Annonce
Annonce

Mest læste

Jobannoncer

Se ugens job-annoncer i tillægget Viden
Videnskab 3. nov. 2008 KL. 19.57

Alkohol til gravide kan gavne barnet

Ny forskning viser, at en enkelt genstand under graviditeten kan være en fordel. Anbefalingerne til gravide ændres dog ikke.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print

fakta

Vi ved, at det kan skade barnet, hvis kvinder drikker meget i graviditeten. Samtidig øges risikoen for abort.

I Danmark blev anbefalingen til gravide skærpet i begyndelsen af 2007 , så de nu opfordres til slet ikke at røre alkohol.

Også i Storbritanninen anbefales kvinder slet ikke at drikke under graviditeten.

Anbefalingerne tilføjer desuden, at kvinder der alligevel drikker alkohol, aldrig bør drikke mere end en genstand i døgnet og ikke hver dag.

I den britiske anbefaling understreges det ifølge Guardian, at der er særlig risiko for, at alkohol skader barnet i begyndelsen af graviditeten.

Læs Fødevarestyrelsens pjece om gravides kost.

Gravide, som tager sig et enkelt glas under graviditeten, skader ikke deres ufødte børn.

Tværtimod har drengebørn, hvis mødre drak en lille smule under graviditeten, sjældnere adfærdsvanskeligheder, end drenge født af kvinder, der holdt sig helt fra alkohol under graviditeten.

Det er et af de opsigtsvækkende resultater af et nyt forskningsprojekt fra University College London, som flere britiske medier refererer.

Stik mod alle anbefalinger
Resultatet går stik mod de officielle anbefalinger både i Storbritannien og i Danmark, hvor gravide anbefales at være helt afholdende, mens maven vokser.

Men anbefalingerne om alkohol til gravide har skiftet de senere år, og med studiet her - som af Times beskrives som den største undersøgelse på området nogen sinde - kan diskussionen om, hvad der er rigtigt blusse op igen.

Færre hyperaktive
Forskningsprojektet viser nemlig, at børn af de kvinder, som drak en til to genstande om ugen eller lejlighedsvis, på flere områder klarer sig bedre, end børn, hvis mødre intet drak.

Drenge, hvis mødre nød en enkelte genstand nu og da, har således 40 procent mindre risiko for adfærdsvanskeligheder og 30 procent mindre risiko for at være hyperaktive i treårsalderen. Og tallet er endda korrigeret for sociale og økonomiske forskelle hos forældrene.

Drengene havde i test også større ordforråd og var bedre til at genkende former, farver, bogstaver og tal.

Også pigebørnene af de let drikkende mødre scorede højere end deres jævnaldrende, men her kunne forskellen ikke ses, når der blev korrigeret for sociale og økonomiske forskelle.

Forbehold overfor resultatet
Studiet omfatter over 12.000 børn, men alligevel har forskerne selv et par forbehold over for resultaterne.

For det første kan de ikke helt afvise, at der ligger sociale og økonomiske forskelle bag resultaterne, selv om der er forsøgt at kompensere for det.

For det andet kan det være, at de gravide, som vælger at drikke en smule, generelt fungerer bedre socialt, og at de derfor sjældnere får adfærdsvanskelige og hyperaktive børn.

For det tredje kan det være, at skaderne af alkohol i fosterstadiet først kommer senere i livet.

Anbefalinger uændret
Det sidste argument fremføres også af det britiske sundhedsministerium, og ministeriet har da ifølge Guardian heller ikke tænkt sig at ændre på anbefalingerne til gravide.

Forskerne på University College London vil nu undersøge alkoholens påvirkning på børn, når de bliver fem år, ligesom de vil se på, om det har betydning, hvorvidt de gravide drak tidligt eller sent i graviditeten.

Annonce
Annonce
Annoncer
Politik
29. maj. KL. 15.06

SF'ere angriber deres egen skattereform

Arbejdsløse betaler for stor en del af skattereformen, mener flere SF'ere.

Sport
29. maj. KL. 14.33

Vraget Sørensen: Jeg er ikke enig med Olsen

Morten Olsen kalder det et lortejob at skulle fravælge den skadede målmand til EM.

OL 2012
29. maj. KL. 13.15
indsnævring. Med 16 spillere i EM-truppen, der vandt guld i januar, og plads til 14 i OL-truppen var det på forhånd givet, at ikke alle europamestrene kunne komme med til London. - Foto: LARS POULSEN (arkiv)

Wilbek dropper Lars Christiansen og to andre EM-vindere

Michael Knudsen og Lasse Boesen er nye i OL-truppen i forhold til EM.

Annoncer
Annoncer

Det sker
Koldt. Distortion-gængerne må feste i regnkluns og sweatere. - Foto: MARTIN SLOTTEMO LYNGSTAD (arkiv)
29. maj. KL. 11.57

Distortion-dagene bliver kolde og regnfulde

ibyen anbefaler

restaurant & cafe