Regeringen i Storbritannien vil ændre loven og lade førerløse biler køre rundt på vejene.
Foto: Miriam Dalsgaard

Regeringen i Storbritannien vil ændre loven og lade førerløse biler køre rundt på vejene.

Viden og tech

Storbritannien vil slippe førerløse biler fri fra 2021

Allerede om ganske få år vil Storbritannien give frit lejde til at teste førerløse biler uden sikkerhedschauffører om bord på samtlige britiske veje.

Viden og tech

På mange måder vækker trafikken i London minder om en svunden tid. De ikoniske røde dobbeltdækkerbusser har siden 1956 præget bybilledet, og det samme har de over 22.000 sorte Hackney-taxaer, hvis klassiske design henleder tankerne på tiden umiddelbart efter Anden Verdenskrig.

Men snart vil trafikken i Storbritannien ændre sig markant, hvis man skal tro landets regering. Snart vil de nemlig ændre loven og slippe førerløse biler løs overalt.

Når den britiske regering i dag fremlægger ny finanslov, vil det ifølge flere medier være med store ambitioner for Storbritanniens fremtidige rolle som moderne tech-nation:

Forskning i kunstig intelligens skrues op, salget af fossilfrie transportmidler skal for alvor hjælpes i gang, utallige ladestationer til elbiler skal installeres, og et nyt net af 5G-master skal placeres langs vejene, så de store mængder data fra moderne biler kan behandles nemt og hurtigt. Det skriver bl.a. The Guardian.

Men mest opsigtsvækkende er planerne om at lempe reglerne for førerløse biler, så det vil være muligt for tech- og bilproducenter at sende køretøjerne ud på alle britiske veje allerede fra 2021.

Forsøg i Coventry

»Nogle vil sige, at det er et dristigt træk, men vi er nødt til at omfavne disse teknologier og tage udfordringen op, hvis vi vil have Storbritannien til at lede den næste industrielle revolution«, sagde finansminister Philip Hammond til BBC søndag.

Storbritanniens største bilproducent, Jaguar Land Rover, har igennem de seneste par uger som det første britiske bilfirma nogensinde ifølge The Telegraph testet sin version af en selvkørende bil på offentligt tilgængelige veje i byen Coventry. Hidtil er alle forsøg med selvkørende biler sket i aflukkede områder, hvor bilerne ikke blandede sig med den øvrige trafik.

Under disse testkørsler har der siddet en sikkerhedschauffør af kød og blod om bord, som i nødstilfælde vil kunne overtage styringen af bilen. Det er dog regeringens ambition, at de selvkørende biler i 2021 skal have lov til at køre helt uden sikkerhedschauffører – og overalt i det britiske landskab, fra hovedstadens travle gader til tomme landeveje uden afmærkning og skiltning.

»Vi er i en god position til ikke blot at følge med i de forandringer, der vil komme i bilteknologien over de næste par årtier, men til at lede dem«, sagde den britiske transportminister Chris Grayling i en tale til forsikringsbranchen i starten af november.

Vi er i en god position til ikke blot at følge med i de forandringer, der vil komme i bilteknologien over de næste par årtier, men til at lede dem

»Når vi endnu ikke ved, hvordan teknologien fuldt ud virker, kan en for tidlig regulering formindske de fordele, vi gerne vil opnå. Det er bydende nødvendigt, at vi ikke overregulerer – eller hvad værre er: regulerer forkert – mens teknologien stadig udvikles. Det kan potentielt set ende med regler, der er usikre for offentligheden, eller svække Storbritanniens position på markedet«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På forkant med udviklingen

De britiske bilfabrikker stod med en omsætning sidste år på lige under 650 milliarder kroner for omtrent 12 procent af Storbritanniens samlede vareeksport.

Ud over de klassiske engelske bilfabrikanter som Aston Martin, Jaguar, Bentley og Rolls-Royce har internationale topproducenter som Ford, Honda, Nissan og Toyota også store fabrikker i landet.

Siden briterne stemte sig ud af EU i juni 2016, har landets produktionssektor frygtet udsigterne til at skulle forlade EU’s indre marked. Det har fået flere af Storbritanniens bilfabrikanter til direkte eller indirekte at bebude, at de er villige til at flytte dele af produktionen til andre lande.

Derfor har den britiske regering siden forsøgt at forsikre landets vigtige bilindustri om, at fremtiden stadig er lys.

I foråret præsenterede finansminister Philip Hammond en ny investeringsfond med 2,2 milliarder kroner i kisten. Fonden skulle ifølge Hammond »holde Storbritannien på forkant med disruption-teknologier som biotech, robotsystemer og førerløse biler«.

Et halvt år forinden havde ministeren afsat yderligere 3,2 milliarder kroner specifikt øremærket udviklingen af elektriske og selvkørende biler. Og med denne uges tilkendegivelse om at fjerne de sidste juridiske forhindringer for at få bilerne på vejene har regeringen taget endnu et afgørende skridt for at bevare sin rolle som bilproducenternes ven.

Ved netop at satse på førerløse biler kan briterne også håbe på at tiltrække nogle af verdens førende tech-virksomheder og de ofte tusindvis af arbejdspladser, der følger med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Arizona i fuld gang

På den anden side af Atlanten har den amerikanske delstat Arizona for længst fjernet det meste af reguleringen af selvkørende biler. Derfor kører der i dag hundredvis af førerløse biler rundt i gaderne, hvor de tester systemer, indsamler data og udvikler teknologien. Det har blandt andet medført, at en lang række store virksomheder som Tesla, Uber og Waymo, som er ejet af Googles moderselskab Alphabet, alle har flyttet afdelinger til delstaten.

For to uger siden annoncerede Waymo, at det var begyndt at teste sine biler i Arizona uden hjælpechauffører om bord. Det er et banebrydende skridt i udviklingen af disse fremtidens transportmidler, som Storbritannien nu også vil forsøge at lægge billet ind på. Nu mangler vi blot at se, hvordan bilister af kød og blod vil reagere på robottrafikanterne.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce