Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Hvad er dette?
Annoncørbetalt indhold

»Den slags rygter turde jeg ikke tro på«



15. oktober 2018

Det er ikke småting, der skal falde på plads, når der skal findes locations til en ny James Bond-film. Den østrigske bjergby Sölden har været hele turen igennem, og det har trukket en ny type turister til.



Det var først, da 007-instruktøren sad på hans hotel, at det gik op for ham.

Rygterne havde svirret længe, men nu havde britiske Sam Mendes og hans top-folk fundet vej til hotellet Das Centrals terrasse for foden af det sneklædte bjerg, der i årtier i almindelighed havde trukket vandrere og ski-entusiaster til den lille østrigske by Sölden.

Det var imidlertid ikke skiløjperne, der havde fået James Bond-holdet til byen; det var to mulige kulisser til filmen, en biljagts-egnet bjergside og den gourmetrestaurant, hotelejeren Jakob Falkner netop havde åbnet på toppen af bjerget.

Bygningen, der huser ‘Ice Q’, ligger knivskarpt og kvadratisk skåret ind i en bjergside i de østrigske alper med udsigt til Italien, og nu var den i spil som kulisse til den næste James Bond-film, ´Spectre´.

Hvis valget virkelig faldt på Sölden ville byen blive forandret for altid.

»Først slog jeg det hen, den slags rygter turde jeg ikke tro på – det ville gøre Sölden til en helt anden by, end det var før,« fortæller Jakob Falkner, også kendt som ‘Snekongen’, der ejer stedet. Men nu sad de der altså.

»Først slog jeg det hen, den slags rygter turde jeg ikke tro på – det ville gøre Sölden til en helt anden by, end det var før«

Det var James Bond-filmenes legendariske location hunter, Emma Piil, der havde lagt mærke til restauranten.

Med sine blanke glasvægge, der spejler sig i himlen, skyerne og bjergtinderne og den dramatiske udsigt er beliggenheden scenisk, ja filmisk.

Kort efter, at restauranten åbnede i 2014 kiggede hun forbi for at vurdere, om restauranten, bjergsiden og lille-byen Sölden for foden af bjerget var smukke nok til at være kulisse til agent 007’s missioner, eventyr og eskapader.

Jakob Falkner. Foto: Bergbahnen Sölden

Jakob Falkner. Foto: Bergbahnen Sölden

Et år, femten dages filmoptagelser og en lille invasion senere – der var mere end 500 personer i Sölden i forbindelse med optagelserne til filmen – kunne Jakob Falkner se verdens nok mest berømte agent, spillet af Daniel Craig, bevæge sig rundt i Sölden på det store lærred.

Agent 007 opsøger sin ærkefjendes datter på en klinik, som ice Q-restauranten lægger kulisse til, kører slalom på de bjergsider, der fra restauranten er udsigt over, kører med den svævebane op ad bjergsiden og påbegynder en hæsblæsende bil- og flyjagt fra toppen af bjerget.

»Jeg kunne slet ikke koncentrere mig om filmen. Jeg sad bare og ventede på, at Sölden ville komme på lærredet,« fortæller Jakob Falkner.

Tiltrækker ny gruppe turister

Selvom scenerne fra Sölden ikke udgør mange minutter af filmen Spectre, og det tog månedsvis – og et ukendt antal millioner – at fragte filmudstyret og skuespillerne til toppen af bjerget, filme ved hjælp af helikoptere, lukke nogle af skiløjperne af i højsæsonen og huse det store crew, så er Jakob Falkner begejstret.

Allerede få måneder efter filmens premiere kunne han nemlig se, at arbejdet havde haft den effekt, han havde håbet på. Sölden har længe været populær - der bor færre end 3.500 borgere i byen, som har 15.000 hotelsenge og tæt på to millioner årlige besøgende - men nu var det ikke kun folk med ski på biltaget, der valfartede til byen:

»Vi har fået en helt anden gruppe turister, end vi havde før. Tidligere kom folk primært for at stå på ski eller vandre, men nu kommer de også for at opleve det landskab, de så på filmen, spise på restauranten og måske føle sig lidt som hemmelige agenter. Og nogle gange kommer gæsterne på hotellet op til mig for at høre, hvordan det var, da James Bond var i byen,« fortæller Jakob Falkner.

»Vi har fået en helt anden gruppe turister, end vi havde før«

Voksende trend i rejsebranchen

Sölden er ikke alene om at opleve en vækst i antallet af turister, efter at være blevet portrætteret på det store lærred. De seneste par år har screen tourism, skærmturisme, været en voksende trend i rejsebranchen.

Begrebet dækker over rejser til destinationer, folk har forelsket sig i efter at have set dem på skærmen. Tv-serien Game of Thrones har fået seere til at strømme til den kroatiske by Dubrovnik, hvor en stor del af tv-serien er optaget og hvor tidligere statister tilbyder guidede gåture.

I Thailand reklamerer bådejere med ture til ”The Beach”, stranden Maya Bay på øen Ko Phi Phi Leh, som blev verdensberømt da filmen af samme navn blev filmet her. Stranden blev så populær, at myndighederne for nylig har lukket for adgang til stranden, så naturen kan komme sig.

Efter Ringenes Herre-filmene blev optaget på New Zealand er fans af trilogien strømmet dertil. I New York er der guidede bus- og gåture til destinationer fra tv-serien Sex & The City, i Tokyo drikker fans på jagt efter Lost In Translations smukke melankoli drinks på Park Hyatts hotelbar, mens hotelpianisten spiller ballader, og i den jordanske ruinby Petra kan man lege, man er Indiana Jones.

Listen er lang, men med deres enorme budgetter og flittige brug af eksotiske destinationer er James Bond-filmene i særklasse, når det kommer til at give sine seere rejselyst.

Museet ‘007 Elements’ ligger hugget ind i bjergsiden, og udstillingen går bag Bond-filmene og de destinationer, der er blevt brugt i de forskellige film om den legendariske agent.

Museet ‘007 Elements’ ligger hugget ind i bjergsiden, og udstillingen går bag Bond-filmene og de destinationer, der er blevt brugt i de forskellige film om den legendariske agent.

James Bond-museum på toppen af bjerget

En af grundene til, at James Bond-fans er fortsat med at rejse til Sölden flere år efter, at filmen havde premiere, er museet ‘007 Elements’.

Med sine rå betonvægge og sin beliggenhed hugget ind i bjergsiden ved siden af restauranten ice Q, har det en aura af en Bond-skurks hemmelige hule. Museet går bag Bond-filmene og især de destinationer, der er blevet brugt som kulisser, med filmiske installationer, rekvisitter fra filmene som pistoler, ure og endda et halvt fly og et tech-lab. Her kan man swipe og scrolle sig rundt på interaktive skærme, der viser hvordan filmenes stunts, eksplosioner og biljagter bliver optaget og gå på opdagelse blandt rekvisitterne.

Museet var Jakob Falkners ide, men det er blevet udført i samarbejde med James Bond-universets beslutningstagere. Den arkitekt, der designer studie-kulisser til James Bond var med til at tegne museet, selskaberne bag James Bond-universet har givet tilladelse til at vise klip fra filmene, og James Bond-fans får lov til at komme tættere på tilblivelsen af filmene, end de har gjort før.

Men processen var ikke nem.

De måtte transportere byggematerialet med svævebane og helikopter, arbejde gennem usædvanligt regnvåde sæsoner, og åbningen blev flere måneder forsinket.

Byggematerialerne til 007-museet blev fragtet med helikopter og svævebanen, og da vejret ikke artede sig, endte åbningen med at blive flere måneder forsinket.

Byggematerialerne til 007-museet blev fragtet med helikopter og svævebanen, og da vejret ikke artede sig, endte åbningen med at blive flere måneder forsinket.

Ideen til museet opstod, da Jakob Falkner fik lov til at følge optagelserne tæt i forbindelse med, at James Bond-holdet ad flere omgange var i Sölden for at optage scenerne til filmen.

Først ankom helikopter-piloterne og stuntbil-chaufførerne, der skulle træne i terrænet i ugevis for at blive klar til at udføre farlige stunts i den tynde bjergluft 3.000 meter over havoverfladen.

Så kom a-liste-holdet, bestående af stjerneskuespillerne, og så b-liste-holdet, bestående af mindre karakterer. For foden af bjerget overtog filmproduktionen en mark på størrelse med adskillige fodboldbaner, hvor sminke-, kostume- og tekniske afdelinger blev sat op.

De oplevelser var med til at give ham idéen om at skabe et museum, der kan give fans et andet indblik i verdenen bag Bond-filmene.

»Det der overraskede mig mest var, hvor uglamourøst det kan er at være skuespiller. De optog scenerne igen og igen og igen og igen. Jeg ville aldrig have tålmodighed til at spille James Bond.«