Kina slutter sig til Frankrig og Storbritannien i planerne om at stoppe salget af benzin- og dieselbiler. (arkivfoto)
Foto: Andy Wong/AP

Kina slutter sig til Frankrig og Storbritannien i planerne om at stoppe salget af benzin- og dieselbiler. (arkivfoto)

Tech

Kina vil forbyde salg af benzin- og dieselbiler

Stormagten vil forbyde bilproducenter at sælge biler, der kører på fossile brændstoffer.

Tech

Kineserne skal fylde langt mindre benzin og diesel på deres biler i fremtiden. Kina planlægger at forbyde salget af biler, der kører på fossile brændstoffer.

Den udmelding kom fra den kinesiske viceminister for industri og informationsteknologi, Xin Guobin, på et bilforum i weekenden. Ifølge ham arbejder regeringen på en tidsplan for, hvornår landets bilproducenter skal sende deres produktionsudstyr til benzin- og dieselbiler på tvungen pension. Det skriver Bloomberg Technology.

Med de nyheder slutter Kina sig til klubben af klimafrontløbere på transportområdet. Frankrig og Storbritannien har ifølge The Guardian givet lignende løfter i juli.

Tyskland fremmer på anden vis markedet for elbiler. Vores nabo mod syd giver forbrugerne 30.000 kroner i tilskud per bil, når de køber en elbil. Samtidig er de fritaget for ejerafgifter. I mellemtiden er Danmark begyndt at indføre afgifter på elbiler. Det har bremset salget kraftigt fra cirka 12 solgte elbiler om dagen inden afgifterne til cirka 1 solgt elbil om dagen efter.

Får de store lande held med deres klima-planer, og får de inspireret andre til at gå i samme retning, vil det være gode nyheder for klimakampen. FN's Klimapanel meddelte i 2014, at op mod tre fjerdedele af verdens kul- og oliereserver skal blive i undergrunden, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at holde temperaturstigningerne som følge af global opvarmning under to grader.

En supertanker skal vendes

At omlægge transportsektoren i et land med over 1,3 milliarder indbyggere er som at vende en supertanker. Den kinesiske regering har da også givet sig selv god tid til implementeringen. Som udgangspunkt arbejder man med at introducere forbuddet i 2040.

»Det vil give alle rigeligt med tid til at forberede sig«, siger viceminister Xin Guobin.

Tidsrammen er den samme for de europæiske landes planer om at udfase benzin- og dieselbiler. Danmark har ingen specifik strategi på transportområdet, men vi har en overordnet ambition om at være uafhængige af fossile brændsler i 2050.

Hos Dansk Energi mener man, at det er fint at lave lange tidsplaner for at udfase kul og olie, men det er ikke det vigtigste her og nu.

»Endnu bedre end at sætte de langsigtede mål er det at føre en ambitiøs politik på den korte bane. Transportsektoren er en nøgle til at opfylde klimamålene, så et gennembrud for elbiler på markedet vil virkelig batte«, siger afdelingschef Stine Leth Rasmussen.

Hun mener, at en ambitiøs politik kunne være at omlægge registreringssystemet til i højere grad at tage højde for bilernes CO udledning, så elbiler bliver et billigere valg.

Vil vende udviklingen hurtigt

Ambitionen om at forbyde salg af benzin- og dieselbiler er udtryk for en større kinesisk plan for at få vendt landets CO2-udledning. Den vokser ifølge tal fra Verdensbanken eksplosivt. Det har længe været kendt, at den asiatiske supermagt arbejder for at kunne vende udledningen til en nedadgående kurve fra 2030.

Det er ifølge klimaeksperter det rette spor at begive sig ned ad, og det kan kun gå for langsomt. New York Times udgav fredag tal fra klimatænketanken Climate Interactive, der viser, at verdens lande siden 1870 har brugt 73 procent af den mængde CO2, der må bruges inden 2100.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Med den nuværende kurs vil vi samlet udlede tre gange så meget, som vi maksimalt må, hvis temperaturerne ikke skal stige mere end to grader.

Jubel på elbil-markedet

Siden meldingen har aktiemarkedet for elbiler reageret på den kinesiske regerings nyheder med voldsomme stigninger. BYD, Kinas største producent af elbiler, kunne fejre en 7,2 procents stigning på deres aktier. Fordi landets regering støtter kinesiske selskaber i stor stil, er det primært deres aktier, der skyder i vejret.

Selv om der er længe til 2040, glæder kinesiske elbil-producenter sig over nyhederne.

»Det her vil anspore alle, fra energi- og teknologisektorerne til traditionelle bilproducenter, til at skifte bane til at udvikle nye energikilder til transportmidler«, siger Zhang Yang, vicedirektør i virksomheden Nio, der udvikler og producerer elbiler.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce