Det mener overlevende og pårørende til de 159 dræbte efter branden.

Internationalt

Efter 23 år er det på tide, at mordbranden og ejerforholdene på ’Scandinavian Star’ bliver opklaret.

Det mener norske overlevende og familiemedlemmer til de 159 døde og foreslår, at en uvildig skandinavisk kommission skal undersøge sagen til bunds.

Dette ønske støttes af to centrale efterforskere af mordbranden på skibet for 23 år siden. Både den tidligere norske politiadvokat Nicolai Bjønness, som var ansvarlig for efterforskningen, og brandekspert Kjell Schmidt Pedersen, der ledede undersøgelsen af branden, bakker op om forslaget.

Det er nødvendigt at få klarlagt brandforløbet



»Jeg støtter dette initiativ hundrede procent, fordi støttegruppen har arbejdet seriøst med dette, og de har nu fået et konkret tilbud om en yderligere brandundersøgelse, og det er glimrende, så vi kan få svar på et af de åbne spørgsmål i sagen. Samtidig skal kommissionen gøre det arbejde, som dansk politi burde have gjort for 23 år siden – nemlig at undersøge ejerforholdene grundigt«, siger Nicolai Bjønness.

LÆS ARTIKEL

Denne opsigtsvækkende udvikling kommer, efter at en norsk og svensk ekspertgruppe for nylig konkluderede, at det var forkert, at norsk politi udpegede en dansk lastbilchauffør, der døde i branden 7. april 1990, som brandstifteren.

Ekspertgruppen henviste til, at danskeren allerede var død, da de to sidste af de mindst fire brande på skibet blev antændt.

I den forbindelse kritiserede og politianmeldte ekspertgruppen Nicolai Bjønness for en mangelfuld efterforskning. Den kritik ønsker Nicolai Bjønness ikke at kommentere. Han henholder sig til, at han støtter en ny kommission.

Sandheden er det vigtigste
I øjeblikket undersøger norsk politi, om der er basis for en ny efterforskning, der kan føre til en straffesag. Men de norske overlevende og pårørendes støttegruppe ønsker en kommission, som ikke er bundet af juridiske forældelsesfrister og strafferetlige spørgsmål. Ifølge gruppens talsmand, Jan Harsem, er det vigtigste at finde frem til sandheden.

»I årene efter den oprindelige kommission i 1991 er der kommet mange nye oplysninger frem, og to grundlæggende forhold er aldrig blevet efterforsket. Det er nødvendigt at få klarlagt brandforløbet på skibet for at finde ud af, om der har været flere påsatte brande, og vi skal finde ud af, hvem der egentlig var ejer af skibet, og hvem der havde ansvaret som reder«, siger Jan Harsem, der mistede sin kone på skibet, mens han selv overlevede sammen med sin lille søn.

I dag sender den norske gruppe en officiel henvendelse til regeringerne i Danmark, Norge og Sverige, og danskeren Mike Axdal, der i mange år har arbejdet på at få genoptaget sagen, er enig i den norske gruppes initiativ.

LÆS ARTIKEL

»Jeg bakker op om en uvildig kommissionsundersøgelse. Det er vigtigt, at alle tre lande udpeger medlemmerne, og vi skal have en garanti for, at de ikke tidligere har haft berøring med sagen, så det bliver en uvildig undersøgelse«, siger Mike Axdal, der mistede sin far og bror på skibet, mens han selv overlevede.

Justitsminister Morten Bødskov (S) har ifølge kommunikationschef Emil Melchior ingen kommentar til den norske støttegruppes udspil, da ministeriet endnu ikke har modtaget en henvendelse.

Undersøgte ikke ejer og brand

Den oprindelige skandinaviske kommission, der kom med sin rapport ni måneder efter branden, havde ikke mandat til at efterforske ejerforholdene bag skibet. Desuden undersøgte den kun brandforløbet den første halvanden time, indtil skibets kaptajn, Hugo Larsen, forlod skibet kl. 3.20 om natten. Derfor undersøgte hverken kommissionen eller andre myndigheder de to sidste store brande på skibet, selv om de opstod mange timer efter, at den udpegede danske brandstifter var død.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL Den norske og svenske ekspertgruppe fremførte for nylig, at besætningsmedlemmer kan have antændt brandene, fordi de sidste brande opstod, da der kun var besætningsmedlemmer og brandfolk om bord på skibet.

Overlevende og efterladte har derfor siden spurgt sig selv, om skibet blev sat i brand på grund af forsikringspenge. Der blev senere udbetalt 24 millioner dollar til det amerikanske selskab SeaEscape, som stod som ejer af skibet.

Men det var et dansk kommanditselskab, som hævdede, at det netop havde købt skibet. Derfor blev den danske forretningsmand Henrik Johansen, kaptajn Hugo Larsen og rederidirektør Ole B. Hansen i 1993 dømt i Højesteret for manglende skibssikkerhed.

Men for de overlevende og pårørende er det en gåde, hvorfor Henrik Johansen som den eneste blev dømt som reder.

»Nu handler det om at få en kommission, som skal finde ud af, hvad der reelt skete«, siger Jan Harsem.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce