Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Hvad er dette?
Annoncørbetalt indhold

Preben Uglebjerg lokkede verdens største divaer til København

8. maj 2019
  • Foto: Arne Bloch / Ritzau Scanpix

For 60 år siden åbnede Glassalen dørene for den legendariske Tivoli Varieté, der blev hjemmebane for nogle af datidens største divaer - sat i scene af entertainerkometen Preben Uglebjerg.

Når den tyske entertainer Marlene Dietrich optræder i Tivoli Varietéen skal alt være helt igennem perfekt. Den tyske skuespiller og sangerinde er en af 60’ernes største stjerner, og hun har ry for at være lidt af en diva. Belysningen skal f.eks. matche stenene på hendes kjole, og hun kan straks se, hvis ikke det er tilfældet. Scenefolkene kalder det for ‘Dietrich-lyset’.

Men Dietrich har mange flere divatricks i ærmet. Flemming Madsen er saxofonist, og er i 1965 blevet håndplukket til at spille i varietéens bigband. I en hel måned sidder han i den karakteristiske ottekantede Glassal i Tivoli, der rummer 965 mennesker og akkompagnerer Dietrich.

»Vi havde indtryk af, at Dietrich hadede os musikere. Hun var direkte uforskammet over for os, jeg kan simpelthen ikke forklare dig hvorfor«, husker han.

En aften sidder en kvindelig cellist således klar til at akkompagnere Dietrich. Bigbandet består ellers udelukkende af mænd, og Dietrich skal ikke nyde noget af at dele scenen med en anden kvinde.

»Hvad er det, der sidder der?«, spørger Dietrich, og så må kapelmester Otto Lington fluks ud og finde en ny mandlig cellist til at erstatte den kvindelige.

Sammen med Josephine Baker og Ella Fitzgerald gjorde über-divaen Marlene Dietrich i 1960’erne Tivoli Varietéen til et af den danske underholdningsbranches helt store tilløbsstykker. Men varietéen, der slog dørene op for første gang i maj 1959, lignede dog fra starten mere en fiasko end en succes. Det var først da den eminente entertainer, Preben Uglebjerg, kom til, at varietéen for alvor fik vinger.

  • Den tyske verdensstjerne Marlene Dietrich optræder i Tivoli i 1960. Foto: Per Pejstrup / Ritzau Scanpix

Ambitioner om verdensklasse

Fra starten var ambitionerne for Tivoli Varietéen tårnhøje. Fra Tivolis top lyder det, at der skal laves en varieté af internationalt snit med store verdensstjerner. Man vil have et show, der kan tiltrække turister i Københavns ellers kulturelt slunkne sommerperiode.

Det er Tivolis musikchef, Eigil Svan, der får ansvaret for at realisere varieté-tankerne. I vinteren op til debut-året rejser han kloden rundt for at spotte og engagere de bedste entertainere, som verden kan tilbyde.

Det er dog en anden mand, nemlig tidens store danske sanger og skuespiller, Preben Uglebjerg, der kommer til at være den afgørende faktor for, at Tivoli Varietéen kommer til at kunne tiltrække deciderede verdensstjerner. Stjernerne elskede nemlig at arbejde sammen med den elegante entertainer og konferencier. Og selv den über-kritiske Marlene Dietrich fandt, at Uglebjerg var umanerlig talentfuld.

  • Preben Uglebjerg. Foto: Sven Gjørling / Ritzau Scanpix

Preben improviserer sig til tops

Det er i 1960, at Uglebjerg, der dengang var mest var kendt fra mindre filmroller og revyarbejde, bliver ansat som Tivoli Varietés faste konferencier. En rolle som han tager til sig og excellerer i over en årrække. Men det er først i sommeren 67’, året hvor Dietrich optræder i Tivoli Varietéen fire uger i streg, at den ambitiøse entertainers popularitet sådan rigtig kulminerer på landsplan.

Det er Uglebjergs syvende år som varietéens samlingspunkt, og han optræder selv med nummeret ”Gyngerne og Karrusellen”, der efterfølgende bliver en klassiker.

Et af Uglebjerg særkender er, at han mestrer improvisationens svære kunst. Hans evne til at gribe nuet bliver mejslet ind i danskernes bevidsthed med syvtommersøm, da han i juni måned optræder på Rådhuspladsen i København i anledning af hovedstadens 800 års jubilæum.

Sidst på aftenen er der varslet et stort anlagt festfyrværkeri, men noget går galt. Affyringen er mange minutter forsinket, og Uglebjerg er nødsaget til at redde arrangementet. Ene mand, kun armeret med en mikrofon, underholder han både den massive folkemængde på selve Rådhuspladsen samt de hundrede tusinder, der sidder og følger med i den live transmitterede begivenhed på TV. Til stor fornøjelse for masserne improviserer Uglebjerg en alternativ tekst til The Beatles’ hit ‘Yellow Submarine’, som han får hele pladsen til at synge med på. Dagen efter er Uglebjergs navn på alles læber.

  • Preben Uglebjerg og Puk Schaufuss på sommerferie i 1967. Foto: Jens Glargård / Ritzau Scanpix

  • Preben Uglebjerg serverer i Queens Pub. Foto: Jørgen Sperling / Ritzau Scanpix

  • Grethe Thordahl og Preben Uglebjerg. Foto: Arne Bloch / Ritzau Scanpix

Amerika kalder

Det er også i sommeren 67’, at Sammy Davis Jr. optræder i Koncertsalen. Davis Jr. har hørt om Preben Uglebjerg fra andre stjerner, der har optrådt i Glassalen. Han har to shows i Tivoli den aften, og efter sit første show spørger han:

»Hvorfor introducerer denne eminente entertainer mig ikke?«

Så gik der lynild over til Glassalen, hvor Preben blev spurgt, om han i pausen kunne komme over og præsentere Sammy Davis Jr.

»Jeg ved ikke, hvordan han nåede det, men som altid var han fantastisk«, fortæller Puk Schaufuss, Uglebjergs kæreste på det tidspunkt, og fortsætter:

»Efterfølgende ville Davis Jr. gerne møde Preben. Der var presse og fotografer, men de to talte sammen helt uforstyrret som om, de havde kendt hinanden altid«.

Efter at have optrådt med de mange internationale stjerner får han på deres anbefaling i 1968 et tilbud fra USA. Det er Uglebjerg naturligvis spændt på, men han kommer ulykkeligvis ikke til at opleve det.

Uglebjergs unikke talent

Uglebjerg er stærkt medvirkende til, at Tivoli Varietéen i 60´erne udvikler sig til at blive den succes, som Tivoli oprindelig havde håbet på. Han er karismatisk og på grund af hans exceptionelle professionalisme, er han eftertragtet at arbejde sammen med. For Uglebjerg var ikke tilfreds, hvis kun han selv gjorde det godt, forklarer Rikke Rottensten, museumsinspektør på Alhambra – museet for humor og satire.

»Uglebjerg havde evnen at hæve niveauet på andre, men han krævede også meget af dem omkring sig«.

Rottensten fortæller, at Uglebjerg var en så fremragende konferencier, at bagmændene bag 'Cabaret', en musicalfilm fra 1966, baserede deres bærende karakter på ham efter, de havde oplevet ham live i Tivoli Varieté. På trods af at være et scenemæssigt supertalent, gik Uglebjergs navn ikke på samme måde over i historien - som f.eks. Dirch Passers.

»Rent historisk er Uglebjerg overset, og det er mig en gåde, for han er virkelig skarp på dette tidspunkt. Hans timing og betoning er simpelthen eminent. Og han kan fortolke en tekst, så den får elegance og frækhed. Men måske handler det om, at han ikke havde en folkelighed og scenevarme, der gik direkte i folk. At hans stil næsten var en anelse for international og elegant for det brede Danmark«.

  • Den amerikanske entertainer Sammy Davis Jr.(nr.2 fra højre) er i København og ses her sammen med pressekorpset og Preben Uglebjerg (t.h. med butterfly). Foto: Vagn Hansen / Ritzau Scanpix

  • I anledning af Tivolis 125 års fødselsdag var der stort show med blandt mange andre Josephine Baker og Otto Lingtons orkester. Foto: Mogens Ladegaard / Ritzau Scanpix

Divaens andet ansigt

Udover sine mange andre talenter har Preben Uglebjerg desuden den sjældne gave, at det gør Marlene Dietrich tryg, at det er ham, der præsenterer hende.

»Dietrich var vild med Preben. Han var det mest professionelle, hun havde truffet. Med ham behøvede hun aldrig at tænke over, hvordan præsentationen vil være. Uanset hvad var det altid professionelt«, husker Puk Schaufuss, at Dietrich dengang fortalte hende. Schaufuss er gravid i 8. måned, da hun for første gang møder Marlene Dietrich. Og det besværlige sind, som Dietrich har ry for, oplever den unge Schaufuss slet ikke.

»Hun kunne lide mig, måske fordi jeg opførte mig som om, hun var et ganske almindeligt menneske og ikke den megastjerne, hun var. Jeg var bare sød, ung og yndig og lyttende«, fortæller den i dag 75-årige Puk Schaufuss og tilføjer:

»Og helt og aldeles uimponeret«.

Da Schaufuss nedkommer med sønnen Peter og er indlagt på hospitalet, kommer Dietrich på barselsbesøg. Først har hun sendt Schaufuss en rød kurv med parfume, en uro til sønnen, en flaske champagne og et tørklæde.

»Det var fordi, hun godt kunne lide Preben og skulle ud og se hans søn. Det var bedårende sødt. Hun var fuldkommen nede på jorden. »Varm og kærlig«, husker Puk Schaufuss.

En svær begyndelse

I årene med Dietrich på plakaten trækker Tivoli Varietéen fulde huse. Flemming Madsen fra varietéens orkester husker, at hendes navn tiltrak publikum fra nær og fjern.

»Dietrich fyldte salen hver aften. Hendes stemme var lidt mørk, og hun havde et androgynt udseende, hvilket tiltrak mange homoseksuelle, der kom i busser helt fra Tyskland for at opleve hende«.

Fulde huse var dog et særsyn, da varieteen debuterer i Tivoli sæsonen 1959. Anmelderne giver det en lunken modtagelse og efterlyser de store stjerner, man er blevet lovet. Den folkekære skuespiller Kjeld Petersen fungerer af og til som konferencier, men varietéen står sidst på sommeren helt uden styrmand. Den ujævne start kan ses i billetsalget. Da sæsonen er ovre kan Tivoli berette, at der kun er blevet solgt 100.000 ud af 270.000 mulige pladser til varietéen.

  • Den tysk-amerikanske sanger og skuespillerinde Marlene Dietrich ankommer til København. Foto: Knud Henrichsen / Ritzau Scanpix

  • Den tyske skuespillerinde Marlene Dietrich besøger Danmark. Her ses hun ved en pressekonference inden sin optræden i Tivoli. Foto: Bjarne Lütchke / Ritzau Scanpix

Uglebjerg sikrer u-vending

Der skal ske noget, hvis ikke Tivolis forhåbning om en varieté af verdensklasse skal ende i en fiasko. Og det gør der. Året efter begynder varietéen at leve op til sit eget ambitionsniveau. De ultrapopulære ”The Swe-Danes”, en skandinavisk trio bestående af Alice Babs, Svend Asmussen og Ulrik Neumann, giver varitéen et tiltrængt boost.

Men det er den nye faste konferencier, Preben Uglebjerg, der gør den helt store forskel. Uglebjergs musikalske entertainer-facon er et perfekt match med Tivoli Varietéen, hvor han kommer til at indgå i et nærmest symbiotisk samarbejde med kapelmester Otto Lington.

»Jeg kan kun sige, at vi har haft et ideelt samarbejde, og jeg tror, Preben Uglebjerg mener det samme. Han er dejlig at arbejde med, fordi han fuldt ud forstår, at den musikalske baggrund skal være der«, siger Lington på TV efter endnu en succesfuld Tivoli-sæson.

Endelig kan Tivoli Varietéen melde ‘alt udsolgt’, og dens støt stigende renommé muliggør, at man pludselig kan tiltrække en række internationale stjerner såsom Marlene Dietrich, Ella Fitzgerald og Josephine Baker til Glassalen.

Stjernerne tiltrækkes af den velkørende, organiske og charmerende enhed, som Tivoli Varietéen har udviklet sig til. Og fordi de bliver så glade for København og Tivoli, lader de sig ofte nøjes med et begrænset salær for at være en del af varietéen.

  • Swe Danes, Svend Asmussen, Alice Babs Nilsson, Ulrik Neumann optræder i Tivoli varieteen. Foto: Per Pejstrup / Ritzau Scanpix

  • Den amerikanske jazzsangerinde Ella Fitzgerald i Tivoli, juli 1969. Foto: Peer Pedersen / Ritzau Scanpix

  • Den amerikanskfødte franske danser og sangerinde Josephine Baker optræder i København. Foto: Poul Petersen / Ritzau Scanpix

Ulykken i 68’

I slutningen af maj er 68’ sæsonen for den nu rasende succesfulde Tivoli Varieté netop begyndt. Vanen tro fungerer Preben Uglebjerg, der på hjemmefronten er blevet far, som konferencier. Men kun få uger inde i sæsonen bliver Tivoli Varietéen - og ikke mindst Uglebjergs lille ny familie - dog ramt af en tragedie. Den 31. maj, efter varietéens aftenafslutning, forulykker Preben Uglebjerg på Helsingørmotorvejen. Hans kvæstelser er så alvorlige, at han omkommer.

Flemming Madsen fra varieté-orkesteret husker, at det er jazzmusikeren Svend Asmussen, der aftenen efter må gå på scenen og overbringe publikum den triste nyhed. Alle omkring varitéen var i chok, men »the show must go on«, som Flemming Madsen formulerer det.

»Mange forbandt Preben med varietéen, så showet fortsatte, fordi det var i hans ånd«, husker han.

Efterfølgende skriver Dietrich et meget personligt kondolencebrev til den unge Puk Schaufuss. Et brev som hun stadig har den dag i dag.

Tivoli Varietéen får aldrig en fast konferencier igen efter Uglebjerg, men både Jytte Abildstrøm, Otto Leisner og Bent Fabricius Bjerre løfter i årene derpå periodevis den tunge arv efter Uglebjerg.

  • Preben Uglebjerg og Puk Schaufuss. Foto: Steen Jacobsen / Ritzau Scanpix

Slutter på toppen

Både Marlene Dietrich, Ella Fitzgerald og Josephine Baker genbesøger varietéen efter Uglebjergs ulykke. Udover Uglebjerg har de også knyttet andre bånd til Danmark - både privat som professionelt. Ella Fitzgerald har f.eks. købt en lejlighed ved Strandvejen og Baker har en dansk manager.

De tre store divaer efterfølges af andre store stjerner som Roger Whittaker, Mills Brothers og Tommy Steele. Både i 1971 og 1972 står den populære engelske entertainer Steele således på scenen. Steele er så glad for varieteen, at han efter alt at dømme også ville have stået der året efter, hvis han fik chancen. Det gør han dog ikke. Tivolis bestyrelse offentliggør nemlig i slutningen af ‘72 sæsonen, at varietéen skal lukkes ned.

Musikerne var knuste, husker Flemming Madsen.

»Vi var meget kede af det alle sammen, for det var et pragtfuldt sted at være. Så det var så ærgerligt, at varietéen pludselig skulle ophøre«.

Også Tommy Steele var knust over nyheden. Faktisk i sådan en grad at han får den idé at at købe varietéen, som virkelig har vundet hans hjerte.

»Steele gik til Tivolis bestyrelse og sagde, at han ville købe Varietéen for egen regning. Men 14 dage forinden havde man lovet komponisten Aage Stentoft, at han kunne overtage den og lave revy i stedet«, fortæller Flemming Madsen og fortsætter:

»Det var vemodigt at skulle stoppe. Alle var musikere var virkelig glade for Tivoli Varietéen som arbejdsplads, og det var en enestående mulighed for at arbejde med de allerstørste verdensstjerner. Det kunne have været sjovt at se, hvordan det var endt med Tommy Steele ved roret. Jeg var ihvertfald fortsat, hvis jeg havde fået chancen; det kan jeg sige med absolut sikkerhed«.

  • Fotografen Allan Moe fotograferer den danske kapelmester Otto Lington og skuespiller og entertainer Preben Uglebjerg. Foto: Erik Holmberg / Ritzau Scanpix

DIVAER I GLAS – PREMIERE 17. AUGUST

Kom tættere på Marlene Dietrich, Ella Fitzgerald, Josephine Baker og andre store personligheder der har optrådt i Glassalen gennem tiden. Til august genopstår de i Divaer i Glas sammen med et live orkester, dansere og en sangskat fuld af længsler, erotik, drømme og håb. Det er tonerne fra en svunden tid, men det er også tonerne af håb og drømme for fremtiden.

Læs mere og køb billetter her