Sammenstød. Fra to sorte huller som smeltet sammen til et har man for første gang nogensinde observeret tyngdebølger, som Einstein forudsagde eksistensen af for 100 år siden.
Foto: LIGO Caltech

Jagten er slut: Einsteins tyngdebølger findes

Det er lykkedes amerikanske fysikere at levere det direkte bevis på, at tyngdebølger findes. Einstein havde ret.

Rygterne har svirret i månedsvis og i dag klokken 16.30 blev spændingen udløst. Det er lykkedes at skaffe det første direkte videnskabelige bevis på, at tyngdebølger findes.

»Lige siden Einstein lancerede sin generelle relativitetsteori, har man jagtet den eventuelle eksistens af tyngdebølger. Nu har man med en smuk observation fra et gigantisk sammenstød mellem to sorte huller haft held med at detektere tyngdebølger direkte. Det bør udløse en nobelpris til mine amerikanske kolleger til næste år ligesom det skete, da man i 2012 detekterede Higgs-partiklen. For opdagelsen er næsten i den samme liga«, siger lektor Troels Petersen fra Niels Bohr Instituttet, der lige nu følger pressemødet live sammen med sine kolleger.

Offentliggørelsen fremkaldte stor jubel ved pressemødet. Hvis Albert Einstein havde levet, ville han nok også have jublet. For det var ham, der efter offentliggørelsen af hans generelle relativitetsteori i 1915, begyndte at lege med tanken om, at tyngdebølger måske eksisterede.

Historien fortæller, at Einstein var usikker og længe rumlede med tanken. Men efter cirka 15 års tænkepause blev han lidt mere klar i mæglet: Tyngdebølgerne måtte eksistere, men de ville nok være så små, at man ikke kunne detektere dem. Derfor forudsagde Einstein, at vi formentlig aldrig ville finde dem. Der fik den kloge fysiker så ikke ret.

For det er lykkedes for amerikanske fysikere, der arbejder med eksperimentet Advanced Laser Interferometer Wave Observatory (Ligo) at observere tyngdebølger i forbindelse med et sammenstød mellem to gigantiske sorte huller, der begge to var cirka 30 gange større end vores egen sol.

Fire kilometer langt cementrør

De to sorte huller har før sammenstødet kredset rundt om hinanden med en voldsom høj hastighed, hvor de har udsendt store mængder af tyngdebølger, inden de smeltede sammen og blev til et stort hul. Tyngdebølgerne har med lysets hastighed bredt sig i alle retninger i universet og har også ramt Jorden til stor jubel fra de amerikanske forskere, der stod klar til at detektere den usædvanlige begivenhed.

Ligo-eksperimentet består i bund og grund af et fire kilometer langt cementrør med et spejl i hver sin ende. Der findes et i Washington og et i Louisiana. Mellem de to spejle pendler lyset fra en laser frem og tilbage, der er meget følsom, hvis den bliver ramt af en forstyrrelse fra det ydre rum, eller hvis en jordisk bil kommer lidt for tæt på.

Det var med denne opstilling, at det nu lykkedes fysikerne som de første i verden at detektere tyngdebølger direkte. Det er tidligere lykkedes at detektere tilstedeværelsen af tyngdebølger indirekte, men nu har man altså direkte evidens.

Offentliggørelsen fremkaldte stor jubel ved pressemødet med sætningen:

»Vi har opdaget tyngdebølger. I går var vi døve over for tyngdebølger. I dag kan vi høre dem«.

Kom med på besøg i Trump Tower

USA.

Trump Tower i New York er blevet en turistattraktion.  Politiken tilbragte en formiddag i tårnet og mødte bl.a. Robert Burck, der kalder sig The Naked Cowboy og er stor fan af Donald Trump.

Læs hele historien fra Trump Tower her.