Annonce
Annonce

Jobannoncer

Se ugens job-annoncer i tillægget Viden
Videnskab 28. jun. 2010 KL. 19.07

Forskere: Chokolade kan styrke din sundhed

Ny forskning viser, at effekten ved spisning af mørk chokolade kan sammenlignes med fysisk aktivitet.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Mørk chokolade kan meget mere end nydes til aftenkaffen eller røres ud i en gang varm chokolade.

Det kan nemlig få dit blodtryk til at falde.

Forskere fra University of Adelaide i Australien har med en ny undersøgelse bekræftet tidligere erfaringer med netop mørk chokolade: at det er sundt for blodtrykket og dermed sundt for hjertet.

Får blodårer til at udvide sig
Forskerne, hvis resultater er publiceret i tidsskriftet BMC Medicine, har gennemgået 15 forskellige studier af emnet, der alle tager afsæt i den mørke chokolades indhold af flavanoler. Stoffer, der får blodårerne til at udvide sig.

INDBLIKLæs undersøgelsen (eksternt link)

»Der har imidlertid været modstridende resultater angående den reelle værdi af at spise chokolade i forhold til forhøjet blodtryk«, siger en af forskerne, dr. Karin Ried.

»Vi har fundet, at forbruget i markant omend beskeden grad kan sænke blodtrykket hos mennesker med højt blodtryk men ikke hos mennesker med normalt blodtryk«, siger Karin Ried.

LÆS OGSÅ Chokolade giver færre hjerteanfald

Forskerne har konstateret, at man ved at indtage mørk chokolade kan reducere blodtrykket med hvad der svarer til 5 mm Hg på det systoliske tryk, altså trykket i hjertets pumpefase.

Svarer til fysisk aktivitet
Det fald kan ifølge forskerne have sundhedsmæssig betydning, idet det kan sammenlignes med effekten af 30 minutters daglig fysisk aktivitet.

Hertil kommer, at sænkningen - i hvert fald i teorien - skulle kunne reducere risikoen for et hjertetilfælde med omkring 20 procent over en fem års periode.

Pas på kalorierne
Forskerne opfordrer dog til mådehold.

»Den praktiske anvendelighed af chokolade eller kakaodrikke som langtidsbehandling er tvivlsom«, siger de.

Årsagen til, at man bør holde igen med chokolade i den store stil er, at chokolades indhold af kalorier kan medføre andre problemer - overvægt!

Se også

Annonce

SKOLE OG UDDANNELSE – Fokus på skolernes fremtid

Læs Politiken hver TIRSDAG BESTIL I DAG

- Få nyhederne gratis i din indbakke hver morgen.

Annoncer
Danmark
12. feb. KL. 14.47

Uheldigt sammenfald tog strømmen i København

Et større strømsvigt ramte tidligere i dag store dele af det centrale København.

Danmark
12. feb. KL. 14.31
Fremtid. Steen Skovsgaard og de øvrige biskopper mener, at der bliver færre ansatte i folkekirken fremover. - Foto: OLE LIND (arkiv)

Biskopper varsler færre job ved kirkerne

Kordegne og kirketjenere kan stå for skud, mens præster er mindre udsat.

Politik
12. feb. KL. 11.40

Sure S-borgmestre advarer om nyrupske tilstande

Kritik af betalingsringen forstummer ikke inden næste valg, advarer S-borgmestre, der får minder om 90'ernes integrationsdebat.

Annoncer
Annoncer

Seneste TV Videnskab

00:34

10. feb. KL. 12.21 TV Sådan ser nordlys ud oppe fra rummet

Det sker
Gys! I vinterferien kan du bl.a. tage børnene på Zoologisk Museum, hvor de kan se istidsdyr såsom mammutten. - Foto: MARTIN BUBANDT
11. feb. KL. 11.39

Guide: Gør vinterferien helt vildt kreativ

ibyen anbefaler

restaurant & cafe