Skjult. Gemt under en 30-40 kilometer tyk iskappe gemmer Enceladus på et flydende hav, mener Nasa.
Foto: NASA/JPL-Caltech

Nasa opdager underjordisk hav inde i Saturns måne

Flydende vand på Saturn-månen Enceladus styrker troen på at finde liv i rummet.

Den amerikanske rumforskningsorganisation Nasa har opdaget et underjordisk hav dybt inde i planeten Saturns måne, Enceladus.

Fundet styrker troen på, at der kan være mikrobisk liv på Saturns måne, lyder det fra Nasa i en pressemeddelelse.

Nasa mener, at der kan være tale om et underjordisk hav, der er ti kilometer dybt gemt under en iskappe med en tykkelse på mellem 30 og 40 kilometer.

Vand fra sprækker ved sydpolen

Allerede i 2005 tog Nasa-rumsonden 'Cassini' billeder af vand, som kom ud af sprækker fra Enceladus' indre tæt ved månens sydpol.

Efterfølgende er Saturns måne blevet udpeget som det mest sandsynlige sted at finde liv i rummet sammen med Jupiters måne, Europa.

Nu har Cassinis instrumenter så foretaget en række beregninger af, hvordan tyngdekraften fra Enceladus har påvirket rumsonden.

Konklusionen er lidt forenklet sagt, at der under Saturn-månens overflade, tæt ved Enceladus' sydpol, befinder sig noget tungt med en stor tyngdekraft som netop et underjordisk hav med flydende vand.

»Det vil også kunne forklare, hvorfor der fosser vand ud af de huller, vi ser ved sydpolen«, siger David Stevenson fra universitetet Caltech i Pasadena, Californien.

Liv i rummet

For videnskabsmænd er det en drøm at finde liv i rummet, og de nye oplysninger vækker da også begejstring.

»Materialet fra Enceladus' sydpol indeholder saltvand og organiske molekyler, som er de basale ingredienser for liv«, siger Linda Spilker, der er ansat på 'Cassini'-projektet, ifølge Nasa.