Højreorienterede er mest bange

Ny undersøgelse viser, at højreorienterede bliver tre gange så nemt bange som resten af befolkningen.

Gem til liste

Hvis du synes, dine højreorienterede venner er lidt af nogle bangebukser, er der måske noget om snakken.

Ifølge en ny amerikansk rapport i videnskabsmagasinet Science har højreorienterede mennesker meget lettere til angst end deres venstreorienterede modparter.

Forskerne bag rapporten har undersøgt sammenhængen mellem menneskers politiske holdninger og biologi.

Resultaterne er opsigtsvækkende
Forskergruppen lod 46 højre- og venstreorienterede mennesker reagere på forskellige trusler, og resultaterne var opsigtsvækkende. Det skriver LA Times.

I et første forsøg lod forskerne forsøgspersonerne se en række billeder af eksempelvis et blodigt ansigt, mider i sår og en edderkop på et rædselsslagent ansigt.

Bagefter blev forsøgspersonerne fysiologiske reaktioner målt.

Højreorienterede tre gange så bange
I anden omgang blev forsøgspersonerne udsat for pludselige drøn af høj musik.

Her målte forskerne, hvor mange gange forsøgspersonerne blinkede, når musikken pludeselig satte i gang. Mange blink med øjnene er en indikator på angst.

Da resultaterne blev sammenlignet nåede forskerne frem til, at den højreorienterede del af forsøggruppen var hele tre gange mere ræd end den venstreorienterede.

Debatten blomstrer
Rapportens resultater har igen fået debatten om arv og miljø til at blomstre. Hvis angsten gør mennesker konservative, som undersøgelsen argumenterer for, må det ifølge forskernerne være biologien, som bestemmer vores politiske holdninger.

En af rapportens bagmænd, professor i statskundskab ved Nebraska universitet, Kevin Smith, mener dog, man skal være varsom med at konkludere for meget på baggrund af forsøgets kun 46 forsøgespersoner.

Politiske holdninger er medfødte
Flere forskere fremturer alligevel nu, at menneskers politiske holdninger er medfødte.

James H. Fowler, professor i statskundskab ved San Diego universitet udtaler til LA Times:

»Det revolutionerende ved undersøgelsen er, at den viser vejen fra menneskers gener til fysiologi og til sidst til opførsel«.

Bearbejder information forskelligt
Rapporten kommer efter at forskere sidste år fandt ud af, at højre- og venstreorienterede menneskers bearbejder information forskelligt i hjernen.

PolitikenPlus
  • Kirsebærtræ Kan noget i naturen være så lyserødt? Kan livet? I Danmark er farven på de japanske kirsebærtræer næsten surrealistisk i april.

Pluspris 1.650 kr. Alm. pris 1.900 kr. Køb
  • Trøje til ham Varm, klassisk og anvendelig striktrøje til ham. Trøjen er med rund hals, og er lavet i en fin garnkvalitet af marinould . Den er produceret i Italien, og bag mærket Room No. 101 står Klaus Samsø.

Pluspris 549 kr. Alm. pris 699 kr. Køb
  • Winemakers Dinner Smag på 8 udvalgte vine fra nogle af de bedste og mest spændende områder i Spanien med masser af point fra Penin. Og nyd en tilhørende Rasmus Bo Bojesen menu kreeret så mad og vine matcher hinanden.

Pluspris 850 kr. Alm. pris 1.250 kr. Køb
  • Brændeholder Få styr på brændestablen med denne brændeholder med tilhørende opsamlingsbakke i stål. Holderen er lavet i pulverlakeret stål, og måler 60 x 42 x 31 cm.

Pluspris 679 kr. Alm. pris 800 kr. Køb
  • Rasmus Bjerg Solo Så er det her! Showet verden har ventet på. Nu får du endelig Rasmus Bjerg helt alene!

Pluspris 150 kr. Alm. pris 275 kr. Køb