TRAFIKTAL. Svensk-australsk undersøgelse belyser fordelene ved at satse på cykeltrafik frem for biltrafik.
Foto: JENS DRESLING

TRAFIKTAL. Svensk-australsk undersøgelse belyser fordelene ved at satse på cykeltrafik frem for biltrafik.

Viden og tech

International undersøgelse: Cykeltrafik giver samfundet plus på kontoen

Bilismen tømmer samfundskassen. Cyklismen fylder på. Det fastslår forskere, der har analyseret Københavns trafiktal.

Viden og tech

Bilerne koster samfundet dyrt.

Det viser en analyse af trafikken, som forskere fra Lunds Universitet og det australske Queenslands Universitet har gennemført.

Studierne bygger på trafikken i - af alle steder - København.

Og konklusionen er klar. Hvis samfundets og de såkaldte private omkostninger, som ligger hos individet, lægges sammen koster bilernes påvirkning 0,50 euro (3,73 kroner) per kørt kilometer og cyklens 0,08 euro (60 øre).

Det dækker udgifter til alt fra luftforurening, vejslitage, sundhedsproblemer og trængsel - penge, som hele samfundet og ikke blot den enkelte trafikant betaler for sit valg.

»Cost-/benefitanalysen i København viser, at investeringer i cykelinfrastruktur og cykelvenlig politik er økonomisk holdbar og giver et højt afkast«, meddeler Stefan Gössling.

Han er professor ved det svenske universitets institut for service management.

Tages der hensyn til de positive effekter ved at trampe i pedalerne fremfor på speederen, så tjener samfundet lidt over 1 kroner pr. cykelkilometer, mens det betaler en anelse mere pr. bilkilometer.

Omfattende regnestykke

Lund-professoren erkender ifølge Svenska Dagbladet, at det er umanerligt vanskeligt at beregne tallene. Han illustrerer problemet med udslip af klimagasser og de klimaforandringer, de medfører.

»Ingen ved, hvad klimaforandringerne kan koste. Men samtidig må man analysere udgifterne for hver kilometer, der cykles eller køres i bil i løbet af et år. Det er meget svært«.

I det danske datamateriale og regnemetoderne, han bygger sin analyse på, indgår priserne på CO2-kvoter, men ikke de positive effekter af mindre bilkørsel i form af for eksempel øget turisme til den grønne storby.

Samfundet tjener på, at vi cykler og betaler, når vi kører bil.

Ifølge kommunens opgørelser er cykelkulturen i den danske hovedstad blandt en af de tre primære grunde til, at mange af turisterne besøger byen.

Det svensk-australske studie inddrager flere faktorer end dem, København benytter, når trafikregnskabet skal gøres op.

'Byerne må satse mere på cykeludvikling'

Stefan Gösslings konklusion er, at det betaler sig at investere i gode cykelstier og andre faciliteter til jernhestene.

»Jeg tror, at man kan anvende denne model hvor som helst og at det vil give lignende resultat. Det betyder, at byerne frem for alt må satse meget mere på cykeludvikling«, konstaterer han over for Sveriges Radio.

»Jeg er ganske fascineret af Københavns udvikling. Man storsatser på at blive en cykelby. Og tallene viser, at samfundet tjener på, at vi cykler og betaler, når vi kører bil«.

Studiet ' Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles' offentliggøres i tidsskriftet Ecological Economics.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce