Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Hvad er dette?

»Hernede laver jeg projekter, jeg aldrig ville få lov til at lave i Danmark«



30. oktober 2019

Han har designet operahuset i Dubai og bliver stoppet på gaden af fans i sin adopterede hjemby. I Danmark er det kun vennerne, der genkender ham. Mød Janus Rostock, som er ukendt i Danmark og 'starchitect' i Dubai.




Skoven af skyskrabere står og stråler i solen. Der er fri udsigt til dem fra konferencelokalet, der ligger på 44. etage i Dubais Business Bay-kvarter. Bag konferencelokalet spreder kontoret sig over to etager. Dusinvis af ansatte, tilsyneladende alle af forskellig nationalitet og etnicitet, sidder koncentreret foran deres computere og arbejder.

De er blot en lille del af de 89.000 ansatte, ingeniørfirmaet Aecom har, og som den danske arkitekt Janus Rostock som regionens direktør er delvis ansvarlig for. Da han flyttede til Dubai for 14 år siden, var både setuppet og skyline-udsigten en hel anden.

»Der er ikke ret meget af det her, der var her, da jeg ankom«, siger Janus Rostock og gør en fejende bevægelse ud over skyskraberne.

Da han ankom i 2005 stod en femtedel af verdens kraner i Dubai. Og verdens højeste bygning, Burj Kalifa, havde endnu ikke rejst sig. Det havde Dubais 148 øvrige skyskrabere og 917 højhuse heller ikke, men de var på vej, og Janus Rostock havde fået muligheden for at være med til at tegne dem.

»På det tidspunkt var Dubai bogstaveligt talt verdens største byggeplads, og som arkitekt var det en utroligt spændende situation«.


Ansat på en uge

49-årige Janus Rostock havde aldrig været i Dubai, de Forenede Arabiske Emirater eller Mellemøsten, da han i 2005 studsede over et stillingsopslag i fagbladet Arkitekten.

Han havde først arbejdet hos arkitektstuen Henning Larsen og derefter KHR Arkitekter, efter han var blevet færdiguddannet otte år tidligere, og nu ville han gerne til udlandet. Hans kone Mille havde tidligere arbejdet i ude for Danmarks grænser og ville gerne ud igen, og han savnede selv nye udfordringer. Skrinlagte drømme om at flytte til London spøgte lidt i skrivebordsskuffen, og da han så opslaget om, at et dansk-ledet arkitektfirma i Dubai ledte efter en dansk arkitekt, slog han til.

Janus Rostock sendte sin ansøgning søndag, blev ringet op og indkaldt til samtale mandag morgen, var til jobinterview med chefen, som fløj ind fra Dubai, fredag eftermiddag, og skrev under på kontrakten lørdag.

En uge efter, han havde søgt jobbet, sagde Janus Rostock op på sit arbejde, få uger senere fløj han til Dubai, og efter en måned havde familien købt et hus i ørkenen uden for byens fragmenterede centrum, hvor der travede kameler rundt.

Den måneds høje tempo skulle vise sig at blive karakteristisk for Janus Rostocks liv i Dubai.

»Jeg har altid været urbanist og elsket storbyer, og jeg har altid været utålmodig, så at komme hertil, hvor alt går hurtigt, det har været sjovt«, fortæller han.


Højt tempo og kort betænkningstid

Janus Rostock startede på den lille dansk-ledede tegnestue, hvor han tegnede en masse projekter, men uden at de blev opført. Det fik ham til at kigge mod et større arkitektfirma, Atkins, hvor chancen for, at ens bygningstegninger rent faktisk ville blive til virkelighed, var større. Efter et år skiftede Janus Rostock arbejdsplads.

Det høje tempo gjaldt både byggebranchen, hans arbejds- og privatliv. Skyskrabere skød op mod den næsten evigt blå himmel hurtigere end svampe i skovmuld på en fugtig dansk efterårsdag. Sociale aftaler om at gå ud at spise eller i operaen opstod impulsivt og skulle ikke planlægges ugevis i forvejen, som vanen ellers er blandt de fleste danske børnefamilier. Når en bygherre gav grønt lys, havde man ofte kun ti uger til at levere tegningerne. Og hvis en bygherre gerne ville have et møde i morgen, i et andet land, så lavede man straks nye planer og købte en flybillet.

»Det handler om at go with the flow. Det er det eneste, der virker her. Det fungerer sådan set udmærket, men man skal lige vænne sig til det, og familien skal være ok med, at der konstant bliver lavet om på planerne«.

Der er dog visse ulemper ved det høje tempo, selvom det egentligt passer Janus Rostocks personlige temperament fint.

»Det er klart, at det også har værdi, at tingene kan tage lidt mere tid som i Danmark. Når man har mere tid til at tænke over tingene, så bliver kvaliteten også højere. Der er ting, der kan kritiseres, og der er ting, jeg ikke forstår, men sådan vil det jo være alle steder«, siger Janus Rostock, der har da også takket nej til projekter på grund af for korte deadlines.

»Forventningen om, hvor hurtigt, tingene skal leveres, er den største udfordring ved at arbejde her. Det er en ung befolkning, folk kan godt være lidt utålmodige, og bygherrerne er vant til korte deadlines. Det er en kulturel ting, folk kan godt lide, at tingene skal gå tjept, og så er der ikke meget tid til eftertænksomhed«, fortæller Janus Rostock.

Ulemperne bliver dog opvejet af fordelene, mener han:

»Fordelene er til gengæld, at man hurtigt kan komme igennem mange problemstillinger, og at man bliver god til at træffe beslutninger. Og så er det jo meget sjovt, at man kan stå og kigge på højhuse, man var med til at tegne for ikke ret mange år siden«.

Fra sit kontor kan Janus Rostock da også udpege et lille dusin bygninger, han har været med til at tegne.


Alle projekter stoppede på en uge

Tidligt i 2008, efter tre år i Dubai, valgte familien at flytte hjem til Danmark. Janus og Mille Rostocks to døtre var kommet i skolealderen, og Janus Rostock havde et ønske om, at de ligesom ham skulle gå på Bernadotteskolen og formes af skolens værdier.

Først forsøgte han at sige op, men det syntes Atkins’ ledelse var en dårlig ide. I stedet tilføjede han en tegnestue til det kontor, Atkins havde i Danmark, hvor der hidtil kun havde siddet ingeniører. Han fik et projekt i Dubai med sig og ansatte under sig. Pigerne startede i skole, og familien faldt til. Alt gik godt, indtil finanskrisen i november 2008 ramte Dubai. Så gik kranerne, arbejderne og graverierne på verdens største byggeplads i stå.

»På én uge stoppede næsten alle projekter, vi havde i Dubai. Det havde kørt på alle navler, og pludselig stod det fuldstændig stille. Jeg skulle fyre folk, jeg lige havde ansat. Og så skulle vi pludselig finde ud af, hvad vi så kunne finde ud af med min nye, danske afdeling«, fortæller Janus Rostock.

Det viste sig, at der på trods af krisen, stadig var mange projekter, der manglede arkitekter. De lå bare ikke i Danmark eller Dubai. I stedet rejste Janus Rostock til Iran, Syrien, Saudi-Arabien, Angola, Azerbaijan og til sidst også tilbage til Dubai igen i forbindelse med byggeprojekter. Familien var stadig bosat i Danmark, men Janus Rostock tilbragte de fleste af sine arbejdsdage på farten.

»Det var dødspændende, det var nogle vilde projekter, og mit team synes, det var sjovt at komme med ud. Men på det personligt plan kunne jeg ikke holde til det i længden. Efter tre år rejste med mere end 120 rejsedage om året blev jeg med min familie enig om, at det gav mere mening for os igen at bosætte os her i Dubai, for det var fra Afrika og Mellemøsten, at de blev ved med at ringe«.


Once in a lifetime-opportunities, hver dag

Døtrene afkrævede et løfte om, at de så ihvertfald ville blive boende, til de var færdige med gymnasiet. Familien købte et lidt større hus i det samme kvarter, Arabian Ranches, som sidste ophold. Men mens det i 2005 havde ligget afskåret fra resten af byen, omringet af ørken, var kamelerne nu væk.

Området var blevet opslugt af den hastigt voksende by, som Janus Rostock endnu engang skulle være med til at tegne den ambitiøse fortsættelse af.

»Hernede laver jeg projekter, jeg aldrig ville få lov til at lave i Danmark. Vi bygger højhuse, laver nye byer til millioner af mennesker, tegner operahuse, laver planer for hele regioner og er med på kæmpe infrastruktur-projekter. Det er den slags opgaver, man kalder once in a lifetime opportunities, og jeg har ikke andet. Det, vi laver, berører rigtigt mange mennesker. Det er helt unikt, og det er det, der gør, at jeg bliver høj af at være her«, fortæller Janus Rostock.

De vilde projekter har også kastet store personlige oplevelser af sig. Udover, at Janus Rostock er blevet hjemmevant i lande som Saudi-Arabien og bliver behandlet som en VIP, når der er arrangementer i operaen i Dubai, så har han mødt Angolas præsident, bygget hele boligkvarterer i Syriens hovedstad, Damaskus og sejlet med speedbåd frem og tilbage fra den private villa ved siden af præsidentens og mange andre oplevelser, der er de færreste danskere forundt.

»At bo her i Dubai betyder, at jeg møder nogle spændende mennesker, får nogle historier og oplever nogle skøre ting, jeg aldrig ville opleve, hvis jeg var blevet boende i Danmark. Man føler sig lidt som James Bond, når man bliver hentet i en motorbåd og sejlet ud til en villa på en privat ø før og efter arbejde«, fortæller Janus Rostock, der med sit skarpe, sorte jakkesæt, sit dyre ur, sin sølvgrå manke og en Porche-nøgle i lommen også har visse ydre ligheder med alletiders stilige actionhelt.


Et dansk fingeraftryk på en udansk by

Dubai er blevet kendt som en futuristisk og storslået by med ekstreme temperaturer og masser af højhuse i glas og stål. Byen står midt i ørkenen som et fatamorgana.

Mens de danske byer er formet af pionerer inden for byplanlægning som Jan Gehl, der har skrevet bøger om og fokuseret på livet mellem husene, er Dubai blevet formet af det tempo, som byen er opstået af. Under byggeboomet i Emiratet var målet at forbinde alle byens knopskydende bebyggelser og arkitektoniske tiltag.

I de senere år har fokus dog forandret sig, og man har hyret mange af verdens ledende eksperter, som Dubais arkitekter, ingeniører og byplanlæggere har kunne lære og lade sig inspirere af. Selvom palmerne, byens skyline, den ekstreme varme og de travle gader gør det svært at komme i tanke om et sted, der ligger fjernere fra Danmark, har danske ingeniører og arkitekter spillet en rolle i Emiratets udvikling.

Janus Rostock har været en af denne udvikling, og han har set by-statens forandring fra nærmeste hold:

»Siden jeg kom til Dubai i 2005 har meget forandret sig i forhold til livet i byen. Nu ser man folk, der går eller cykler rundt i gaderne i mange af byens kvarterer«.

Janus Rostock har gennem årene presset hårdt på for at gøre Dubais tomme rum mellem bygninger (i fagteminologien kaldet ‘det negative rum’) attraktive ved at bygge pladser, parker, stræder og boulevarder i dem. Han mener, at man i højere grad husker en by for dens andel af denne slags områder end de individuelle arkitektoniske vartegn, en by typisk er blevet kendt for.

»Jeg ville præge tingene og sætte et dansk fingeraftryk i en ellers ikke så dansk kontekst. Den der holistiske, humanistiske tænkning, hvor man både fokuserer på bygningen selv og området omkring den, er noget af det, vi i Danmark er gode til, og som jeg har fået med hjemmefra«.

Missionen lykkedes, fortæller Janus Rostock, og han er imponeret over, hvor meget gadeliv det i løbet af ganske få år er lykkedes Dubai at skabe i byen. Han nævner områder som Alserkal Avenue, Downtown og Dubai Marina som eksempler på udviklingen.


Janus Rostocks fokus var med til at give ham et stærkt brand, og i 2016, 11 år efter han var flyttet til byen, blev han kåret som Mellemøstens mest indflydelsesrige arkitekt. Det skyldtes især hans arbejde med at tegne Dubais operahus, der ligger for foden af Burj Kalifa, verdens højeste bygning. Operaen er inspireret af de traditionelle træbåde, der stadig sejler i Dubai, og i modsætning til dens omgivelser er den bygget i en mere menneskelig skala.

»Det eneste der kan konkurrere med verdens største mall, verdens højeste tårn og verdens største dansende springvand, det er udeliv, mennesker og det kulturelle. Med operaen ville vi gå i dybden med noget i stedet for bare at bygge højere og større og hurtigere«.

Operaen blev en stor succes, og det var den, der for alvor gjorde Janus Rostock til et velkendt navn og ansigt i Dubai. Udover operaen har Janus Rostock været med til at tegne Dubais gigantiske havneområde og hele bykvarterer. I dag har han blandt andet travlt i forbindelse med verdensudstillingen, der i 2020 finder sted i Dubai. Aecom står for at designe og opføre pladserne, parkerne, stræderne og motorvejsafkørslerne rundt om de høje bygninger. For Janus Rostock er det især interessant, fordi han nu kan mærke, hvor meget byen og byggebranchen har ændret sig siden 2005.

»Der er kommet meget mere bevidsthed omkring det. I 2005 kunne man sælge hvad som helst, men med den finansielle krise kom der en tiltrængt pause i byggebranchen på verdensplan. Der er kommet mere kvalitet i branchen siden da, så udviklingen har været positiv. Tidligere skulle det bare være så vildt som muligt, nu er der fokus på at skabe steder, mennesker har lyst til at hænge ud«.