Annonce
Videnskab 9. sep. 2010 KL. 10.24

B-vitaminer kan redde hukommelsen

Ældre med mentale tilbagefald kan holde alzheimers på afstand med vitaminpiller, konkluderer forskere.

Annonce

Jobannoncer

Se ugens job-annoncer i tillægget Viden
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Hukommelsestab er et af de mest almindelige symptomer på sygdommen alzheimers.

Nu har britiske forskere fundet ud af, at hvis ældre, der er ramt af milde mentale tilbagefald, supplerer med en stor dose B-vitaminer dagligt, kan de i bedste fald halvere funktionsnedsættelsen i hjernen.

Det viser en større undersøgelse, som britiske forskere har gennemført, skriver BBC.

Stor mængde B-vitaminer
168 ældre personer har deltaget i undersøgelsen. Fælles for de deltagende er, at de alle lever med de typiske symptomer på alzheimers: hukommelsestab og problemer med at tale korrekt.

Halvdelen af de ældre fik dagligt en højdosistablet med B-vitaminerne B6 og B12. Den anden halvdel fik placebobehandling.

Efter to år var forskellen mellem de to grupper tydelig.

LÆS OGSÅForsker: Stressede har større risiko for at blive demente

Ved normal ældning nedsættes hjernens funktioner med en halv procent hvert år, efter man er fyldt 60. Folk, der lider af en mild grad af mentale tilbagefald, mister til sammenligning 1 procent af hjernens funktionsdygtighed om året. Hos Alzheimer-patienter tæller funktionsnedsættelsen 2,5 procent per året.

Forskerne bag den nye undersøgelse, der er offentliggjort i tidsskriftet Public Library of Science One, konkluderer på baggrund af den nye undersøgelse, at de ældre, der fik B-vitaminbehandling, forsinkede funktionsnedsættelsen med 30 procent. I nogle tilfælde virkede behandlingen endnu bedre og mere end halverede funktionsnedsættelsen.

LÆS ARTIKELPæreformede kvinder husker dårligere

Hovedforfatteren bag undersøgelsen, professor David Smith fra Oxford University, siger ifølge BBC, at undersøgelsens resultater er mere overbevisende, end forskerne havde turdet håbe på.

»Effekten er langt større, end nogen kunne have forudset, og det vidner om en biologisk forklaring. Disse vitaminer har en tydelig effekt på hjernen - de beskytter den og det er meget vigtigt, fordi vi har brug for at finde en måde, hvorpå vi kan forhindre alzheimers«, siger han.

B-vitamin findes naturligt i en stribe fødevarer - kød, fisk, æg og grønne grøntsager.

Mere forskning er påkrævet
David Smith understreger, at der er brug for yderligere forskning på området for at blive klogere på sammenhængen mellem B-vitaminer og alzheimers.

Annonce

SKOLE OG UDDANNELSE – Fokus på skolernes fremtid

Læs Politiken hver TIRSDAG BESTIL I DAG

- Få nyhederne gratis i din indbakke hver morgen.

Annoncer
Danmark
11. feb. KL. 21.32
35.000. Så mange får hvert år en kræftdiagnose. I 2010 fik én procent af dem kun et brev. - Foto: FRANDSEN FINN

Kvalitetschef: Kræftdiagnoser med posten dur bare ikke

Mindst 350 fik sidste år deres kræftdiagnose med posten. Det svarer til én om dagen.

Scenen
11. feb. KL. 18.00
åh-abe. Abekongen svinger sig i de kulørte lamper i Mungo Park Koldings opsætning af animationsklassikeren. - Foto: Palle Skov

Fræk 70'er-abe surfer på skyer i ambitiøs forestilling

Den populære tegneserie 'Abekongen' svinger sig ind på Mungo Park Kolding.

Internationalt
11. feb. KL. 17.35
Foto: JENS MEYER/AP

Over 550 er bukket under for europæisk kulde

Kulden over Europa har kostet mere end 550 mennesker livet. I Italien har sneen lukket Colosseum.

Annoncer
Annoncer

Seneste TV Videnskab

00:34

10. feb. KL. 12.21 TV Sådan ser nordlys ud oppe fra rummet

Det sker
Facade. Gary Oldman er fremragende og giver den anonyme Smiley noget truende bag det ikkeeksisterende smil. - Foto: SF-film
11. feb. KL. 18.00

Truende spionfilm er en fascinerende filmisk tidslomme

ibyen anbefaler

restaurant & cafe