Sporene. Martin Lockley (th) og en af hans forskerkolleger, Ken Cart, ved et af de dinosaurspor, der indgår i undersøgelsen. Foto: University of Denver.

Aftryk røber dinosaurernes parringsleg

Forskere finder 100 millioner år gamle spor af rovdinosaurers seksuelle udfoldelser.

Videnskaben har i mere end 100 år forsøgt at blive klogere på, hvordan det gik for sig, når dinosaurerne parrede sig – og nu nærmer man sig et svar.

Det sker i en videnskabelig artikel, som netop er offentliggjort i Scientific Reports, der udgives af Nature. Og arbejdet afslører intet mindre end en ’parringsdans’ – som på mange måder ligner de skrabeaktiviteter, nulevende jordrugende fugle som søpapegøjer og strudse udfører, inden de tager skridtet fuldt ud for at føre slægten videre.

Der er tale om analyser af en række 100 millioner år gamle forstenede skrabespor, som et forskerhold under ledelse af professor Martin Lockley fra University of Denver for tre år siden opdagede i et 750 kvadratmeter stort sandstenslag i et øde bjergområde i Colorado, USA. Og fundet af disse spor førte til et større detektivarbejde, fortæller professoren:

»Området er underlagt strenge arkæologiske beskyttelsesforanstaltninger, så vi kunne ikke få lov at tage maskiner med derind. Den eneste mulighed var at skovle et løst jordlag ovenpå sandstensfladen væk, og dernæst børste sporene rene. Herefter hældte vi flydende gummi ud over skrabesporene, og fik på den måde skabt nogle forme, som vi kunne bruge til at lave silikoneafstøbninger af sporene. Hvorefter den egentlige analyse kunne begynde«.

Kødædende

De dinosaurer, som i sin tid levede i området, var et par meter høje rovdinosaurer, såkaldte theropoder – der gik på bagbenene og havde små gribehænder. Denne gruppe af dinosaurer – der ikke kunne flyve – er de nulevende fugles fjerne forfædre, og de levede af kød: Mindre muselignende pattedyr, men de har formentlig også spist insekter, fortæller den danske palæontolog og dino-ekspert Jesper Milan fra Geomuseum Faxe:

»Det område i Colorada, hvor Martin Lockley har fundet sporene, har for 100 millioner år siden været en flodslette, hvor overfladen har været relativt blød. Det er forklaringen på, at theropoderne kunne afsætte spor, der senere forstenede – eller fossiliserede, som det hedder på fagsprog. Videnskaben har kendskab til en række forskellige dinosaurspor – jeg har selv været med til at finde nogle i Utah i USA, hvor man blandt andet har kunnet se, hvordan dinoerne er kommet gående, og så på et tidspunkt har lagt sig ned for at hvile. Men den nye artikel viser for første gang, hvordan dinoernes parringsleg må antages at være foregået, og det er meget spændende«.

10 dinoer i aktion

Dino-området i Colorado må have været en slags parringssamlingsplads, siger professor Martin Lockley, der har udført sine analyser af skrabesporene i samarbejde med kolleger fra USA, Canada, Sydkorea og Polen:

»Skrabemærkerne repræsenterer det første fysiske bevis på parringsadfærd blandt dinosaurer. Og det er, efter min opfattelse, det videnskabeligt set mest spændende ved fundet. Hvor mange dinoer, der samtidig har benyttet området på denne måde – formentlig i forårsmånederne – kan vi ikke sige med sikkerhed. Men eftersom der er omkring 60 mærker inden for et areal på 750 kvadratmeter, er det min vurdering, at op til 10 dinosaurer godt kan have været i gang samtidigt«.

Området kan imidlertid sagtens have været meget større, og en række forskellige dinoarter kan have deltaget i parringsorgiet, siger han:

»Det er min vurdering, at vi ville kunne finde mange flere spor, hvis vi blotlagde sandstensoverfladen rundt omkring de 750 kvadratmeter, vi allerede har undersøgt. Ser man på skrabespor fra nulevende jordrugende fugle – som er vores grundlag for at gennemføre sammenligningerne – er det desuden velkendt, at en række forskellige arter kan vælge at parre sig på samme lokalitet. Det ser man eksempelvis på øer ud for Wales, og derfor skulle det ikke undre mig, om forskellige dino-arter i sin tid søgte til netop dette område i Colorado for at mangfoldiggøre sig«.

Dino på dino

Dinosaurerne lagde æg, som de rugede ud, ligesom fugle. Men parringsaktens modus står endnu hen i det uvisse – og den kan skrabesporene fra Colorado heller ikke givet noget svar på.

Antagelsen er, at dinoerne gjorde som nutidens fugle, hvor hannen bagfra hopper på hunnen. Hos fuglene er der i nogle tilfælde tale om, at ’kloak’ rører ved ’kloak’ – altså en penisfri parring, idet mange fugle op gennem evolutionen har droppet penis, fordi den blot er dødvægt i forhold til at flyve. Hos andre fugle, herunder en række ænder, er penis imidlertid bibeholdt – og her er ’præmietyren’ formentlig argentinsk skarveand (Oxyura vittata), hvor hannens proptrækkerformede penis i erigeret stand måler op til 40 centimeter. Og dermed er omtrent ligeså lang, som fuglen selv.

»Den dag, hvor vi finder to dinosaurer, som af en eller anden grund forstenede midt i akten, bliver der virkelig noget at skrive om«, siger professor Martin Lockley.