Annonce
Videnskab 16. feb. 2010 KL. 21.55

Vitamin kan sænke din risiko for hjertesygdom

Ny forskning viser, at D-vitaminer har meget stor beskyttende virkning mod sygdom.

Annonce

Jobannoncer

Se ugens job-annoncer i tillægget Viden
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

D-vitamin

  • D-vitamin tilhører sammen med A-, E- og K-vitaminer gruppen af fedtopløselige vitaminer.
  • At vitaminet er fedtopløseligt betyder, at det ikke kan opløses i vand og udskilles med urinen.
  • Man må altså ikke tage for store doser D-vitamin, fordi det så ophobes i kroppen og har skadevirkninger.
  • Vi får hovedsagelig D-vitamin fra solen og kun i mindre grad fra kosten. D-vitamin dannes i huden i sommerhalvåret, når den rammes af solens ultraviolette stråler.
  • D-vitaminer findes kun i større mængder i fede fisk som laks, makrel og sild. Derudover forekommer vitaminet i begrænset mængde i kød, ost og æg.
  • D-vitaminet er meget vigtigt for kroppens optagelse af kalk og for knoglerne og musklerne.

Kilder: netdoktor.dk, altomkost.dk

Midaldrende og ældre mennesker med et højt indhold af D-vitaminer i kroppen kan reducere riskoen for hjertesygdom og diabetes med 43 procent.

Det viser ny forskning fra det britiske University of Warwick.

INDSIGTLæs om D-vitaminer (eksternt link)

Forskerne har gennemgået 28 undersøgelser med i alt knap 100.000 deltagere af begge køn og af forskellig etnisk oprindelse.

Undersøgelserne viste en markant sammehæng mellem højt indhold af D-vitamin og en mindre risiko for at udvikle hjerte-karsygdom.

Mindre hjertesygdom
De personer, der havde et højt indhold af dette vitamin, havde 33 procent mindre risko for at blive hjertesyge end mennesker med et normalt niveau for D-vitamin.

På samme vis med type 2-diabetes. Her reducerede et højt D-vitaminindhold risikoen med 55 procent og risikoen for det såkaldte metaboliske syndrom mindskedes med 51 procent.

INDBLIKLæs om metabolisk syndrom (eksternt link)

Forskningen, der netop er publiceret i tidsskriftet Maturitas, er ledet af Johanna Parker og dr. Oscar Franco fra Warwick Medical School.

I en pressemeddelelse peger de på, at man potentielt kan nå langt i bekæmpelsen af disse sygdomme ved at behandle manglen på D-vitaminer hos midaldrende og ældre.

LÆS MEREPressemeddelelse fra Warwick University (eksternt link)

Alle de undersøgelser, forskerne har fokuseret på, blev publiceret mellem 1990 og 2009, hovedparten mellem 2004 og 2009.

Halvdelen af undersøgelserne blev udført i USA. Otte var fra Europa, to fra Iran, tre fra Australasien (Australien, New Zealand, New Guinea og visse stillehavsøer) og en fra Indien.

Annonce

SKOLE OG UDDANNELSE – Fokus på skolernes fremtid

Læs Politiken hver TIRSDAG BESTIL I DAG

- Få nyhederne gratis i din indbakke hver morgen.

Annoncer
Erhverv
12. feb. KL. 17.39

Topforhandler er tilfreds med lønstigning på 1,35 kroner

Overenskomsten er på plads for 240.000 industri-ansatte.

Danmark
12. feb. KL. 14.31
Fremtid. Steen Skovsgaard og de øvrige biskopper mener, at der bliver færre ansatte i folkekirken fremover. - Foto: OLE LIND (arkiv)

Biskopper varsler færre job ved kirkerne

Kordegne og kirketjenere kan stå for skud, mens præster er mindre udsat.

Danmark
12. feb. KL. 14.47

Uheldigt sammenfald tog strømmen i København

Et større strømsvigt ramte tidligere i dag store dele af det centrale København.

Annoncer
Annoncer

Seneste TV Videnskab

00:34

10. feb. KL. 12.21 TV Sådan ser nordlys ud oppe fra rummet

Det sker
Gys! I vinterferien kan du bl.a. tage børnene på Zoologisk Museum, hvor de kan se istidsdyr såsom mammutten. - Foto: MARTIN BUBANDT
11. feb. KL. 11.39

Guide: Gør vinterferien helt vildt kreativ

ibyen anbefaler

restaurant & cafe