Annonce
Annonce
Annonce
Videnskab 8. apr. 2012 KL. 19.41

Moderkagen bør måske spises

Neurologer mener, der bør forskes i, om nybagte mødre med fordel kan spise moderkagen.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Hos nogle pattedyr er det almindeligt, at hunnen spiser moderkagen, når hun har født.

Flere undersøgelser tyder på, at det styrker samspillet mellem mor og unge, stimulerer omsorgsadfærd hos moderen og øger muligheden for at blive drægtig igen.

På den baggrund stiller tre amerikanske neurologer i en videnskabelig artikel i Ecology of Food and Nutrition spørgsmålet, om det også kan være fordelagtigt for nybagte menneskemødre at spise moderkagen.

Det er ikke noget, de opfordrer til, men de mener, at der bør forskes mere i sagen, skriver forskning.no.

Kan dæmpe fødselsdepression
I en pressemeddelelse peger den ene af forskerne, Mark Kristal, professor i neurovidenskab og psykologi ved University of Buffalo, USA, på, at der i moderkagen findes komponenter, som kan dæmpe fødselsdepression og vanskeligheder ved at skabe en nær tilknytning til barnet.

»Det er vigtigt at lede efter medicinske eller adfærdsmæssige fordele af de samme grunde, som vi leder efter plantebaserede medicinske stoffer«, siger han.

FACEBOOKBliv ven med Politiken