Se indslaget, hvor Peter Dahlin i et 6 minutter langt indslag på de landsdækkende kinesiske nyheder tilstår foran hundreder millioner af seere. Kilde: CCTV / YouTube

Svensk græsrod sat i gabestok foran millioner af kinesiske tv-seere

De kinesiske myndigheder har anholdt to svenske statsborgere, der er blevet tvunget til for åben skærm at indrømme forbrydelser, som de ikke er dømt for.

Internationalt

Det var 3. januar, da Peter Dahlin forsvandt i Beijing. Svenskeren var på vej til lufthavnen sammen med sin kinesiske kæreste for at flyve til Thailand, hvor de skulle deltage i et bryllup. Men parret udeblev.

Det var først i denne uge, at Peter Dahlin igen dukkede op i offentligheden. Endda i et 6 minutter langt indslag på de landsdækkende nyheder, der har hundreder millioner af seere over hele Kina.

»Gennem mine handlinger har jeg overtrådt kinesisk lovgivning. Jeg har gjort skade på den kinesiske regering. Jeg har såret det kinesiske folks følelser. Jeg undskylder for dette, og jeg er ked af, at det overhovedet skete«, sagde Peter Dahlin i udsendelsen på CCTV, der er kontrolleret af kommunistpartiet.

De seneste 7 år har Dahlin været leder af en græsrodsorganisation i Beijing, der gav retshjælp til kinesere og underviste almindelige folk i kinesisk lovgivning, så de kendte deres juridiske rettigheder. Men de seneste 3 år under præsident Xi Jinping har myndighederne i stigende grad slået ned på de personer og grupper i samfundet, som partiet anser for at være sine modstandere.

Og nu er Dahlin mistænkt for at »bringe statens sikkerhed i fare«. Xinhua, der er Kinas officielle nyhedsbureau, antyder, at Dahlin er udenlandsk agent, og at politiet slog til mod ham for at »ødelægge« en »illegal organisation, der sponsorerede aktiviteter, som bragte Kinas nationale sikkerhed i fare«.

Levn fra blodig revolution

I tv-indslaget med Dahlin er der også interview med en person, som CCTV identificerer som en af organisationens kinesiske ansatte, der tager afstand fra Dahlin og sin tidligere arbejdsplads:

»Jeg har nu indset, at organisationen er et brohoved plantet af en anti-kinesisk organisation, der vil have øjne i Kina for bedre at kunne forstå de sociale problemer i bunden af samfundet.

Jeg har såret det kinesiske folks følelser. Jeg undskylder for dette

Dahlin var alene ude på at fabrikere hændelser, som han, når tiden var moden, kunne bruge til at omstyrte den politiske magt og vort partis ledere«, siger personen, som CCTV kalder for Wang.

Dermed har Kina fået endnu et eksempel på en offentlig og »tvungen tilståelse«, som især var populære under den blodige og voldelige Kulturrevolution fra 1966-1976, hvor folk blev tvunget til at stille sig frem i offentligheden og udøve selvkritik.

Men siden 2013 har partiet igen fundet den offentlige og tv-transmitterede gabestok frem.

Mange fremtrædende erhvervsfolk, berømtheder, journalister og menneskeretsadvokater er efter deres anholdelse blevet tvunget til at stå frem og for åben skærm bekende deres påståede forbrydelser. Længe før de er stillet for en dommer ved en retssag. Flere har bagefter stået frem og sagt, at de blev tvunget til at lave tilståelserne på tv.

Kina er ikke en retsstat med uafhængige domstole. Dommerne er derimod kontrolleret af partiet. Det er også veldokumenteret af uafhængige akademikere og menneskeretsorganisationer, at politi og myndigheder stadig systematisk bruger pres og tortur til at opnå tilståelser.

Kidnappet af sikkerhedsfolk

Det er dog for det meste kinesere, som bliver tvunget til at stå frem på tv. Men tidligere er også for eksempel en amerikansk og britisk statsborger dukket op på tv-skærmene iklædt fangedragter. Og den sidste uges tid har der været to udlændinge, der skamfuldt måtte stå frem i nyhederne. Begge endda svenskere.

Ud over Peter Dahlin var det den svenske statsborger Gui Minhai, der er forlægger og udgiver bøger i Hongkong, som er kritiske over for kommunistpartiet og styret i Beijing. Gui forsvandt i oktober fra sit hjem i Thailand, og myndighederne undersøgte, om han skulle være blevet kidnappet af kinesiske sikkerhedsfolk.

Nu er Gui så dukket op i Kina, fordi han ifølge de kinesiske medier – og sin egen tilståelse på tv – ville melde sig selv for medvirken til spirituskørsel i Kina i 2003. En forklaring, som hans datter Angela Gui har kaldt for »latterlig« i flere medier.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce