Øv. Hvis man skal tro ny britisk forskning, findes g-punktet slet ikke.
Foto: LEHMANN MARTIN

Øv. Hvis man skal tro ny britisk forskning, findes g-punktet slet ikke.

Antiklimaks: G-punktet findes ikke

Kroppens mest omdiskuterede punkt findes ikke, hvis man skal tro ny britisk forskning.

Et hold britiske forskere har kastet sig over g-punktet og har fundet, hvad der må siges at være et interessant resultat.

G-punktet findes nemlig slet ikke.

Forskerne fra King’s College i London har spurgt 1.804 britiske kvinder i alderen 23-83 år, om de mente, de havde et g-punkt. Og resultatet viste ifølge forskerne, at g-punktet er subjektivt, skriver den britiske avis The Times.

Brugte tvillinger til undersøgelsen

De 1.804 britiske kvinder, som indgik i testen, var alle én- eller tveæggede tvillinger.

Da enæggede tvillinger har de samme gener, og tveæggede har 50 procent af de samme gener, mente forskerne, at hvis den ene tvilling havde et g-punkt, måtte den anden også have et.

Men sådan viste det sig ikke at være. I de tilfælde, hvor den ene tvilling svarede, hun havde et g-punkt, kunne forskerne ikke se noget mønster i, at den anden også havde.

56 procent havde et g-punkt De kvinder, som svarede, at de havde et g-punkt, var de yngre og mest seksuelt aktive kvinder.

»Nogle kvinder påstår, at g-punktet skyldes en bestemt kost eller motionsform, men det faktum er stort set umuligt at finde belæg for«, siger Tim Spector, som er professor og medforfatter til forskningsrapporten til The Times.

»Dette er langt det største studie, der nogensinde er lavet, og det viser tydeligt, at ideen om et g-punkt er subjektiv«, siger han.

Tvivl om undersøgelsens kvalitet
Flere forskere er dog noget uenige i resultatet om, at g-punktet er subjektivt.

»Jeg tror, det her viser forskellen mellem populærvidenskab og biologisk eller anatomisk videnskab«, siger Gedis Grudzinskas, som er gynækolog ved London Bridge hospital.

Beverly Whipple er professor ved Rutgers Universitetet i New Jersey og er en af dem, som har været med til at popularisere g-punktet med studier af 400 kvinder og udgivelsen af flere bøger.

Hun afviser den nye forskning fra England, som hun kalder »forkert«.

Hun mener, at forskerne har glemt lesbiske og biseksuelle kvinder og ikke taget højde for forskellige seksuelle partnere.

»Det største problem med deres opdagelser er, at tvillinger sjældent har den samme seksuelle partner«, siger hun til The Times.

Jagten fortsætter

Forskningsrapporten fra King's College udgives i tidsskriftet 'The Journal of Sexual Medicine'.

Og her planlægger de at lave en debat mellem pro- og anti-og-punktslejrene.