Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Hvad er dette?
Annoncørbetalt indhold

Dansk iværksætter: »Sådan vil jeg ikke leve. Der er meget mere gang i den her«



5. november 2018

Som iværksætter i Dubai får man de udfordringer, man drømmer om - og et par stykker, man ikke anede eksisterede. Mød to danskere, der har valgt ørken-bystaten som deres scene.




I 2012 var Ann Hertha Dujardin toppen af kransekagen på den københavnske modescene.

Hvis hun ikke selv var arrangør af middage for danske designere, stod hun på gæstelisten, til de modeshows, hun ikke selv afholdt for sine klienter, sad hun på første række, og hun var på fornavn og kindkys med hele den danske modescenes designere, redaktører, fotografer, influencers og modeller.

Derfor kom det som en overraskelse for de fleste, og måske også lidt hende selv, da hun besluttede at forlade scenen og København. En endnu større overraskelse var det, at valget af en ny by ikke faldt på vestlige modehovedstæder som Paris, London eller New York. Pilen pegede på De Forenede Arabiske Emiraters Dubai, en bystat uden noget nævneværdigt ry for mode.

»Jeg savnede nye udfordringer«, fortæller Ann Hertha Dujardin.

For hende var det grund nok til at vinke farvel til den modescene, hun havde kæmpet sig op i, flytte til Dubai med sin kæreste Jacob Dujardin og starte en ny virksomhed i et land, hvor mode var en by i Vesten.

Ligesom mange andre af de verdensborgere, der de seneste små tyve år har strømmet til Dubai, er Ann Hertha nemlig først og fremmest iværksætter.


Kæmpe iværksætterscene

Turister forbinder muligvis primært Dubai med smukke strande, luksuriøse hoteller og et forgrenet net af motorveje, men for forretningsverdenen er det noget helt andet, bystaten er kendt for.

Siden 00’ernes økonomiske boom har Dubai udviklet sig til en af verdens førende hubs for iværksættere, der drømmer om at starte nye virksomheder. Kombinationen af lav skat, en stærk frihandelspolitik, en beliggenhed midt mellem øst og vest og et klima med høj sol og smukke strande har fået iværksættere, investorer og forretningsmedier til at strømme til byen.

Styret i Dubai har investeret milliarder i at tiltrække udenlandsk talent, for i modsætning til flere af de andre emirater, der udgør de Forenede Arabiske Emirater, er Dubais økonomi ikke baseret på olie - olieproduktionen stod tidligere for omkring 50 procent af emiratets økonomi, men i dag udgør den ifølge Bloomberg omkring 1 procent. I stedet har turisme og forretningsverdenen overtaget.

Den strategi har båret frugt; over 80 procent af Dubais befolkning består i dag af udlændinge, med en befolkningsmæssig vækstrate på over 10 procent er Dubai en af verdens hurtigst voksende byer, og bystaten er sammen med Israels Tel Aviv den førende startup-hub i regionen.

Antallet af startups i bystaten stiger støt, og investeringer strømmer til byen. Ifølge rapporten The State of Digital Investments in MENA 2014-2017, der ikke inkluderer Israel, tiltrak Mellemøsten og Nordafrika i 2017 650 millioner amerikanske dollars - mere end fire milliarder kroner - i investeringer.

Startups i De Forenede Arabiske Emirater stod for 76 procent af det beløb, og en tredjedel af investorerne har base i Emiraterne. Kontorfællesskaber og rugekasser for startups - altså programmer, der hjælper startups med at vokse ved hjælp af vejledning og investeringer - er også begyndt at åbne i byen, og internationale medier som Forbes, Huffington Post og Bloomberg beskriver byen som en regional og i stigende grad international startup hub.

Ann Hertha Dujardin, iværksætter

»Det, der tager fem år i Europa, tager et år her«




GENOPFIND FLYVNING

Book Dubai ‣


Alt var en kamp

For Ann Hertha opstod drømmen om at starte en virksomhed i Dubai, efter at hun med sin daværende forretningspartner blev hyret som konsulenter for Omans første modeuge nogensinde.

De stampede modeugen op af ørkensandet. Alt var en kamp; det var svært at finde lokale designere, da de ikke havde hjemmesider eller arbejdede med PR-bureauer, umuligt at finde lokale modeller og stylister, hår- og makeupartister, og de fleste andre modefolk måtte flyves ind.

På trods af udfordringerne var modeugen en succes, og netop på grund af udfordringerne valgte Ann Hertha, at hun skulle bo i regionen og arbejde med at professionalisere den spirende modescene.

»Det, der tager fem år i Europa, tager et år her. Modebranchen hernede har rykket sig milevidt på meget få år, især når det kommer til de lokale designere. Da jeg flyttede hertil, var islamisk tøj noget, man købte af sine veninder, for man kunne ikke købe det i høj nok kvalitet nogle andre steder. Nu er de lokale designere virkelig kommet på kortet«, fortæller hun.

Dansk iværksætter: Man kommer for solen men bliver for miljøet

Andreas Borgmann er en af de iværksættere, Ann og hendes mand Jacob Dujardin er blevet venner med i Dubai.

I Danmark ville deres veje sandsynligvis ikke have krydset hinanden; mens Ann og Jacob holdt til i hjertet af København på hovedstadens modescene, så kommer Andreas fra Nordjylland og var en del af iværksættermiljøet der.

Han flyttede til Dubai før finanskrisen ramte i 2008 og startede virksomheden Kcal med sin partner. Kcal’s kerneprodukt er at sælge sunde måltidskasser til et hastigt voksende antal husstande i Dubai, og det har vist sig at være en succes.

Andreas Borgmann er i dag chef for over 500 ansatte, og virksomheden er allerede ved at vokse ud af de lokaler, de erhvervede sig i et forretningskvarter syd for Dubais centrum i forbindelse med sidste omgangs vokseværk. Han er ved at opføre et sommerhus i Nordjylland, men han har ikke planer om at flytte hjem foreløbigt.

»De fleste kommer på grund af den lave skat og det gode vejr - det gjorde jeg sådan set også - men det er ikke grunden til, at de bliver. Det er miljøet, der får folk til at blive boende«, fortæller Andreas.

For ham er det afgørende, at han i Dubai er del af en meget større iværksætterscene, der også er mere åben og livlig. De konstante møder med nye mennesker, nye ideer og nye nationaliteter er med til at sikre et andet slags liv, end han ville have i Danmark.

»I Danmark starter man en virksomhed, så får man en familie og køber et hus, og så kan man sidde der og læse avis, til man skal pensioneres«, siger Andreas. »Sådan vil jeg ikke leve. Der er meget mere gang i den her«.


Nye spilleregler

At blive udfordret fra uvante vinkler og at navigere i en anden kultur er noget, Ann kender til, og det er en af grundene til, at hun er så glad for at drive virksomhed i Dubai. Hendes showroom i Dubai ligger i en skyskraber, og der er tøjstativer med designertøj for hundredetusindevis af kroner på den ene side og storslået udsigt over skyskrabere til den anden.

Hendes ansatte er klædt i moderigtige stroptoppe og shorts, og hylderne er tætpakkede med brochurer for de brands, Ann Hertha lever af at vejlede som modekonsulent. På mange måder ligner det ethvert andet showroom i modeindustriens vestlige hovedstæder.

Men så alligevel ikke.

Tøjet på klædestængerne består især af abayaer, traditionelle islamiske kjoler til kvinder. Alle ansatte har sjaler, de kan kaste over skuldrene for at dække nøgen hud. Udsigten dvæler over Dubais nybyggede forretningsområde, og Ann Herthas møde er lige blevet aflyst, fordi kunden - en kvindelig designer - ikke kan få følgeskab af en mand fra familien.

Kunden er ikke bare en af Anns største, men også en af dem, hun har arbejdet sammen med i længst tid og fået det tætteste forhold til: Ann beskriver begejstret designerens gåpåmod, engagement, omstillingsparathed og kampånd. Men den kvindelige designers nevø kan ikke køre hende som aftalt, og hun kan ikke tage en taxa og køre med en fremmed mand.

Et øjeblik virker Ann irriteret over at skulle ændre planer, men så trækker hun på skuldrene. Hun flyttede hertil for at få nye udfordringer, og hun er vant til, at de ofte kommer i en lidt anden form end de gjorde på modescenen i Danmark.

»Sådan er det bare. Spillereglerne er anderledes, når man starter en virksomhed i et andet land. Det er en kæmpe udfordring, men det er også en gave, for det er med til at gøre en nysgerrig, åbensindet og fleksibel«.

Lokale traditioner er guld værd

Med sit firma Fashion Exclusive UAE bruger Ann Hertha Dujardin sin mangeårige erfaring til to ting; at hjælpe de skandinaviske brands ind på markedet i den arabiske verden, og at hjælpe de arabiske brands med at kapre markedsandele lokalt og internationalt.

De arabiske designere, hun arbejder med, kommer fra lande som De Forenede Arabiske Emirater, Iran, Oman, Saudi Arabien, Libanon og Pakistan. Som konsulent vejleder hun dem om alt fra den visuelle identitet for brandet, snittet i tøjet og prisen på det, hvordan butikkerne skal se ud, og så arrangerer hun PR-arrangementer som modevisninger, pressemiddage og showrooms i byer som Paris i forbindelse med modeugerne.

Især et råd er gået igen, når hun har vejledt designerne, og det er, at de i højere grad skal lade sig inspirere af de ældgamle æstetiske strømninger i de lande, de kommer fra, og ikke moden i Vesten. Det var svært at overbevise nogle af designerne om i starten, men med tiden er det blevet nemmere, fortæller hun.

»Der er kommet en enorm lokal stolthed omkring modebranchen, som ikke var her i starten«.

Det eksploderede, da internationale webshops som Moda Operandi, som er en meget eksklusiv webshop startet af tidligere Vogue-redaktører, begyndte at føre nogle af de brands, Ann Hertha Dujardin arbejder med.

Pludselig så man hashtags som #wearelocal på de sociale medier, influencers begyndte at bære lokale designere, og der kom en helt anden bevidsthed om at drage nytte af den lange designtradition, der er i de her lande, i stedet for at fokusere på Vesten.

»Designerne har indset, at det, der gør dem unikke både i Vesten og her, er at fokusere på de lokale traditioner«, fortæller hun.


Andreas Borgmann, Iværksætter

»I Danmark starter man en virksomhed, så får man en familie og køber et hus, og så kan man sidde der og læse avis, til man skal pensioneres. Sådan vil jeg ikke leve«




Uforudsete udfordringer

En af de designere, der har haft succes med både at holde fast i traditionerne og videreudvikle dem, er pakistanske Marina Qureshi. I dag er Ann Hertha Dujardin igang med at skyde designerens nye lookbook. Modellen bevæger sig hjemmevant foran kameraet, mens fotografen giver hende instrukser.

Den pakistanske designer står i baggrunden og kigger til, mens Ann Hertha Dujardin går frem og tilbage og retter på modellens tøj og hår.

Vi er i et fotostudie i en lagerhal i et støvet, industrielt kvarter en lille halv times kørsel fra Dubais centrum, og lokalet er fyldt med silkeskjorter, pailletkjoler, blondenederdele og høje hæle.

Nok går det meste af tøjet til knæet og albuen, men ellers er det mindst lige så eksklusivt, tætsiddende og farverigt som danske designeres kreationer.

»Jeg blev ret overrasket over, hvad islamisk mode også kan være, da jeg kom herned«, fortæller hun.

Selv går hun går ofte i sine arabiske designeres tøj, når hun er til modeuger i Europa og er endt på diverse street style-blogs klædt i kaftaner og islamisk inspirerede kjoler.

Og generelt er de udfordringer, Ann Hertha Dujardin står overfor ved at arbejde i modeindustrien i et arabisk land, nogle helt andre, end folk forventer. Det kan eksempelvis være svært at finde modeller, der ligner de lokale, fordi modeljobs i mange familier ikke anses som anstændigt, ligesom hun skal være forsigtig med at presse designerne til at modernisere deres brands til det meget provokerende.

Traditionel luksus

De travleste uger er ikke dem, der leder op til modeugerne, men i stedet dem, der leder op til ramadan; i løbet af fastemåneden skal mange kvinder have en ny kjole til hver aftens festmåltid, og designerne har svært ved at følge med.

Priserne er i et helt andet prisleje end for de fleste europæiske brands; de eksklusive materialer og det tidskrævende kunsthåndværk, der præger de luksuriøse abayaer, gør, at de ofte koster op til 20-30.000 kr.

Og så har Ann skullet lære at føre forretning i et land hvor begrebet inshallah, om Gud vil, er flittigt benyttet. Eksempelvis når et møde bliver aflyst i sidste øjeblik, hvilket ikke hører til sjældenhederne.

ÁDer er så mange lag og så mange ting, man skal forstå, for at kunne drive en virksomhed her. Det kan være udfordrende, men det er også det, der gør det så meget mere interessant, end det var at arbejde derhjemme. Det er en kæmpe gave at være her,” fortæller Ann.


TAG DIT FORRETNINGSMØDE
TIL NYE HØJDER

Book Dubai ‣