Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Hvad er dette?
Annoncørbetalt indhold

»Intet af det her fandtes for ti år siden«



12. november 2018

Aryan Dorodchi tog sin mand med fra Danmark til Dubai og oplevede, hvordan kunstscenen forvandlede sig fra ingenting til international anerkendt.




Ørkensandet farver luften beige, og man kan kun lige akkurat skimte Dubais sølvfarvede skyskrabere i horisonten.

Store, dyre biler kører langsomt forbi de lange lagerhaller, der indtil for nylig var hjem til en marmorfabrik. Her er industrielt, og ikke på den hippe Kødbyen- eller berliner-måde; langs flere af bygningerne er der ikke nogen fortove, der står støvede biler foran de bilhandlere, der dominerer kvarteret, og her er ingen fodgængere. Varmen ligger som et tungt tæppe over området, der virker en anelse forladt.

Lige indtil man kommer til Alserkal Avenue, det hjørne i kvarteret, der er hjem for byens kunstscene. Som en oase i ørkenen åbner kvarteret sig for besøgende. Det er stadig lagerhaller, der dominerer gadebilledet, men de er proppede med gallerier. Gaderne vrimler med velklædte fodgængere. Caféer med juicemenuer og designermøbler fylder fortovene, og galleriejere hilser på hinanden, når de passerer forbi.


Vi er på Alserkal Avenue i Dubais Al Quoz-kvarter. De seneste ti år har en gruppe passionerede galleriejere forvandlet kvarteret og opbygget en kunstscene, der er en af Mellemøstens vigtigste. På mindre end et årti er Al Quoz ikke bare blevet den uofficielle hovedstad for kunstscenen i Dubai. Emiratets passionerede kunstscene er blevet hovedstad for kunstscenen i hele Mellemøsten.

»Gallerierne har sat Dubai på kortet for den internationale kunstscene og gjort byen til centrum for kunstscenen i regionen«, fortæller østrigske Nadine Knotzer, der sammen med sin partner Kourosh Nouri ejer galleriet Carbon 12.

De startede galleriet i 2008, og galleriet var det andet, der åbnede i Al Quoz-kvarteret. I dag er området spækket med gallerier, og gallerierne bliver inviteret til prestigefulde internationale kunstmesser, får besøg af kuratorer fra verdens førende museer og viser anerkendte kunstneres værker.

»Der er desværre mange, der har en lidt negativt ladet opfattelse af Dubai som et sted, hvor alt er nyt, og der ikke er nogen kultur. Men det er helt forkert. Der er masser af kunst i Dubai, man skal bare finde den«, siger Nadine Knotzer.

Nadine Knotzer, gallerist

»Der er desværre mange, der har en lidt negativt ladet opfattelse af Dubai som et sted, hvor alt er nyt, og der ikke er nogen kultur. Men det er helt forkert. Der er masser af kunst i Dubai, man skal bare finde den«




SLAP AF I PERFEKT
KOMFORT

Book Dubai ‣


Eksplosiv vækst

Kunstscenen i Dubai er på mange måder en afspejling af resten af bystaten.

Den er lige så international, som Dubai – over 80 procent af byens borgere er udlændinge. Den vokser eksplosivt, og det samme gør befolkningen; med en rate på over 10 procent er Dubai en af verdens hurtigst voksende byer. Og ligesom bystaten, der er en del af det mindre end 40 år gamle land De Forenede Arabiske Emirater, er kunstscenen opstået af gold jord.

Allerede i start-00’erne, da Dubais økonomi boomede, begyndte gallerierne at spire. Kunstmessen Art Dubai, der første gang fandt sted i 2007, var det første seriøse spadestik til en indflydelsesrig kunstscene, og i dag er den række hvide, kubistiske bygninger, der skal huse Art Jameel Foundation, den første store kunstfond, ved at blive opført på bredden af Dubai Creek.

Antonia Carver står og betragter byggeriet fra terrassen på luksushotellet Palazzo Versacce. Hun er leder af kunstfonden, der åbner senere på året, og var fra 2010-2016 leder af Art Dubai. Hun kom til Dubai for over 16 år siden og havde egentligt kun planlagt at blive et år eller to.

»Da jeg kom hertil i begyndelsen af 00’erne var der ingen af de store auktionshuse, der viste nutidig mellemøstlig kunst, kun meget få museer viste interesse for nutidige kunstnere fra regionen, og Dubai blev på ingen måde opfattet som en kulturel destination. Siden da er kunstscenen eksploderet«, fortæller hun.

Flere aspekter lå ifølge Antonia Carver til grund for den pludselige vækst. For det første var der en skjult kunstscene i byen, som kun de lokale familier kendte til. For det andet begyndte der i 00’erne at blive opført universiteter i bystaten, der betød, at især kvinder kunne begynde at studere uden at skulle forlade familierne – indtil da var det kun de mest liberale familier, der sendte deres døtre udenlands for at studere.

Og så betød det økonomiske boom, at velhavende familier fra hele verden, men især regionen, begyndte at flytte til Dubai – mange af dem med en lang tradition for at interessere sig for og samle på kunst.

»Det var som et puslespil, hvor alle brikkerne pludselig faldt på plads. Kuratorer fra de store, vestlige museer begyndte at komme på besøg, auktionshusene begyndte at sælge kunst herfra, og i løbet af mindre end ti år gik Dubai fra ikke at have haft nogle internationalt anerkendte gallerier til at have flere end nogen anden by i Mellemøsten«, fortæller Antonia Carver.


Boomet i gallerier, etableringen af kunstmessen Art Dubai og den tilstrømning af kunstnerisk talent fra hele regionen, som Dubai har oplevet, har haft stor virkning, også udenfor Dubai. Antonia Carver fortæller, at den internationale kunstscene endelig har fået øjnene op for, at god kunst ikke kun kommer fra de vestlige lande og Japan, men at Mellemøsten, Central- og Østasien også har meget at byde på:

»I dag virker det åbenlyst, at det ikke nytter noget med en international kunstverden, der er centreret omkring Vesten, men da Art Dubai startede i 2007 var det den første kunstmesse udenfor Europa og USA. På de 10-11 år, der er gået siden da, har verdenskortet for den internationale kunstscene rykket sig østpå, og det er nu almindeligt kendt, at der også er en kæmpestor kunstscene med meget at byde på uden for Vesten«.

Den internationale kunstscene anser nu Dubai for at være en af verdens førende kunstbyer, fortæller Antonia Carver, men når hun rejser ud i verden og fortæller folk, at hun arbejder med kunst i Dubai, er mange stadig overraskede.

»For nogle europæere kan det være svært at forbinde en by, der for mange er lig med højhuse, motorveje og luksushoteller med en kunstscene«, fortæller hun. »Men Dubai demonstrerer meget tydeligt, at de to sider godt kan eksistere parallelt med hinanden«.

Antonia Carver, leder af Art Jameel Foundation

»For nogle europæere kan det være svært at forbinde en by, der for mange er lig med højhuse, motorveje og luksushoteller med en kunstscene. Men Dubai demonstrerer meget tydeligt, at de to sider godt kan eksistere parallelt med hinanden«




»Intet af det fandtes for ti år siden«

Danske Aryan Dorodchi er en af de europæere, der er blevet overrasket over kunstscenen i Dubai. Hun har boet her de seneste seks år med sin mand, og på den tid har hun set kunstscenen udvikle sig enormt. Hun har arbejdet på Third Line, et af de mest indflydelsesrige gallerier i byen, sideløbende med, at hun studerer nutidig kunst og kunsthistorie gennem auktionshuset Sotheby’s.

»Der er den her evige kritik af Dubai som et sted uden kultur, men det er så misforstået«, fortæller den 33-årige Aryan, mens hun viser rundt i Al Quoz-området.

»Intet af det her fandtes for ti år siden, og i dag er det det vildeste kunstkvarter. Vi har jo ikke sådan et område i Danmark«.

Gennem sit arbejde på galleriet Third Line fik hun et indblik i den mellemøstlige og internationale kunstscene. Galleriet repræsenterer kunstnere med mellemøstlig baggrund, og mange af samlerne kom også fra Mellemøsten. Under kunstmessen Art Dubai, hvor samlere, kunstkritikere, museumsdirektører og kuratorer fra hele verden strømmede til Dubai så hun, hvor stor den internationale interesse har vokset sig.

»Dubai har haft et image, der mest gik på store indkøbscentre, strandferier og traditionelle klædedragter. Det er virkelig ved at ændre sig nu, blandt andet på grund af kunstscenen«.

Den udlægning er Nadine Knotzer fra galleriet Carbon 12, der ligger et stenkast fra Third Line i Al Quoz-kvarteret, enig i.

»Kunstscenen har i høj grad været med til at ændre på folks opfattelse af Dubai. Hvis folk kommer hertil med en aversion mod alt, der er nyt, og tror, at Dubai er en sjælløs by uden kultur, så skal de bare komme til Alserkal Avenue«.


DIN GALLERI-RUNDVISNING
BEGYNDER OMBORD

Book Dubai ‣