Dinoer svævede fra træ til træ

De tidligste dino-fugle havde primitive vinger, viser analyse af dinofossiler.

Gem til liste

De måger og krager, vi møder i dag, har en fælles dinosaur-forfar. Den havde specielle primitive vinger, som den slog ud og brugte til at svæve med, når den sprang fra trætop til trætop.

Det viser en ny delvist dansk analyse af 155 millioner år gamle fugle- og dinofossiler, skriver Videnskab.dk.

Klatrede i træer
Fossilerne åbenbarer, at vingerne på de moderne fugles forfædre så anderledes ud end hidtil antaget, siger Jakob Vinther, som har deltaget i analysearbejdet på University of Bristol, hvor han er lektor ved Departments of Earth and Biological Sciences.

»Vores studier af fjerene på de tidligste vinger viser, at dinosaurer lærte at flyve ved at klatre i træer og hoppe fra træ til træ«, siger han til Videnskab.dk.

Forskerne har gjort deres opdagelse ved at undersøge fossiler fra to af fuglenes forfædre, der levede i Juratiden, Archaeopteryx og Anchiornis.

Fossilerne var så fine, at forskerne tydeligt kunne se aftegninger af dyrenes fjer i den hårde sten. Pludselig fik de øje på en vigtig detalje i Archaeopteryx-fossilets vinge, som ingen før havde bemærket.

»Både moderne fugle og Archaeopteryx har lange såkaldte 'flyvefjer' på deres vinger. Men vi opdagede en forskel i de fjer, som ligger oven på flyvefjerene. Moderne fugle har en masse korte fjer, men den 'tidlige fugl' har i stedet flere lag af lange fjer«, fortæller Jakob Vinther.

En del af fuglevingens evolution
Den danske forsker og hans kollega Nicholas Longrich vidste, at sådan en vinge under ingen omstændigheder kan bruges til at flyve med, og de nåede derfor frem til konklusionen:

»Archaeopteryx’ vinger kunne allerhøjest bruges som en svæve-anordning. Det synes vi er meget interessant. Det betyder, at denne form for vinge efter alt at dømme var standarden blandt fuglenes primitive forfædre. Med andre ord så er den her type vinge en del af fuglevingens evolution«, siger Jakob Vinther.

Opdagelsen gør op med den mest dominerende hypotese om, hvordan dinosaurerne udviklede sig til flyvende fugle.

PolitikenPlus
  • Samtale før døden En tidsrejse på Betty Nansen viser opgør med nazitiden

Pluspris fra 100 kr. Alm. pris fra 160 kr. Køb
  • Nytår Det kunne være et billede fra Dallas, Texas. Der kunne være tale om en sen nat i The Lone Star State ? og en cowboy, som ikke lige kunne huske, hvor han havde parkeret sin hest.

Pluspris 850 kr. Alm. pris 980 kr. Køb
  • Winemakers Dinner Smag på 8 udvalgte vine fra nogle af de bedste og mest spændende områder i Spanien med masser af point fra Penin. Og nyd en tilhørende Rasmus Bo Bojesen menu kreeret så mad og vine matcher hinanden.

Pluspris 850 kr. Alm. pris 1.250 kr. Køb
  • Fortiden Oscar-vinderen Asghar Farhadi er tilbage med endnu et syleskarpt og universelt menneskeligt drama med thrillerelementer.

Pluspris 80 kr. Alm. pris 100 kr. Køb
  • Puslespil med lyd Sjovt og underholdende puslespil med lyd. Når brikken placeres korrekt kommer der en realistisk lyd, som afspejler den figur som brikken viser. Fås i 3 forskellige varianter.

Pluspris 105 kr. Alm. pris 125 kr. Køb