Dinoer svævede fra træ til træ

De tidligste dino-fugle havde primitive vinger, viser analyse af dinofossiler.

Gem til liste

De måger og krager, vi møder i dag, har en fælles dinosaur-forfar. Den havde specielle primitive vinger, som den slog ud og brugte til at svæve med, når den sprang fra trætop til trætop.

Det viser en ny delvist dansk analyse af 155 millioner år gamle fugle- og dinofossiler, skriver Videnskab.dk.

Klatrede i træer
Fossilerne åbenbarer, at vingerne på de moderne fugles forfædre så anderledes ud end hidtil antaget, siger Jakob Vinther, som har deltaget i analysearbejdet på University of Bristol, hvor han er lektor ved Departments of Earth and Biological Sciences.

»Vores studier af fjerene på de tidligste vinger viser, at dinosaurer lærte at flyve ved at klatre i træer og hoppe fra træ til træ«, siger han til Videnskab.dk.

Forskerne har gjort deres opdagelse ved at undersøge fossiler fra to af fuglenes forfædre, der levede i Juratiden, Archaeopteryx og Anchiornis.

Fossilerne var så fine, at forskerne tydeligt kunne se aftegninger af dyrenes fjer i den hårde sten. Pludselig fik de øje på en vigtig detalje i Archaeopteryx-fossilets vinge, som ingen før havde bemærket.

»Både moderne fugle og Archaeopteryx har lange såkaldte 'flyvefjer' på deres vinger. Men vi opdagede en forskel i de fjer, som ligger oven på flyvefjerene. Moderne fugle har en masse korte fjer, men den 'tidlige fugl' har i stedet flere lag af lange fjer«, fortæller Jakob Vinther.

En del af fuglevingens evolution
Den danske forsker og hans kollega Nicholas Longrich vidste, at sådan en vinge under ingen omstændigheder kan bruges til at flyve med, og de nåede derfor frem til konklusionen:

»Archaeopteryx’ vinger kunne allerhøjest bruges som en svæve-anordning. Det synes vi er meget interessant. Det betyder, at denne form for vinge efter alt at dømme var standarden blandt fuglenes primitive forfædre. Med andre ord så er den her type vinge en del af fuglevingens evolution«, siger Jakob Vinther.

Opdagelsen gør op med den mest dominerende hypotese om, hvordan dinosaurerne udviklede sig til flyvende fugle.

PolitikenPlus
  • Stendig Kalender 2015 Stor kalender til væggen (122 x 91 cm.) designet i 1966 af Massimo Vignelli. Politiken Plus ejer det nordiske agentur på kalenderen og er dermed eneforhandler i Danmark.

Pluspris 420 kr. Alm. pris 499 kr. Køb
  • Væg- & bordur Det store ur Tile måler 25 x 25 x 8 cm. og kan enten stå alene eller hænges op på væggen. Uret er lavet i keramik, med visere af bambus. Et unikt ur fra det Hollandske firma Leff Amsterdam.

Pluspris 895 kr. Alm. pris 1.119 kr. Køb
  • Rejsetaske Retro Travel bag er en videreudvikling af Ørskovs store salgssucces fra 70'erne. Stor, funktionel og flot rejsetaske til de små rejser, eller som taske til håndbaggagen.

Pluspris 1.499 kr. Alm. pris 1.799 kr. Køb
  • Møbel til småbørn Stol fra Hindevadgaard med to funktioner: én til spisning ved spisebordet og én til leg ved lavt bord. Design, kvalitet og sikkerhed er helt i top og stolen kan gå i arv til næste generation.

Pluspris 3.995 kr. Alm. pris 4.995 kr. Køb
  • Kit til fødder og hænder Træningskit til hænder og fødder. Forebyg og afhjælp smerter, og opbyg din kropsholdning igen. Du kan tage sættet med overalt, og træne når det passer dig. Alt hvad du har brug for følger med.

Pluspris 109 kr. Alm. pris 129 kr. Køb