Annonce
Annonce

Jobannoncer

Se ugens job-annoncer i tillægget Viden
Videnskab 6. feb. 2009 KL. 22.37

D-vitamin kan forebygge sclerose

Hvis gravide får mere D-vitamin, mindsker de måske risikoen for, at deres barn udvikler sclerose senere i livet.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Læs mere

Noget så simpelt som en vitaminpille kan måske forebygge mod den uhelbredelige nervesygdom sclerose.

Ny forskning fra universitetet i Oxford viser, at D-vitamin påvirker et bestemt gen, som tredobler risikoen for at udvikle sclerose.

Får man for lidt D-vitamin, kan genet forandre sig, så immunsystemet bliver forhindret i at fungere normalt. Det skriver The Times .

Konkret peger forskningen på, at hvis et barn ikke får nok D-vitamin under graviditeten og i barndommen, er der større risiko for, at barnet udvikler sclerose senere i livet.

Jagten på sclerosens kerne
Forskerne med professor George Ebers i spidsen kan dog ikke garantere, at de har løst hele mysteriet om, hvordan sclerose opstår.

»Vi skal forske mere for at finde ud af, om vi har fundet indtil kernen. Men det ser ud som om, der er en god chance for det,« siger professor George Ebers til The Times.

Sammenhæng mellem sollys og sclerose
D-vitamin dannes i huden, hvis den udsættes for sollys.

The Times skriver, at der er en sammenhæng mellem antallet af et lands sclerosepatienter, og hvor meget sollys landet får.

I den sammenhæng viser tal fra det internationale scleroseforbund MSIF, at 110 ud af 100.000 nordmænd har sclerose, mens 18 ud af 100.000 har sclerose i Brasilien.

Gravide skal passe på fede fisk
Foruden huden findes D-vitamin i mælkeprodukter, nogle grøntsager, æg og fede fisk.

Men gravide bør ikke få deres D-vitamin gennem fede fisk, mener Jette Modlock, som er udviklingsjordmoder i Herning og har forsket i, hvordan D-vitamin påvirker mor og barn under graviditeten.

»Man fraråder gravide at spise for mange fede fisk, fordi de indeholder meget kviksølv, der kan give fostret hjerneskade. Derfor bør gravide få deres D-vitaminer gennem grøntsager eller vitaminpiller«, siger hun.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide dagligt får et D-vitamintilskud på 10 mikrogram.

Se også

Annonce

SKOLE OG UDDANNELSE – Fokus på skolernes fremtid

Læs Politiken hver TIRSDAG BESTIL I DAG

- Få nyhederne gratis i din indbakke hver morgen.

Annoncer
Gældskrisen
10. feb. KL. 15.58
INTERNATIONAL. Poul Thomsen er fra Danmark, men har det meste af sit voksne liv boet i USA. - Foto: KOSTAS TSIRONIS/AP

Melding til dansk topchef: Du er uønsket i Grækenland

Grækere vil ikke have EU's finanseksperter ind i landet.

Danmark
10. feb. KL. 15.37
Blåkærgaard. Bostedet for psykisk syge i Viborg skal nu undersøge, om noget er gået galt i forhold til KH. - Foto: Ernst Van Norde/Polfoto

Socialchef efter pædagog-drab: Vi har nok fejlvurderet ham

Ellers var den dræbte pædagog aldrig kørt i bil alene med drabssigtet beboer, vurderer socialchefen.

Nettet
10. feb. KL. 13.20
Hack. IT-kriminelle har to gange inden for et halvt år været i stand til at stjæle penge fra netbankbrugere på trods af NemId's sikkerhedsmur. - Foto: BORBERG THOMAS

Sådan gennembryder hackerne NemID's bolværk

Angrebet på Danske Banks netkunder foregår samtidigt med, at kunden er i banken

Annoncer
Annoncer

Seneste TV Videnskab

00:34

10. feb. KL. 12.21 TV Sådan ser nordlys ud oppe fra rummet

Det sker
Gemmeleg. De unge medlemmer af Manchester-gruppen Wu Lyf har er kendte for at prøve at undgå opmærksomhed. De spiller dog i København i denne måned. Pr-foto
10. feb. KL. 15.10

Guide: Her er februars bedste koncerter

ibyen anbefaler

restaurant & cafe