SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Seneste Nyt
- 19. maj. KL. 23.49
- 19. maj. KL. 23.39
- 19. maj. KL. 23.35
- 19. maj. KL. 23.28
- 19. maj. KL. 23.19
Seneste TV
- 19. maj. KL. 13.26
- 19. maj. KL. 11.38
- 19. maj. KL. 11.07
- 19. maj. KL. 03.51
- 19. maj. KL. 03.31
- 18. maj. KL. 20.25
- 18. maj. KL. 19.45
- 18. maj. KL. 14.53
Mest læste
I dag
- 19. maj. KL. 09.57
- 19. maj. KL. 00.22
- 18. maj. KL. 19.14
- 19. maj. KL. 12.01
- 19. maj. KL. 00.12
I går
- 18. maj. KL. 13.00
- 18. maj. KL. 09.01
- 18. maj. KL. 09.19
- 18. maj. KL. 07.00
- 18. maj. KL. 19.14
Seneste uge
- 13. maj. KL. 14.51
- 14. maj. KL. 14.06
- 16. maj. KL. 13.38
- 11. maj. KL. 21.41
- 19. maj. KL. 09.57
Forskere mener, at kaffe kan give ældre et længere liv
En undersøgelse antyder, at ældre lever længere, hvis de dagligt drikker mellem to og seks kopper kaffe.
Ældre, som drikker et par kopper kaffe om dagen, har mindre risiko for at dø i de følgende 14 år end dem, som aldrig - eller kun sjældent - drikker kaffe. Det viser en amerikanske undersøgelse, der omfatter 400.000 mennesker.
Især synes kaffe at være forbundet med nedsat risiko for at dø af hjertesygdomme, slagtilfælde, infektioner og ulykker, skriver forskerne i New England Journal of Medicine.
Forskere maner til forsigtighed
Forskerne bag undersøgelsen siger dog, at resultaterne skal tolkes varsomt, da
kaffevanerne kun blev målt på et bestemt tidspunkt og ikke over en længere
periode.
Det er desuden uklart hvilke ingredienser i kaffen, der kan sammenkædes med den forlængede levetid.
Undersøgelser af langtidsvirkninger af kaffe på forskellige sygdomme har tidligere givet modstridende resultater.
Hjertespecialist advarer mod pludseligt massedrikkeri
»For dem, som drikker kaffe, er der ingen grund til at holde op«, siger
Lawrence Krakoff, der er hjertespecialist ved Mount Sinai School of Medicin
i New York.
»Men jeg mener, at undersøgelsen styrker argumentet for, at det ikke er skadeligt«, siger Lawrence Krakoff, der ikke selv var en del af holdet bag undersøgelsen.
Han vil dog ikke opfordre folk til pludselig at begynde at drikke en masse kaffe i håb om at kunne leve længere.
Forskerne brugte materiale fra en undersøgelse af kostvaner, der indeholdt spørgsmål om kaffeforbrug hos voksne i alderen 50 til 71 i 1995 og 1996.
Størst effekt hos kvinder
Forskerne fulgte så deltagerne i undersøgelsen igennem 2008 og brugte sygdoms-
og dødsfaldsregistreringer for at finde ud af, hvor mange, der var døde, og
hvad de var døde af.
Analysen viste, at mænd, der drak mellem to og seks kopper kaffe om dagen havde ti procent lavere risiko for at dø i løbet af undersøgelsesåret end dem, der ikke drak kaffe.
For kvindernes vedkommende reducerede kaffen risikoen for at dø med 16 procent.
FACEBOOKBliv ven med Politiken
ritzau
Se også
- Kaffen holder lægen fra døren 26. maj 08.46
Sjældent interview med Assad: Jeg er kommet for at blive
En kaptajn flygter ikke fra sit skib under et stormvejr, siger Assad.
-
Klima19. maj. KL. 21.36
-
Internationalt19. maj. KL. 23.35
Britisk politi leder efter seks rengøringsfolk i Madeleine-sag
Svenskerne triumferer i VM-finale på hjemmebane
Det svenske ishockeylandshold lod sig ikke ryste af schweizisk føringsmål og vandt VM-finalen med 5-1.
-
Koncerter19. maj. KL. 22.06
TV-redaktøren efter granprixsejr: Nu begynder spekulationerne og konflikterne
Pilen peger i retning af bundseedning til FCK
Samtlige 22 direkte kvalificerede hold til Champions League er fundet.
-
Copenhagen marathon19. maj. KL. 18.35
Vådt marathon fik mindre opbakning: »Det var skidt for publikum«
-
Danmark19. maj. KL. 16.35
Kravlede op på et tog: To unge mænd er »voldsomt forbrændte«
To unge mænd fik kørestrøm fra tog igennem sig på Helsingør Station.
Seneste nyt
- 19. maj. 2013 KL. 23.49 EU er foruroligede over menneskerettigheder i Rusland
- 19. maj. 2013 KL. 23.35 Britisk politi leder efter seks rengøringsfolk i Madeleine-sag
- 19. maj. 2013 KL. 23.28 Britisk far tilstår drab på sine to børn
- 19. maj. 2013 KL. 23.19 Sjældent interview med Assad: Jeg er kommet for at blive
- 19. maj. 2013 KL. 23.02 33-årig i livsfare efter knivstikkere i Nordjylland
- Se flere nyheder
Mest læste i dag
- 19. maj. 2013 KL. 16.35 Kravlede op på et tog: To unge mænd er »voldsomt forbrændte«
- 19. maj. 2013 KL. 09.36 Drama i Roskilde: Betjente trak pistolerne mod teenagedrenge
- 19. maj. 2013 KL. 10.56 Dræbervirus smitter pensionist: Nu er 20 personer døde
- 18. maj. 2013 KL. 22.32 Videnskabsnørder bliver behandlet som rockstjerner i USA
- 18. maj. 2013 KL. 23.01 Flertal af danskerne siger ja til sen abort ved unormale fostre
Kultur Seneste nyt
- 19. maj. 2013 KL. 22.06 TV-redaktøren efter granprixsejr: Nu begynder spekulationerne og konflikterne
- 19. maj. 2013 KL. 20.02 Dansk stjernefrø på den røde løber: »Det er bare om at gribe øjeblikket«
- 19. maj. 2013 KL. 17.50 Japansk elegantier overrasker med slagfærdig komedie
- 19. maj. 2013 KL. 17.36 Thomas Vinterberg barsler med ny film om dansk drukkultur
- 19. maj. 2013 KL. 17.24 Emmelie vil være mere end en døgnflue
- Se flere kultur-nyheder
Sport Seneste nyt
- 19. maj. 2013 KL. 23.39 Barcelona holder kursen mod de magiske 100 point
- 19. maj. 2013 KL. 23.11 Milan sikrer sig CL-billet i de sidste minutter
- 19. maj. 2013 KL. 22.52 Svenskerne triumferer i VM-finale på hjemmebane
- 19. maj. 2013 KL. 22.43 Ancelotti: Jeg har bedt om at komme væk fra PSG
- 19. maj. 2013 KL. 22.21 FC Porto bliver portugisiske mestre
- Se flere sportsnyheder
IBYEN Seneste nyt
- 19. maj. 2013 KL. 22.06 TV-redaktøren efter granprixsejr: Nu begynder spekulationerne og konflikterne
- 19. maj. 2013 KL. 19.49 12.000 fans var mødt op i Tivoli for at hylde Emmelie
- 19. maj. 2013 KL. 17.24 Emmelie vil være mere end en døgnflue
- 19. maj. 2013 KL. 10.55 For første gang i farver: Så er det sandslottetid i København
- 19. maj. 2013 KL. 10.38 Bachs mesterlige monstermesse genopstår i kirke
- Se flere Ibyen-nyheder
Tjek Seneste nyt
- 19. maj. 2013 KL. 22.40 Yahoo betaler milliarder for blogging-sitet Tumblr
- 19. maj. 2013 KL. 18.35 Vådt marathon fik mindre opbakning: »Det var skidt for publikum«
- 19. maj. 2013 KL. 18.01 Magneter i iPads kan give problemer for hjertepatienter
- 19. maj. 2013 KL. 15.30 Kulde og regn: Løbere måtte bukke under
- 19. maj. 2013 KL. 15.00 Cecilie Stenspil: Jeg parkerer for 1.000 kroner om ugen
- Se flere Tjek-nyheder
Seneste Videnskab
- 19. maj. KL. 19.01 Rumkapsel med ørkenrotter, salamandere og snegle er landet igen
- 18. maj. KL. 22.32 Videnskabsnørder bliver behandlet som rockstjerner i USA
- 18. maj. KL. 18.32 Nørdernes Oscaruddeling: Ung dansker vinder videnskabspriser
- 17. maj. KL. 11.58 Nasa opfanger enorm eksplosion på Månen
- 17. maj. KL. 10.56 TV Kæmpeeksplosion på Månen: Se billederne
- 16. maj. KL. 16.40 Unge skattejægere købte metaldetektorer for at koble af fra sporten
- 16. maj. KL. 12.50 Nasas 'Jord'-jæger er ved at gå i stykker
- 16. maj. KL. 10.05 Brødre på 21 og 16 finder stor vikingeskat
- 15. maj. KL. 22.47 Gennembrud: Forskere udvinder stamceller fra klonet menneskefoster
- 14. maj. KL. 13.53 TV Kloden rundt 2.336 gange: Astronauter er tilbage på Jorden
Seneste TV Videnskab
-
Basim og Blachman værter på næste års internationale Melodigrandprix
-
STRIBEN af WULFFMORGENTHALER
-
TRUTH FACTS
Din nabos musikanlæg
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 5600 kr.
Alm. pris 6200 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr
|
|
Pluspris 99 kr.
Alm. pris 129 kr
|
|
Pluspris 219 kr.
Alm. pris 259 kr
|


















