Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Hvad er dette?

»Jeg tror, det ville være umuligt at lave det her projekt noget andet sted i verden«

14. november 2019

I 2050 vil emiratet Dubai være den grønneste stat i verden. Den bæredygtige ambition hjælpes på vej af en dansk ildsjæl, der har skabt en grøn by-i-byen, der ernæres af solpaneler og er selvforsynende.

Vejene mellem villaerne er smalle, og der er ikke nogen biler. Der ligger børnecykler og legetøj i haverne, og der er velholdte rækværk mellem dem. Der står drivhuse mellem boligkvartererne, som er omringet af træer, en cykelsti og et bredt fortov. I udkanten af området ligger hestestalden.

Det kunne næsten lyde som et velhavende villakvarter i Danmark, men det er det langt fra. Temperaturen er over 40 grader, det er palmetræer, der står og svajer i ørkenbrisen, og der ligger swimmingpools mellem drivhusene.

Det er imidlertid lige så svært at tro på, at vi er i Dubai, en ørkenstat kendt for sine motorveje og skyskrabere. Her i kvarteret er der ikke adgang for biler, her er ingen højhuse men kun toetagers villaer, og der er solpaneler på toppen af alle husene.

Vi er i Dubais Sustainable City, et næsten CO2-neutralt villakvarter i udkanten af selve den luksuriøse bystat Dubai. Der kører elektriske golfvogne rundt mellem villaerne, selvkørende biler tøffer rundt mellem drivhusene, og der står containere, der bliver reguleret med en app og producerer salathjerter og jordbær uden pesticider.

»Jeg tør næsten ikke sige det, især ikke til danskere, men jordbærrene er lige så gode som dem derhjemme. Måske endnu bedre«, siger Karim El-Jisr, da vi passerer jordbær-beholderen på en af de elektriske golfvogne.

Han er dansk-libanesisk og en del af holdet - og idémanden - bag Sustainable City, Dubais første zero energy development (ZED), altså energineutrale, bebyggelse. Byen – eller bydelen – er 46 hektar stor, består af bl.a. 500 villaer, 89 lejligheder, en skole, kontorer og en moske, og ligger en lille halv times kørsel fra Dubais centrum. Det gør mange af Dubais andre villakvarterer også, for i bystaten er der tradition for at opføre hele planlagte villakvarterer udenfor byen. Men her stopper lighederne mellem dem også.

Hvis man ser bydelen oppefra og sammenligner med nabokvartererne, kan man se, at husene ligger tættere, der er langt færre parkeringspladser, at vejene er smallere, samt at der her er langt mere grønt. Og så er energiforbruget pr. indbygger en tredjedel af gennemsnittet i Dubai.

»Der er noget dansk DNA i projektet«, siger Karim El-Jisr, mens han viser den arkitektoniske masterplan for projektet frem på sit kontor. »Energiforbruget er stadig højere end i Danmark, men klimaet er jo et helt andet«.

Bystat med tradition for rekorder

Når Dubai melder ud, at det skal være en bæredygtig by, er det et stærkt signal om, at tiderne er ved at skifte, og at bystaten har ambitioner om at være med som en del af den grønne bølge, der skyller hen over verden. Bystaten har typisk været mest kendt for at bygge skyskrabere og motorveje hurtigere end noget andet sted i verden. Lufthavnen er en af de travleste i verden, og det samme er containerhavnen.

Udviklingen er gået umanerlig hurtigt. Dubai fik først elektricitet og asfalterede veje i 1961. Indtil da havde Emiratets primære indtægtskilde været perledykning, men i slutningen af 1960erne begyndte olieboomet, som varede helt frem til finanskrisen i 2008.

I bystatens ikoniske og gigantiske shopping mall kan man både stå på alpinski og skøjte, selvom temperaturen udenfor peger på alt andet end skisport. Befolkningen er fordoblet over de sidste ti år, hvoraf 90 procent er udlændinge. Hvis Dubai havde en nationalhymne ville det være en omskrevet version af Daft Punks Harder, Better, Faster, Stronger – byen jagter superlativer og verdensrekorder, og er det sted i verden, der har den højeste bygning, en af de hurtigste elevatorer, det højeste hotel, den største shopping mall, den største fyrværkeri-forestilling, den største parkeringskælder og det største springvand.

Nu vil Dubai føje endnu en verdensrekord til de øvrige trofæer, for bystaten – som er ledet af Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum – har annonceret, at 75 procent af byens energiforbrug skal dækkes af ren energi senest i 2050. Det vil gøre Dubai til en af verdens grønneste byer. Som en del af den strategi er der blevet investeret i en førerløs metro, verdens største solcellepark vokser sig konstant større i ørkenen syd for Dubai, og der er kommet regler, der skal sikre, at byggebranchen vil udlede mindre CO2. Ligesom Dubai voksede sig hurtigt stor, er bystatens ambition hurtigt at omstille sig til at være grøn.

Bæredygtig by omringet af sand

Det var i forbindelse med Dubais omlægning til en grønnere by, at Karim El-Jisr kom til Dubai. Efter at have gået på den internationale skole på Gammel Kongevej på Frederiksberg havde han uddannet sig indenfor landbrug og bæredygtighed på det amerikanske universitet i Beirut, og han arbejdede i mange år som bæredygtighedskonsulent for firmaet ECODIT, både i Washington D.C. og i Libanons hovedstad. Han blev derefter hyret til at skrive en rapport om bæredygtigheds-forfatningen i Dubai for Emiratets regering.

Efter i årevis at have rådgivet andre firmaer og lande om, hvordan de kunne blive mere bæredygtige, og ofte se dem ignorere hans råd, havde Karim El-Jisr fået lyst til selv at være en del af et projekt, hvor bæredygtighed blev tænkt ind helt fra starten. Det var under finanskrisen, at Diamond Developers, en ejendomsgruppe der blandt andet havde bygget højhuse i Dubai Marina, fik idéen til en bydel, hvor der produceres mere energi, end der forbruges, og hvor det samlede CO2-aftryk er tæt på at være neutralt.

I 2012 rejste holdet rundt i verden for at besøge energi-neutrale bebyggelser, fra universitetet Davis’ West Village over Eden Projekt i Storbritannien til Freiburgs rådhus og danske Sønderborg, der også vil være CO2-neutral. I 2013 købte Diamond Developers landstykket, hvor bydelen nu ligger, og udviklede masterplanen bag den. I 2014 startede de med at opføre villaerne, og de første beboere flyttede ind i 2016.

I dag er næsten alle villaerne, lejlighederne og kontorerne købt eller lejet ud, og 5000 mennesker har deres daglige gang i den bæredygtige by. Til at starte med var det imidlertid svært at gøre folk interesserede i projektet, der skulle bevise, at man godt kan bygge en bæredygtig by med en høj levestandard - selv midt i en ørken.

»Da jeg flyttede hertil og begyndte at arbejde med projektet for fem år siden, var der mange spørgsmål og stor skepsis. Hvorfor skal byen være bæredygtig, hvorfor kan man ikke parkere sin bil ved villaen, hvorfor skal der være solpaneler på taget, hvorfor skal vi spare vand og hvorfor dyrker i grøntsager, når I bare kan købe dem. Der var ikke tale om decideret modstand, men meget udbredt skepsis«, fortæller Karim El-Jisr, der selv bor i byen med sin kone og sine to sønner.

Han arbejder til daglig som direktør for SEE Institute, som skal fortsætte forskningen i bæredygtighed, så kvarterer konstant kan gøres mere bæredygtigt og inspirerende for andre.

Den undrende indstilling fra befolkningens potentielle købere har ændret sig siden da, og der er generelt kommet meget mere bevidsthed om behovet for at gøre Dubai bæredygtig, fortæller han:

»Den skepsis er fuldkommen fordampet. Nu kommer folk til os med respekt og nysgerrighed, og vi har besøg af firmaer såvel som boligministerier flere gange om ugen, der gerne vil lære hvordan de kan blive mere bæredygtige, når de bygger. Det er det, der er formålet med instituttet og the Sustainable City – at gøre folk mere bevidste om bæredygtighed, og at få dem til ligefrem at eftertragte det«.

Indtil videre ser planen ud til at have virket. I Sustainable City er der 92 procent belægning på boligerne – i de nærliggende villakvarterer er tallet cirka halvdelen af det, fortæller han. Det er på trods af, at villaerne i Sustainable City er dyrere end gennemsnittet i Dubai.

Selvforsyning og solpaneler

Villaerne i Karims Sustainable City ligner på sin vis dem, der ligger i andre luksuriøse villakvarterer. De fleste af dem har haver, enkelte har pools. De består af store rum og mange værelser, og der er tagterrasser på tagene.

Tagterrasserne har imidlertid ikke parasoller, men paneler til at sikre skygge – det er disse solpaneler, der generer størstedelen af byens elektricitet. Samtidig er villaerne bygget således, at de vender væk fra solen og dermed optager mindre varme.

»I Danmark stiger en bolig i pris, hvis den vender mod syd, så der er mest muligt sollys. Her er det det modsatte«, fortæller Karim El-Jisr.

Fordi villaerne er bygget, sådan at de er vendt væk fra solen, bruger de 40 procent mindre aircondition end andre villaer i Dubai. Samtidig er de bedre isoleret end andre villaer, de bruger LED lys, og både vinduerne og malingen afviser sollyset og varmen. Tilsammen gør det, at forbruget er cirka halvt så stort som gennemsnittet i Dubai.

»Det handler om, at finde den rigtige balance mellem bæredygtighed og livskvalitet«, fortæller Karim El-Jisr, mens han viser rundt i en af villaerne.

»Hvis vi kun tænker på folks livskvalitet og ignorerer bæredygtigheden, så er det dårligt for planeten, men hvis vi kun tænker på bæredygtighed og ikke folks livskvalitet, så køber de ikke villaerne. Så vi har skulle finde en balance«.

Samme omtanke er der lagt i resten af byen, hvor der ikke bruges asfalt, fordi det genererer for meget varme, og der er skabt naturlige afløb, så den smule regn, der falder, kan optages i jorden. I midten af byen ligger striben af drivhuse, som Karim El-Jisr kalder ‘byens grønne rygrad’. De bliver nedkølet med et bæredygtigt system, der holder varmen ude og kulden inde, og her vokser der krydderurter som basilikum, wasabi og koriander og grønne salater.

Byen skal både være bæredygtig energimæssigt, socialt og økonomisk bæredygtig, og derfor er der også lagt vægt på at tiltrække de rigtige firmaer. En skole med plads til 1000 elever, designet af danske arkitekter, ligger i udkanten af villakvarteret, og det samme gør hestestalden, en specialskole for autistiske børn og kontorbygninger, hvor blandt andet WWF har deres Dubai-hovedkontor.

Grønt og bæredygtigt tunnelsyn

Der bliver stadig bygget i byen, hvor moskeen, villaerne, kontorbygningerne, specialskolen, hestestalden og skolen skal gøres selskab af en tænketank, et forskningsinstitut og en startup-hub. Til at starte med planlagde Diamond Developers også at skabe et hotel, men det opgav firmaet for i stedet at fokusere på autisme-skolen. Generelt har der været store udfordringer med at bygge byen, og mange af dem har været uforudsete.

»Når man er den første, der gør noget, så er man også den første til at møde alle problemerne. Men det betyder også, at vi er de første, der har gennemgået dem, lært fra dem og forstået dem. Vi forstår bæredygtighed i byggebranchen i varme klimaer bedre end nogen andre«, fortæller Karim El-Jisr.

Det har omverdenen opdaget, og folk flokkes til den bæredygtige by for at lære af den. I løbet af den sidste måned har Karim El-Jisr blandt andet vist interesserede politikere og embedsmænd fra Portugal, Guam og Chile rundt i byen, og den næste bæredygtige by er allerede blevet annonceret. Den kommer til at ligge i Sharjah, emiratet nord for Dubai.

De næste fem-ti år kommer der mindst et halvt dusin nye bæredygtige byer og kvarterer, som Karim El-Jisr endnu ikke kan løfte sløret for. Selvom det har været en stejl læringskurve at bygge en bæredygtig by midt i en ørken, og på trods af at Karim El-Jisr medgiver, at Dubai er et usandsynligt sted at skabe en bæredygtig by, så mener han også, at det var det helt rigtige sted at gøre forsøget.

»Dubai er fokuseret på fremtiden. Jeg tror, det ville have været umuligt at lave det her projekt noget andet sted, for her er de så fokuserede på, hvordan man kan bygge bæredygtigt i fremtiden, at der har været støtte til projektet fra starten af. Og så er ørkenen som et tomt kanvas, man helt selv kan udfylde. Her kan man bygge noget helt fra bunden af, og det er utroligt spændende og udfordrende«.

OMFAVN DUBAI'S MULIGHEDER

Flyv med Emirates til Dubai ‣