Annonce
Annonce
Internationalt

Lærer afviste elevs holocaustbenægtelse - og fik en røffel af skoleledelsen

Lærer stod fast over for holocaustbenægtelse - og fik en røffel af ledelsen.

En vikar på en skole i Helsingborg har fået en advarsel for at krænke en elev, der nægtede, at jøder blev gasset af tyskerne i udryddelseslejren Auschwitz.

Vedkommende underviste indvandrere og flygtninge i svensk og benyttede årsdagen for befrielsen af Auschwitz til at tale om jødeudryddelserne.

Det endte med et skænderi med en elev, der ikke tror på, at historien om massedrabene i de tyske dødslejre er sand, skriver Helsingborgs Dagblad. Læreren endte med at sende eleven uden for døren.

Det, vi betragter som historie er den historie, vi har været en del af. Når vi har andre elever, som er en del af andre historiebøger er der ikke nogen idé i at vi diskuterer fakta mod fakta.

Skoleleder

Efterfølgende blev lærervikaren kaldt til en samtale på kontoret, hvor han blev formanet om, at han ikke må krænke eleverne og at han som lærer skal tage sig i agt under diskussioner med eleverne, fordi han har det sproglige overtag.

MAGASINET Kommandantens frisør overlevede fem år i Auschwitz

Avisen har fået adgang til optagelser af den samtale, vikaren var kaldt ind til. Heraf fremgår det, at eleven følte sig misforstået og krænket og udpeget som holocaustfornægter og nazist.

»Det, han sagde, var holocaustfornægtelse«, konstaterer læreren.

»Ja. Men han følte sig uretfærdigt behandlet ved at blive udpeget som det«, lyder skolelederens svar.

»Han blev ikke udpeget. Jeg sagde blot til ham, at det ikke er i orden at sige, at jøderne bare lyver«, fortæller læreren.

Det er en slap holdning til kundskab.

Anders Persson

»Men klasseværelset er det helt forkerte forum for den diskussion«, lyder reprimanden til læreren fra lederen, der konkluderer: »Du må have i baghovedet, at det, vi betragter som historie er den historie, vi har været en del af. Når vi har andre elever, som er en del af andre historiebøger er der ikke nogen idé i at vi diskuterer fakta mod fakta«.

TIDSLINJEAuschwitz fra begyndelsen til enden

Den røffel, skolen gav til læreren, undrer sociologiprofessor Anders Persson.

»Læreren gjorde intet galt. Han gjorde det, en lærer bør gøre. Han forsvarede den svenske skoles videnskabelige fundament. Han forsvarer noget, som hviler på videnskab og som er i samklang med den svenske skoles værdigrundlag«, siger professoren til avisen.

Han kritiserer skolen for at lægge sig fladt ned for konspirationsteorien.

»Man kan sige, at jorden er flad og man kan sige, at den er rund. Men det betyder ikke, at jorden kan være flad. Jeg synes, at det er en slap holdning til kundskab«.

Helsingborg Kommune har efterfølgende taget afstand fra skolens syn på historien.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce