Berømt. Jerome Jarre har opnået kendisstatus på nettet i løbet af få år.
Foto: DPA

Berømt. Jerome Jarre har opnået kendisstatus på nettet i løbet af få år.

Internationalt

Franskmanden, der gik fra hjemløshed til berømmelse på 6 sekunder

Jerome Jarre var ukendt, indtil han brød i gennem på de sociale medier. Nu følges han af millioner.

Internationalt

Hvad ville du gøre, hvis du havde 6 sekunder på video til at overtale folk til, at de skulle følge dig i tykt og tyndt.

Den 25-årige Jerome Jarre vælger at stirre inde i kameraet og spørge »Why is everybody afraid of loooove« med tyk fransk accent. Så sniger han sig ind på kvinde i et supermarked og forskrækker hende ved at råbe »LOVE«.

Det virker måske dumt. Det er det også. Dumt, fjollet og skørt, men Jerome Jarres motto er trods alt »Live life like crazy«. Det gør han, mens han prøver at springe de sociale rammer.

Men det er ikke kun dumt. Det er yderst effektivt.

Videoen, som Jerome Jarre optog med appen Vine, hvor man deler 6 sekunder videoer, der kører i ring, katapulterede franskmanden fra hjemløshed til berømmelsens højeste tinder og ind i en af USA’s mest populære talkshows - 'Ellen DeGenerees Show'.

Det er tre år siden. I dag er Jerome Jarre et teenageidol og en sand mester ud i de sociale medier. Hans Vines er set af mere end en milliard mennesker.

På Twitter har han 1,26 millioner følgere, på billedtjenesten Instagram 2 millioner, og omtrent det samme på Facebook. Udover at skabe et personligt brand, som Jerome Jarre tjener millioner på, skal de uhøjtidelige tosserier på sociale medier tjene som inspiration til dem, der er, som franskmanden var. Mobbet, fortabt og uden formål.

Lang historie kort

Jerome Jarre har gjort sig selv til et af de mest værdifulde produkter på de sociale medier. Derfor stod et reklamebureau også klar med en millionkontrakt til ham sidste år, hvis han var klar på at blive i New York. Med skjult kamera kørende valgte franskmanden at afslå.

Jeg finder ud af, at jo mere fjollede, jeg laver dem, jo mere elsker folk det. Det skubber min vanvid til det næste niveau.

Hvorfor?

Det bunder i franskmandens historie, fortæller han i en video på YouTube, der er set af mere end 2 millioner, og starter cirka sådan her:

»I en lille fransk by bliver en smuk pige ved Agnès forelsket i harmonikaspilleren Jean Robert. Ja, min far var professionel akkordionspiller«, lyder Jerome Jarres selvironiske voiceover i filmen.

Kort fortalt sker følgende:

Jerome Jarre fødes, forældrene skilles, Jerome Jarre flytter rundt med moren og hendes job, lille Jerome Jarre bliver mobbet for det »vildt fede tøj« hans mor vælger til ham og hans »super akavede pubertetskrop«. 19-årige Jerome Jarre dropper ud af handelsskolen og tager til Kina. Han lærer engelsk, og at livet skal leves fuldt ud, mens man udfordrer sig selv. Jerome Jarre starter sit eget firma. Og fejler. Han lærer at tale mandarin og backpacker. Tager til Toronto i Canada og starter et nyt firma. Men Jerome Jarre er ikke glad og mangler et formål.

Jerome Jarre smider videoer som denne på de sociale medier løbende.

Det finder han med Vine:

»Jeg finder ud af, at jo mere fjollede, jeg laver dem, jo mere elsker folk det. Det skubber min vanvid til det næste niveau«, siger Jerome Jarre i videoen.

Derefter tager franskmanden til New York og lever livet som hjemløs. Han bor på kontorer og folks gulve, mens han bruger al sin tid på, at skyde de mest tossede Vines, han kan finde på. Folk ender med at elske videoerne så højt, at Jerome Jarre ender med milliontilbuddet.

»Vil jeg virkelig opgive min frihed og blive fortalt, hvad jeg skal lave i mine videoer?«, spørger voiceoveren inden Jerome Jarre afslår tilbuddet og løber ud af reklamebureauets bygning.

På nettet diskuteres afslagets virkelighed, og der er ingen, der er i tvivl om, at Jerome Jarre også uden tilbuddet tjener millioner. Ifølge Adweek er »taksten« på hans Vines, de 6 sekunder lange videoer, i omegnen af en kvart million kroner. Og siden sit afslag, er Jerome Jarre blevet del af andre kampagner såsom #pepsichallenge, hvor sodavandsfirmaet forsøger at koble populærkultur og social ansvarlighed, mens de får folk til at drikke Pepsi. Dertil har Jerome Jarre startet et talentbureau for folk, der vil bryde i gennem på de sociale medier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Penge eller ej, så har Jerome Jarre tilsyneladende en effekt, der rækker ud over reklamesøjle.

Beatlemania

Jerome Jarres sociale medier flyder over med statements som »Tanker bliver til drømme. Drømme bliver til mål. Mål bliver til virkelighed«, »Stop ikke før du er stolt« og andre klichefyldte budskaber. Franskmanden vil inspirere unge, der er blevet mobbet eller er usikre.

Det kan virke kvalmt og utopisk, men mange unge æder det råt.

En journalist fra New York Times beskriver stemningen under en gåtur med Jerome Jarre ved Union Square i New York, som bedst er sammenlignelig med hypen omkring Beatles.

Franskmanden kunne ikke gå mange meter uden at blive mødt af hvinende piger, der tiggede om selfies. Nogen græd, andre proklamerede, at de ikke kunne trække vejret. Da han besøgte Island sidste år troppede 6.000 teenagere med kort varsel op foran et shoppingcenter, da de hørte nys om franskmandens ankomst. Det som de unge fremhæver ved franskmanden, når de erklærer deres kærlighed, er hans ukuelige positivitet.

»Mit formål, hvilket jeg endelig har fundet takket være sociale medier, er, at hjælpe alle disse unge mennesker med at finde deres formål«, fortalte Jerome Jarre til New York Times.

Nogle af tingene rammer dog også de voksne. I November 2013 startede franskmanden et projekt kaldet ’Mennesker’, hvor han stillede tilfældige mennesker spørgsmålet »Hvad er den vigtigste besked, du gerne vil dele med verden lige nu?« optog svaret og sendte det ud på Vine.

Svarene, der kom ud af det vil »genrejse din tro på menneskeheden«, mente Arielle Calderon, der er journalist hos mediet BuzzFeed.

En enkelt Vine har skabt store protester blandt visse af Jerome Jarres følgere. For et år siden lavede han en video, hvor han kyssede skuespilleren John Stamos. Nogle følgere beskyldte ham for at være bøsse og truede med at stoppe med at følge ham. Han modtog også dødstrusler, men ville for intet i verden slette videoen.

SERIE

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jerome Jarre svarede i stedet ved at lave en video henvendt til disse »haters«. I videoen proklamerede han, at han ikke var homoseksuel. Så kyssede han en af hans mandlige venner, der var klædt ud som drag, på munden for at vise støtte til homoseksuelle.

»Jeg gjorde det for at få dem til at tænke over det. Det er, hvad de sociale medier er til for: Ruske op i samfundet«, siger Jerome Jarre til Mashable.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce