Danske forskere har fundet en banebrydende måde at høste solens energi på Kilde: Politiken.tv / Jens Dresling

Denne grønne kolbe kan redde kloden

Et dansk forskerhold har gjort en revolutionerende opdagelse: De kan med hjælp af sollys lave planteaffald om til biobrændstof i rekordfart. Det kan blive en effektiv vej til at reducere udledningen af CO2 på verdensplan.

Verden er ramt af global opvarmning, og der sukkes efter nye innovative løsninger, der kan sætte gang i den grønne omstilling.

Måske har et dansk forskerhold fra Københavns Universitet i samarbejde med biotekvirksomheden Novozymes ramt hovedet på sømmet med en ny kemisk reaktion, der i bogstaveligste forstand er grøn.

Vores opdagelse har potentiale til at revolutionere den industrielle produktion af biobrændstoffer ved at øge produktionshastigheden og reducere forureningen.

De har med det grønne klorofyl fra planter og sollys fået et enzym fra svampe til at komme helt op i omdrejninger, så det i rekordfart kan splitte en træstub eller andre planterester ad og i samarbejde med andre enzymer lave det til det fineste sukker. Sukkeret kan efterfølgende laves om til klimavenlig biobrændstof, som for eksempel kan puttes i tanken på alverdens biler med mindre forurening til følge.

»Vi kan ved at sætte vores grønne kolbe ud i solen eller ved at bade den i kunstigt lys øge enzymets aktivitet op til en faktor 100. Vi kalder det for biologiens svar på ’Thors hammer’«, siger professor Claus Felby fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet, der har stået i spidsen for undersøgelsen i samarbejde med de to forskerkolleger David Cannella og Klaus Benedikt Møllers.

Fra planteaffald til biobrændstof i rekordfart

Professoren virker tydeligt stolt over deres gennembrud.

»Vores opdagelse har potentiale til at revolutionere den industrielle produktion af biobrændstoffer ved at øge produktionshastigheden og reducere forureningen«, siger Claus Felby.

Det danske gennembrud har allerede vakt genlyd i internationale videnskabelige kredse. En af verdens førende eksperter inden for feltet, forskningschef Bernard Henrissat ved Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) i Marseilles var ved at falde ned ad stolen, da han hørte, at det var lykkedes de danske forskere at øge aktiviteten af enzymet op til en faktor 100.

»Normalt skynder vi os i vores verden at patentere et enzym, hvis det er lykkedes os at fordoble dets aktivitet. At øge aktiviteten med en faktor 100 er helt uhørt og vildt, og måden det er lykkedes på er både enkel og genial«, siger den franske forskningschef om nyheden, som netop er blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Communications.

Han sammenligner den danske præstation med kunsten at bore et hul i en væg.

»Alle kender oplevelsen, når man borer et hul i en væg og finder ud af, at den er lavet af beton eller sten. Man borer og borer men kommer stort set ingen vegne. Men hvis du derimod anvender en boremaskine, som er hundrede gange så kraftig, så virker væggen pludselig blød som smør. Med andre ord: Forskernes præstation er et stort skridt fremad«.

Det her er virkelig noget, Danmark bør satse på.

Lyset skal inviteres indenfor i produktion af bioethanol

Københavns Universitet har patenteret den soldrevne og hårdtslående enzymreaktion og allerede nu samarbejder Novozymes og universitetets forskere om at få reaktionen til at virke i stor skala.

»Vi tror på, at man ved at invitere lyset indenfor i de store fermenteringstanke kan gøre produktionen af bioethanol meget mere effektiv, så den nemmere kan konkurrere med den sorte olie. For i dag er der ikke tænkt lys ind i processerne. Så i fremtiden vil de biologiske reaktorer og tanke ikke være lavet af rustfrit stål men af materialer, hvor lyset kan trænge igennem. Og fabrikkerne vil måske komme til at ligne drivhuse«, siger Claus Felby.

»Noget Danmark bør satse på«

Bernard Henrissat er tryg ved, at videreudviklingen af den banebrydende opdagelse vil foregå på dansk grund.

»Danmark er verdens førende indenfor dette felt - både forskningsmæssigt og industrielt. Så denne opdagelse er i gode hænder når det gælder om at få opdagelsen ud i den virkelige verden, hvor den potentielt kan gøre en stor forskel i kampen om at bremse den globale opvarmning. Det her er virkelig noget, Danmark bør satse på«, siger Bernard Henrissat.