Rumfoto. Galaksehoben Perseus set gennem Nasa's rumteleskop Chandra. Den røde, grønne og blå farve viser røntgenstråler med hhv. lav, medium eller høj energi.
Foto: Nasa

Astronomer opdager mystisk signal fra fjerne galakser

To rumteleskoper har fanget lysglimt, man ikke har observeret før.

To hold astronomer har observeret en mystisk røntgenstråling fra henholdsvis vores nabogalakse Andromeda og en anden fjern galaksehob Perseus, som befinder sig 240 millioner lysår fra vores blå planet.

Det er rumteleskoperne XMM-Newton fra Esa og Chandra fra Nasa, der har gjort de interessante observationer. Astronomerne, som blandt andet kommer fra Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, spekulerer nu på, om det observerede lysglimt stammer fra henfald af sterile neutrinoer. En partikel, som man mistænker, at mørkt stof kunne bestå af.

»Hvis man har målt henfald af mørkt stof, er det jo helt vildt. For så er man med et slag blevet klogere på det usynlige stof, som udgør cirka 85 procent af alt stof i hele universet«, siger lektor i astrofysik Steen H. Hansen fra Dark Cosmology Centre fra Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet.

Steen H. Hansen er dog ekstremt kritisk over sådanne nye observationer. Han og postdoc Signe Riemer-Sørensen fra Institut for Teoretisk Astrofysik på Oslo Universitet i Norge har nemlig forsøgt at rette rumteleskoper mod fjerne galakser for at spore henfald fra sterile neutrinoer, som potentielt kan være den partikel, som mørkt stof er lavet af.

»Galaksehoben Perseus består af hundredvis af galakser, som er hyllet ind i en gassky af brint med temperaturer over 10 millioner grader celsius. Det vil sige, at almindeligt lysende stof, som for eksempel det, planeter og stjerner er lavet af, også vil udsende røntgenstråler«.

»Vi har så mange gange forsøgt at finde en ny røntgenstråling, der træder ud af baggrundsstrålingen. Det er aldrig lykkedes os at finde noget, og vi ved, hvor nemt det er at lave fejl, hvis man ikke har styr på baggrundsstrålingen. Så de nye observationer skal mødes med en sund gang skepsis«, siger Steen H. Hansen.

Mads Toudal Frandsen, som er lektor i teoretisk partikelfysik fra Syddansk Universitet, har også læst om de interessante resultater, som netop er blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Astrophysical Journal.

»Det er interessant, at to forskerhold uafhængigt af hinanden observerer et nyt signal fra henholdsvis vores nabogalakse Andromeda og en meget fjern galaksehob. Men det er for tidligt at fejre, at man nu er et skridt nærmere i at forstå, hvad mørkt stof består af. For den opløsning, som de to rumteleskoper har, er ikke stærk nok, så man kan ikke være helt sikker på observationerne«, siger Mads Toudal Frandsen.

Han sammenligner det med, at en svagtseende skal finde en nål, der er stillet på højkant på et metalbord.

Små – men i ekstreme mængder

Hvis man med de nye resultater vitterlig har observeret henfald fra sterile neutrinoer fra mørkt stof, kan man ifølge Steen Hansen ud fra den energi, som røntgenstrålingen har, bedømme, hvor stor en steril neutrino er sammenlignet med de elementarpartikler, som vi kender i forvejen.

»Hvis observationerne holder vand, vil en steril neutrino være meget mindre end en elektron og veje cirka 1-2 procent af, hvad en elektron vejer. Det vil sige, at de vil være meget små, men til gengæld vil der være ekstremt mange af dem, hvis de er hovedingrediensen i mørkt stof«, siger Steen Hansen.

Det er i denne sammenhæng interessant, at man allerede tilbage i 1998 i en mine i Gran Sasso i Italien, hvor man også eksperimenterer med mørkt stof, observerede et lysglimt med den samme bølgelængde, som rumteleskoperne netop har observeret.

»Det er måske også et signal om, at der kan være noget om snakken om, at mørkt stof udsender lys ved den bølgelængde, når det henfalder. Men der er igen en god grund til at være skeptisk. Sådan er det bare i øjeblikket«, siger Mads Toudal Frandsen.

Forskere skaber tråd med superstyrke